Challenges in Implementing a Bilingual Syllabus: reflections on the construction of this new space for English in schools

  • Helena Kieling UFPEL
  • Rafael Vetromille-Castro Universidade Federal de Pelotas

Abstract

This work presents reflections on the official documents that guide the teaching of Additional Language in Brazil and the challenges faced by educational institutions that intend to establish the teaching of Additional Language in a Bilingual syllabus from childhood onwards. The reality, nowadays, shows a great demand for English teaching (RUBBO, 2016; TONELLI and CHAGURI, 2014; TANACA, 2017), whether in language schools, private schools or in the growing emergence of bilingual schools (Portuguese-English); however, each of these contexts reveals a specific need and the one that will be addressed in this work is that of Bilingual schools. There are many difficulties faced in implementing a bilingual project in a school. Therefore, we will address the main challenges in order to reflect on the implementation of the Bilingual syllabus: the gap in teacher education for language teachers for children (FREITAS, KAWACHI-FURLAN, BROSSI and TONELLI, 2020), an analysis of the location of the English language in official documents and the importance of a heteroglossic view of language in the school that intends to become bilingual.

References

AVILA, P. A.; TONELLI, J. R. A. A ausência de políticas para o ensino de língua estrangeira no ensino fundamental i: reflexões acerca da obrigatoriedade da oferta nos currículos das escolas municipais públicas. Revista X, Curitiba, vol. 13, n .2, p.111-122, 2018.
BALADELI, A. P. D. O ensino de língua inglesa na educação básica: entre o descrédito e a motivação. In: EDUCERE - Congresso Nacional de Educação, XII, 2015, Curitiba. Artigo. 12 p.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Parecer CNE/CEB Nº: 2/2020, de 9 de julho de 2020. Diretrizes Curriculares Nacionais para a oferta de Educação Plurilíngue. Disponível em: . Acesso em: 03 jun. 2021.
BROSSI, G. C.; FURIO, M.; TONELLI, J. R. A. Currículo e Formação de professores de inglês em duas universidades: questões e desdobramentos. Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v.28, n. 3, p. 96-112, set./dez. 2020.
CHAGURI, J. P.; TONELLI, J. R. A. O jogo nas aulas de língua estrangeira para crianças. Vertentes & Interfaces I: Estudos Linguísticos e Aplicados. Fólio – Revista de Letras Vitória da Conquista v. 6, n. 2 p. 167-187 jul./dez. 2014.
COLOMBO, C. S.; CONSOLO, D. A. O ensino de Inglês como Língua Estrangeira para Crianças no Brasil: cenários e reflexões. 1 ed. São Paulo: Cultura acadêmica, 2016.
KUMARAVADIVELU, B. A linguística aplicada na era da globalização. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 129-148.
DEWEY, J. Experience and Education. Nova York: Free Press, 2015.
FREITAS, C., KAWACHI-FURLAN, C., BROSSI, G., TONELLI, J. (2020). Apresentação do Dossiê Educação Linguística na Infância. Via Litterae (ISSN 2176-6800): Revista De Linguística e Teoria Literária, 12(2), p. 134-137.
GARCÍA, O. Bilingual education in the 21st century: A global perspective. Oxford: Wiley-Blackwell, 2009.
HALLIWELL, S. Teaching English in primary School. Edinburgh Gate: Addison Wesley Longman Limited, 1998.
MAGALHÃES, V. B. O Perfil e a Formação Desejáveis aos professores de Língua Inglesa para Crianças: TONELLI, J. R. A; CHAGURI, J. de P.(Orgs.). Ensino de língua estrangeira para crianças: o ensino e a formação em foco. Curitiba: Appris, 2012, p. 229-247.
MEGALE, A. H., CAMARGO, H. R. E. de. Práticas translíngues: o repertório linguístico do sujeito bilíngue no século XXI. Revista Tabuleiro de Letras, PPGEL Salvador, Vol.: 09; nº. 01, p. 04-18, Junho de 2015. ISSN: 2176-5782
MOON, J. Teaching English to Young Learners: the challenges and the benefits. In English, n.5, 2005.
PICANÇO, D. L. Para quê queremos ensinar LE às nossas crianças. In: TONELLI, J. R. A; CHAGURI, J. P. (Orgs.). Ensino de língua estrangeira para crianças: o ensino e a formação em foco. 2ª ed. Curitiba: Appris, 2013. p. 261-280.
ROCHA, C. H. Provisões para ensinar LE no ensino fundamental de 1ª a 4ª séries: dos parâmetros oficiais e objetivos dos agentes. 2006. 340 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas-SP. 2006.
RUBBO, G. F. de S. Por que Aprendemos Línguas Estrangeiras? com a palavra, as crianças. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Paraná. Curitiba,176 p. 2016.
TANACA, J. J. C. Aprendizagem expansiva em espaços híbridos de formação continuada professoras de inglês para crianças no projeto londrina global. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem). Universidade Estadual de Londrina. Londrina, 255 p. 2017.
SANTOS, L. I. S. Língua inglesa em anos iniciais do ensino fundamental: fazer pedagógico e formação docente. 2009. 274 f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2009.
TANACA, J. J. C. Aprendizagem expansiva em espaços híbridos de formação continuada professoras de inglês para crianças no projeto londrina global. Dissertação. Londrina, 2017, 255 F.
TONELLI, J. R. A. Histórias Infantis e Ensino de Inglês para Crianças: reflexões e con- tribuições. Revista de ciências humanas, v. 13, n. 2, p. 297-315, 2013.
Published
2022-06-03
How to Cite
Kieling, H., & Vetromille-Castro, R. (2022). Challenges in Implementing a Bilingual Syllabus: reflections on the construction of this new space for English in schools. Papéis: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Estudos De Linguagens - UFMS , 26(51), 039-058. https://doi.org/10.55028/papeis.v26i51.14855