Won't You Draw? Narratives and Childhoods in Mathematics Education

  • Vivian Nantes Muniz Franco Universidade Federal de Mato Grosso do Sul https://orcid.org/0000-0001-8144-0320
  • Luzia Aparecida de Souza Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
Keywords: Mathematics Education, Narratives, Childhood, Child, Art

Abstract

This text outlines an exercise in composing with narratives produced with children aged 4 and 5, within the context of a master’s research project, extending an invitation to explore the intersections between childhood, Art, and (Mathematics) Education. Drawn to the aesthetic and poetic power of children's creations, we gathered affections, encounters, gestures, and other artistic materialities to craft the setting of this writing, impelled by the movements of intra-action and diffraction proposed by Karin Murris and Karen Barad. Along this journey, we aim to discuss the potential of sources produced with children to inform methodological and investigative thinking in Mathematics Education.

Author Biography

Vivian Nantes Muniz Franco, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS. Mestre em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS (2019). Graduada em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS (2016). Membro do Grupo História da Educação Matemática em Pesquisa - HEMEP. Diretora executiva da Revista Perspectivas da Educação Matemática do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. 

References

ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz. O saber é feito para cortar: Michel Foucault e a historiografia. Live, 2020. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=rQ3NrUoZGA8. Acesso em: 13 dez. 2024.

BARAD, Karen. Diffracting Diffraction: Cutting Together-Apart. Parallax, v. 20, n. 3, p. 168-187, 2014.

BARAD, Karen. Performatividade pós-humanista: para entender como a matéria chega à matéria. Revista Vazantes, v. 1, n. 1, p. 07-34, 2017.

BARROS, Manoel de. Poesia Completa. São Paulo: Leya, 2013.

COUTO, Mia. O rio das Quatro Luzes. In: A menina sem palavra: histórias de Mia Couto. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2013.

DALMASO, Alice Copetti. Devir-criança o ingovernável da vida. Revista ClimaCom [online], Campinas, chamada para publicações: dossiê “Devir-criança o ingovernável da vida. 2020. Disponível em: http://climacom.mudancasclimaticas.net.br/paginaprincipal/dossie-devir-crianca-o-ingovernavel-davida-chamada-aberta / Acesso em: 10 maio 2020.

FALCÃO, Adriana. Mania de explicação. Ilustrações de Mariana Massarani. São Paulo; Moderna, 2001.

FLORES, Cláudia Regina. Descaminhos: potencialidades da arte com a educação matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 30, n. 55, p. 502-514, 2016.

FRANCO, Vivian Nantes Muniz. Entre infâncias, narrativas e delírios: fora da escola, fora da matemática, fora do risco... 2019. 187 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Matemática, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2019. Disponível em: https://posgraduacao.ufms.br/portal/trabalho-arquivos/download/6076. Acesso em: 13 dez. 2024.

LINS, Romulo Campos. Por que discutir teoria do conhecimento é relevante para a Educação Matemática. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: Concepções e perspectivas. São Paulo: Editora Unesp, 1999. p. 75-94.

MIARKA, Roger. et al. O que pode a apropriação de elementos artísticos na pesquisa em Educação Matemática. Artes em educação matemática. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2019.

MURRIS, Karin. Reconfiguring educational relationality in education: the educator as pregnant stingray. Journal of Education, n.69, pp. 117-138, 2017.

PASSEGGI, Maria da Conceição et al. O que contam as crianças sobre as escolas da infância: aportes teóricos sobre as narrativas na pesquisa com crianças. In: Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino – ENDIPE, 16., 2012, Campinas. Políticas de formação inicial e continuada de professores. Araraquara: Junqueira&Marin Editores, 2012.

SILVA, Heloisa, SOUZA, Luzia Aparecida de. A história oral na pesquisa em Educação Matemática. In. Boletim da Educação Matemática. Ano 20, n. 28. Rio Claro: Unesp, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, 2007. p. 139- 162.

TUAN, Yi Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: DIFEL, 1983.

Published
2024-12-12
How to Cite
NANTES MUNIZ FRANCO, V.; APARECIDA DE SOUZA, L. Won’t You Draw? Narratives and Childhoods in Mathematics Education. Perspectivas da Educação Matemática, v. 17, n. 48, p. 1-19, 12 Dec. 2024.

Most read articles by the same author(s)