A Competência de Observar com Sentido - Um Experimento Na Formação Inicial De Professores De Matemática

Keywords: Initial Teacher Training, Competence of Observing with Sense, Thematic unit Numbers, School curriculum, Cognitive Demand

Abstract

Seeking to contribute to the initial training of undergraduate students at the University of the State of Bahia (UNEB), Campus IX, Barreiras/BA, this research investigates the didactic possibilities that can contribute to the development of Competence of Observing with Sense of Mathematics Licentiate students at UNEB, exploring the thematic unit Numbers in the final years of Elementary School. A case study approach was chosen , resorting to the grouping of data, collected during the execution of an extension course, into categories to perform the analysis. The results showed that it is possible to develop the Competence of Observing with Sense, which is characterized as identifying, interpreting and taking action decisions in teaching, when students  plan and replan activities observing the levels of cognitive demands.

Author Biographies

Claudia Lisete Oliveira Groenwald, ULBRA

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Salamanca na Espanha, e Pós-doutora em Educação Matemática pela Universidade de La Laguna em Tenerife, Espanha.

E-mail: claudiag@ulbra.br.

Charlâni Ferreira Batista Rafael, UNEB

Doutora em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM) pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA)
Mestre em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM) pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA)
Licenciatura em Matemática
 E-mail: charlanibatista@gmail.com . Orcid: https://orcid.org/0000-0002-1026-7329 .

Salvador Llinares, Universidad de Alicante

Doutor em Educaçãoo Matemática

Professor da Universidad de Alicante, Espanha

E-mail: sllinares@ua.es . Orcid: https://orcid.org/0000-0002-0801-316X

References

BASSEY, Michael. Case study research in educational settings. Londres: Open University Press, 2003.
BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; GARNICA, Antônio Vicente Marafioti. Filosofia da educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf. Acesso em: 2 set. 2018.
DAMASCO, Fabiana Caldeira; GROENWALD, Claudia Lisete Oliveira; LLINARES, Salvador Ciscar. A Competência Docente de Observar com Sentido situações de Ensino e Aprendizagem na Matemática. In: KAIBER, C. T.; GROENWALD, C. L. O. (orgs.). Ensino e aprendizagem em ensino de ciências e matemática: referenciais, práticas e perspectivas. Canoas-RS: ULBRA, 2019.
ÉRAUT, Michael. Developing Professional Knowledge and Competence. Londres: The Falmer Press, 1996.
ES, Elizabeth Van; SHERIN, Miriam Gaboran. Learning to notice: scaffolding new teachers’ interpretations of classroom interactions. Journal of Technology and Teacher Education, [online], v. 10, n. 4, p. 571-596, jan. 2002.
FERNÁNDEZ, Ceneida; LLINARES, Salvador; VALLS, Julia. Características del desarrollo de una mirada profesional en estudiantes para profesor de matemáticas en un contexto b-learning. Acta Scientiae, Canoas, v. 13, n. 1, p. 9-30, 2011. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra. br/index.php/acta/article/view/21. Acesso em: 8 abr. 2019.
FIORENTINI, Dario et al. Formação de professores que ensinam matemática: um balanço brasileiro de 25 anos de pesquisa. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 36, pág. 137-159, 2002. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/edur/n36/n36a09.pdf. Acesso em: 12 jul. 2020.
GROENWALD, Claudia Lisete Oliveira; LLINARES, Salvador. Competência Docente de Observar con Sentido Situaciones de Enseñanza. PARADIGMA, 40, 29 - 46. 2019. Disponível em https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2019.p29 - 46.id740. Acesso em 20 de jun 2021.
HIEBERT, James; MORRIS, Anne Krislov; GLASS, Brad. Learning to learn to teach: an “experiment” model for teaching and teacher preparation in Mathematics. Journal of Mathematics Teacher Education, Suíça, n. 6, p. 201-222, Sept. 2003.
IVARS, Pedro et al. Enhancing noticing: using a hypothetical learning trajectory to improve pre-service primary teachers professional Discourse. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, [S. l.], v. 14, n. 11, e-1599, 2018.
JACOBS, Victoria; LAMB, Lisa Clement.; PHILIPP, Randolph A. Professional noticing of children’s mathematical thinking. Journal for Research in Mathematics Education, Suíça, n. 41, pp. 169-202, 2010.
LLINARES, Salvador. Intentando Comprender la práctica del profesor de matemáticas. In: PONTE, J. P. da; SERRAZINA, L. (org.). Educação Matemática em Portugal, Espanha e Itália. [Lisboa]: Secção de Educação Matemática da Sociedade Portuguesa de Ciências de Educação, 2000. pp.109-132.
LLINARES, Salvador. Aprendizaje del estudiante para profesor de matemáticas y el papel de los nuevos instrumentos de comunicación. Santa Fé de Bogotá: [S. n.]. 2008.
LLINARES, Salvador. Formación de profesores de Matemáticas: caracterización y desarrollo de competencias docentes. In: Conferencia Interamericana de Educación Matemática, 13, Recife. Actas del XIII CIAEM. Recife: IACME/UFPE, 2011. pp. 1-9.
LLINARES, Salvador. Construcción de conocimiento y desarrollo de una mirada profesional para la práctica de enseñanza matemáticas en entornos en línea. Avances de Investigación en educación Matemática, [S. l.], n. 2, p. 53-70, 2012.
LLINARES, Salvador. O desenvolvimento da competência docente de “olhar profissionalmente” o ensino-aprendizagem das matemáticas. Educar em Revista, Curitiba, n. 50, p. 117-133, 2013.
LLINARES, Salvador. Professional Noticing: a component of the Mathematics teachers professional practice. Sisyphus, Lisboa, v. 1, n. 3, p. 76-93, jan./abr. 2013.
LLINARES, Salvador. ¿Cómo dar sentido a las situaciones de enseñanza-aprendizaje de las Matemáticas? Algunos aspectos de la competencia docente del profesor. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, Costa Rica, v. 11, n. 15, p. 57- 67, jun. 2016.
LLINARES, Salvador. et al. Mirar profesionalmente las situaciones de enseñanza: una competencia basada en el conocimiento. In: BADILLO. Edelmira et al. Investigación sobre el profesor de matemáticas: práctica de aula, conocimiento, competencia y desarrollo profesional. 1. ed. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2019. pp. 177-192.
LLINARES, Salvador; VALLS, Julia. Prospective primary mathematics teachers’ learning from on-line discussion in a virtual video-based environment. Journal of Mathematics Teacher Education, Suíça, v. 13, n. 2, p.177-196, nov. 2009.
MASON, Johson. Researching your own practice: the discipline of noticing. Londres: Routledge Falmer, 2002.
MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999. Disponível em http://cliente.argo.com.br/~mgos/analise_de_conteudo_moraes.html. Acesso em: 22 fev. 2021.
NCTM. Normas profissionais para o ensino da Matemática. Lisboa: APM e IIE. 1994.
PADILHA, Paulo Roberto. Planejamento dialógico: como construir o projeto político-pedagógico da escola. São Paulo: Cortez/Instituto Paulo Freire, 2001.
PIMENTA, Selma Garrido. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (orgs.). Professor reflexivo no Brasil no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.
PENALVA, Maria Carmen; LLINARES, Salvador. Tareas Matemáticas en la Educación Secundaria. In: GOÑI, Jesus María (coord) et al. Didáctica de las Matemáticas. Colección: Formación del Profesorado. Educación Secundaria. Barcelona: Editora GRAÓ. Vol 12, 2011. p. 27-51.
ROIG, Ana Isabel; LLINARES, Salvador; PENALVA, Maria Carmen. Estructuras argumentativas de estudiantes para profesores de matemáticas en un entorno en línea. Educación Matemática, v. 23, n. 3, p. 39-65, Dezembro 2011.
SÁNCHEZ-MATAMOROS, Gloria; FERNANDEZ, Ceneida; LLINARES, Salvador. Developing pre-service teachers noticing of students understanding of the derivative concept. International Journal of Science and Mathematics Education, Taiwan, v. 13, n. 6, p. 1305-1329, 2015.
SEIBERT, Lucas Gabriel; GROENWALD, Cláudia Lisete Oliveira; LLINARES, Salvador. Observar com Sentido: uma competência importante na vida profissional do professor de Matemática. Acta Scientiae, Canoas, v. 15, n. 1, p. 133-152, jan./abr. 2013.
STEIN, Mary Kay et al. Implementing standards-based mathemaics instruction: a casebook for professional development. New York: Teachers College Press, 2009.
STEIN, Mary Kay; SMITH, Margaret Schwan. Tarefas matemáticas como quadro para a reflexão da investigação à prática. Mathematics Teaching in the Middle School, [S. l.], v. 3, n. 4, p. 268-275, 1998.
STAKE, Robert. The art of case study research. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1995.
TREVISAN, André Luis; BURIASCO, Regina Luzia Corio de. Educação Matemática Realística: uma abordagem para o ensino e a avaliação em Matemática. Revista Eletrônica de Educação Matemática, [online], v. 10, n. 2, p. 167-184, 2015.
Published
2022-12-20
How to Cite
GROENWALD, C. L. O.; RAFAEL, C. F. B.; LLINARES, S. A Competência de Observar com Sentido - Um Experimento Na Formação Inicial De Professores De Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 40, p. 1-20, 20 Dec. 2022.
Section
Currículo e Educação Matemática: perspectivas atuais