Pensando, de Outro Modo, Um Tipo de Ensino Proposto Pela Educação Matemática Crítica (EMC), Dentro da Educação Matemática

  • Júlio César Gomes de Oliveira "Universidade Federal do Mato Grosso do Sul" https://orcid.org/0000-0002-6535-7428
  • Marcio Antonio da Silva Universidade Federal do Mato Grosso do Sul
Keywords: Mathematic Education, Critical Mathematics Education, Mathematic Curriculum, Discourse Analysis, Government Technology

Abstract

This article aimed to analyze a technology of government busy for the realization of possible positions of subjects (teachers and students) in an CME-curriculum. As a specialized corpus of analysis, it used articles that were published in mathematics education journals (Bolema, Zetetiké and Revista Paranaense de Educação Matemática) and works from the National Meeting of Mathematics Education (2010, 2013, 2016). Based on this materiality and analysis, the enunciation was constructed: “in mathematics teaching there is a proposal to carry out research (scenarios for investigation), the student actively participates and dialogue is a practice that is indispensable”. As a result, the study argues that "carrying out research" is a fundamental technique for the composition of a technological field of government of an CME-curriculum. The article concludes, considering the enunciation produced, that the technique "carrying out research" composes a way of governing conducts without governing through a strategic game between freedoms.

Author Biographies

Júlio César Gomes de Oliveira, "Universidade Federal do Mato Grosso do Sul"

Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. E-mail: jcmathmusicrv@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6535-7428.

Marcio Antonio da Silva, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. E-mail: marcio.silva@ufms.br. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-5061-8453.

References

ALMEIDA, S. F.; CASTRO, L.M.F.; ROSA, L.S.L. Um recorte do uso de linguagem na matemática: um diálogo com Skovsmose. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2016. São Paulo. Anais... São Paulo: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2016. p. 1-12.

ARAÚJO, J. L.et al. Efemeridade dos cenários para investigação em um episódio de sala de aula de Matemática com tecnologias. ZETETIKÉ, v. 16, n. 29, p. 7-40, 2008.

BAMPI, L. R. Governo etnomatemático: tecnologias do multiculturalismo. 2003. 199f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003.

BENNEMANN, M.; ALLEVATO, N. S. G. Uma experiência de formação continuada envolvendo Educação Matemática Crítica e tecnologias de informação e comunicação. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11, 2013. Curitiba. Anais... Curitiba: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2013. p. 1-13.

BRAZ, B. C.; KATO, L. A. Constituição de Comunidades de Práticas Locais e o Ambiente de Aprendizagem da Modelagem Matemática: algumas. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 29, n. 52, p. 613-636, 2015.

CALDEIRA, A. D.; MEYER, J.F.C. Educação Matemática e Ambiental: Uma Proposta de Formação Continuada – e de Mudanças. ZETETIKÉ, v. 9, n. 15/16, 2001.

CALDEIRA, M. C. S.; PARAÍSO, M. A. Tecnologias de gênero, dispositivo de infantilidade, antecipação da alfabetização: conflitos na produção de corpos generificados. Educação e Pesquisa, v. 42, n. 3, p. 755-772, 2016.

CAMPOS, A. B.; JÚNIOR, M. A. K. Contribuições da educação financeira crítica para tomada de decisões de consumo de jovens-indivíduos-consumidores. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11, 2013. Curitiba. Anais... Curitiba: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2013. p. 1-16.

CASTRO, E. Vocabulário de Foucault: um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

CAVALCANTE, N. I. S.; CAVALCANTE, J. L. Educação Matemática Crítica: uma aplicação em sala de aula utilizando-se de situações problematizadoras como recurso na proposição, formulação e exploração de problemas matemáticos. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11, 2013. Curitiba. Anais... Curitiba: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2013. p. 1-11.

DELEUZE, G. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2005.

DELEUZE, G. Michel Foucault: as formações históricas. São Paulo: n-1 edições, 2017.

FAUSTINO, A. C. A matemática e a resolução de problemas nos anos iniciais do Ensino fundamental: algumas estratégias e intervenções de Ensino. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11, 2013. Curitiba. Anais... Curitiba: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2013. p. 1-16.

FERREIRA, N. S.; FRANCHI, R. H. O. L. Projetos de modelagem no ensino médio: usando a matemática para compreender a realidade e para ser crítico. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2016. São Paulo. Anais... São Paulo: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2016. p. 1-12.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, M. A Ética do Cuidado de Si como prática de liberdade. In: Ditos e escritos, volume V: ética, sexualidade, política. FOUCAULT, Michel. MOTTA, Manoel Barros da (org.). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004a, p. 264-287.

FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, Hubert; RABINOW, Paul. Michel Foucault. Uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense universitária, 1995, p. 231-249.

FOUCAULT, M. Tecnologias de si, 1982. VERVE: Revista Semestral do NU-SOL - Núcleo de Sociabilidade Libertária/Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais. Tradução de Andre Degenszajn. n. 6, p. 321-360, 2004b.

FOUCAULT, M. Verdade e subjetividade. Revista de Comunicação e linguagem. Lisboa: Edições Cosmos, n. 19, p. 203-223, 1993.

MARÍN-DÍAZ, D. L.; NOGUERA-RAMÍREZ, C. E. O efeito educacional em Foucault. O governamento, uma questão pedagógica? Pro-Posições, v. 25, n. 2, p. 47-65, 2014.

MENDONÇA, L. O.; LOPES, C. E. Modelagem Matemática: um ambiente de aprendizagem para a implementação da Educação Estatística no Ensino Médio. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 24, n. 40, p. 701-724, 2011.

MILANI, R. et al. O diálogo nos ambientes de aprendizagem nas aulas de matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, v.6, n.12, p.221-245, 2017.

MIRANDA, P. R.; FARIA, R. C.; GAZIRE, E. S. Interdisciplinaridade no ensino de Matemática e Educação Física no PROEJA. ZETETIKÉ, v. 20, n. 38, p. 111-124, 2012.

OLIARSKI, P. V.; FILLOS, L. M. Ensino de matemática na EJA: percepções e perspectivas dos estudantes do Ensino Médio. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2016. São Paulo. Anais... São Paulo: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2016. p. 1-12.

OLIVEIRA, J.C.G.O.; SILVA, M. A. O desejável professor de matemática constituído pelo discurso da Educação Matemática Crítica. Revista Paradigma, v. 40, n. 2, p. 31- 51, dez. de 2019a.

OLIVEIRA, J.C.G.O.; SILVA, M. A. O estudante desejável constituído pelo discurso da Educação Matemática Crítica. Revista Paranaense de Educação Matemática, v.8, n.17, p.17-44, jul.- dez. 2019b.

POPKEWITZ, T. The alchemy of the mathematics curriculum: Inscriptions and the fabrication of the child. American Educational Research Journal, v. 41, n. 1, p. 3-34, 2004.

RAMOS DO Ó, J. A governamentalidade e a História da Escola Moderna: outras conexões investigativas. Revista Educação & Realidade, v. 34, n. 2, p. 97-117, 2009.

REVEL, J. Michel Foucault: conceitos essenciais. São Carlos: Claraluz, 2005.

SANTANA, M. S. Da tradição absolutista à abordagem sociopolítica em matemática: contribuições da Educação Matemática Crítica. Revista Paranaense de Educação Matemática, v.6, n.12, p.326-349, 2017.

SANTOS, C. E. R.; FERNANDES, S. H. A. A. O design universal na educação a distância: uma proposta de curso de educação financeira. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2016. São Paulo. Anais... São Paulo: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2016. p. 1-12.

SANTOS, C. E. R.; FERNANDES, S. H. A. A. O design universal na educação a distância: uma proposta de curso de educação financeira. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2016. São Paulo. Anais... São Paulo: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2016. p. 1-12.

SILVA, J. P.; LIMA, I. M. S. Atividades matemáticas propostas por professores que ensinam na EJA campo - Ensino Médio. Revista Paranaense de Educação Matemática, v.6, n.12, p.246-268, 2017.

SILVA, J. P.; LIMA, I.M. S. A natureza falibilista da matemática, a educação matemática crítica e a educação do campo: uma aproximação. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2016. São Paulo. Anais... São Paulo: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2016. p. 1-11.

SILVA, M. A. Currículo e Educação Matemática: a política cultural como potencializadora de pesquisas. Perspectivas da Educação Matemática, v. 11, n. 26, p. 1-23, 2018.

SILVA, M. A.; MIARKA, R. Geni, a Pesquisa em [E]educação [M]matemática e o Zepelim. Perspectivas da Educação Matemática, v. 10, n. 24, p. 752–767, 2017.

SKOVSMOSE, O. Cenários para Investigação. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 13, n. 14, p. 1-24, 2000.

VALERO, P. Capital Humano: o currículo de matemática escolar e a fabricação do homus oeconomicus neoliberal. In: GODOY, E. V.; SILVA, M. A; SANTOS, V. M. (org.). Currículos de matemática em debate: questões para políticas educacionais e para a pesquisa em Educação Matemática. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2018. p. 43-68.

VALERO, P., Discourses of power in mathematics education research: concepts and possibilities for action. PNA, v. 2, n. 2, p. 43-60, 2008.

VALERO, Paola. Mathematics education as a network of social practices. In: Proceedings of the sixth congress of the european society for research in mathematics education, 6., 2009, Lyon. Anais… Lyon: Institut National de Récherche Pédagogique, 2010, p. LIV-LXXX.

VEIGA-NETO, A. Foucault & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

Published
2022-12-20
How to Cite
OLIVEIRA, J. C. G. DE; SILVA, M. A. DA. Pensando, de Outro Modo, Um Tipo de Ensino Proposto Pela Educação Matemática Crítica (EMC), Dentro da Educação Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 40, p. 1-26, 20 Dec. 2022.
Section
Currículo e Educação Matemática: perspectivas atuais