A The painful root of the micondó:

revelation of this world, creation of another (archipelago)-world

Keywords: African poetry in Portuguese; Search for the roots; Language; Subjectivity and poetic voice; Narrate yourself.

Abstract

Conceição Lima undertakes a journey, a metaphysical passage – which is only possible through literary language –, as part of a journey around the construction of a new “national narrative” or “narrative of meanings” (I use the expressions consecrated by Stuart Hall (2003), Benedict Anderson (2005), Hommi Bhabha (1998) – rereading Anderson –, adopted by Edward Said (2005), who seem unanimous in adopting the expression “narrative”, although with different perspectives, but which complement each other) and from a clearly subjective and intimate perspective, also reflected or projected onto the lyrical subject, since, as Bachelard (1989, p. 8) postulates, “The individual is not the sum of his general impressions, he is the sum of his singular impressions ” and continues: “If I want to study the life of images of water for example, I must, therefore, give back to the river and the sources of my land their main role.” (Emphasis added). Or, as Ronaldo Lima Lins (2017, p. 174) rightly states about the advent of intimacy, “History, so to speak, became individualized, more archeology than interpretation or compass for our movements. In the item of intimacy, it appears more as a question mark (among the many that affect the solitary) than as a revelation (...)”. This is the path I intend to follow in the essay presented here.

References

LIMA, C. O útero da casa. Lisboa: Caminho, 2004.

LIMA, C. A dolorosa raiz do micondó. Lisboa: Caminho, 2006.

LIMA, C. O país de Akendenguê. Lisboa: Caminho, 2011.

LIMA, C. Quando florirem salambás no tecto do pico. Independente, 2015.

ANDERSON, B. Comunidades imaginada: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. São

Paulo: Companhia das Letras, 2008.

BACHELARD, G. A água e os sonhos. Ensaio sobre a imaginação da matéria. São Paulo: Martins

Fontes, 1989.

BAUMAN, Zt. Identidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

BORGES, J. L. Esse ofício do verso. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

ESPÍRITO SANTO, A. É nosso o solo sagrado da terra. Poesia de protesto e luta. Lisboa: Ulmeiro,

GLISSANT, É. (Trad.: Normélia Parise) Le discours antillais. “Le Même e Le Divers”. Paris: Seuils,

pp. 190-201.

GLISSANT, É. Introdução a uma poética da diversidade. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2005.

GLISSANT, É. Poética da relação. Porto: Porto Editora, 2011.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2001.

LINS, R. L. O livro e seus algozes. Razões das desrazões. Rio de Janeiro: Mauad X, 2017.

PAZ, O. O arco e a lira. São Paulo; Cosac Naify, 2012.

SAID, E. W. Cultura e imperialismo. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

SENNETT, R. O declínio do homem público. As tiranias da intimidade. Rio de Janeiro: Record, 2016.

SANTOS, R. C. Z. RAMOS, W. F. OLIVEIRA, B. B. M. G. Temática Livre. Revista Papéis, 2025. DOI: 10.55028/papeis.v28i56

Published
2025-03-29
How to Cite
M Palmeira, N. (2025). A The painful root of the micondó: . Papéis: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Estudos De Linguagens - UFMS , 28(56), 67-86. https://doi.org/10.55028/papeis.v28i56.21963
Section
Artigos - Literatura, Estudos Comparados e Interartes