O estigma na literatura infantil: uma análise da obra "Uma joaninha diferente" à luz dos estudos de Goffmann

  • MARCIA SOARES UNEB

Abstract

This text aims to analyze the story “A Different Ladybug”, regarding the construction of stigma (GOFFMAN, 1988) and its articulations with the school curriculum. Therefore, it presents a brief characterization of the production about Brazilian Children's Literature and the evidence of texts alluding to the respect for difference. The bibliographic study problematizes the interactions that come from the social insertion of Ladybug. Differently and analogously, it presents everyday situations of the school context as an invitation to the (re)knowledge of power struggles in the subliminal content underlying the curriculum. With the production, the importance of the inquisition of new perspectives on the literature is legitimized in the systematization of pedagogical proposals attentive to the challenge of the inclusion of people with disabilities, considering creating opportunities for connections between important theoretical constructs and other ways to understand the implicit subjectivity in social interactions arising from contact with different students.

References

AMARAL, Lígia Assumpção. Sobre crocodilos e avestruzes: falando de diferenças físicas, preconceitos e sua superação. In: AQUINO, Julio Groppa. Diferenças e preconceito na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1998.

BERNARDES, Tatiana Valentim Mina; SANTOS, Zâmbia Osório dos; DEBUS, Eliane Santana Dias. A representação de mulheres negras na literatura afro-brasileira: uma leitura de “a escrava”, de Maria Firmina dos Reis e “minha mãe”, de Luis Gama . In: Revista da Anpoll v. 1, nº 47, p. 117-129, Florianópolis, Set./Dez. 2018.

DOWKER, Ann. A Representação da Deficiência em Livros Infantis: séculos XIX e XX. In: Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 4, p. 1053-1068, out./dez. 2013.

GOFFMAN, Erving. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. 4. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1988.

JANNUZZI, Gilberta S. de M. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao
início do século XXI. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2006. (Coleção
educação contemporânea.).
KLEIN, Madalena. Literatura infantil e produção de sentidos sobre as diferenças: práticas discursivas nas histórias infantis e nos espaços escolares. In: Pro-Posições, Campinas, v. 21, n. 1 (61), p. 179-195, jan./abr. 2010.

MAGALHÃES, Rita de Cássia Barbosa Paiva. Falem com elas: construir diálogos na escola inclusiva. In: MAGALHÃES, Rita de Cássia Barbosa Paiva (Org.). Educação Inclusiva: escolarização, política e formação docente. Brasília: Liber Livro, 2011, p. 13-33.

MATTOS, M. Nazareth de Souza Salutto de. Leitura literária na creche: o livro entre olhar, corpo e voz. In: Anais da 36ª Reunião Nacional da ANPEd, 2013. Disponível em: http://36reuniao.anped.org.br/pdfs_trabalhos_aprovados/gt07_trabalhos_pdfs/gt07_2887_texto.pdf. Acesso em 08/07/2020

MELO, Regina Célia. Uma Joaninha Diferente. São Paulo: Paulinas Editora, 2007. 14ª Edição.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu. Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução. In: MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu (Orgs.). Currículo, cultura e sociedade. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

PINATI, Carolina Taciana; et al. A importância da literatura na educação infantil. In: Ciência et Praxis v. 10, n. 19, 2017.

SACRISTÁN, J. Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Trad. Ernani Rosa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SILVA, Cleber Fabiano da. A criança e o livro literário: encontros e possibilidades. In: Anais da 33 Reunião Nacional da ANPEd. Disponível em: http://33reuniao.anped.org.br/33encontro/app/webroot/files/file/Trabalhos%20em%20PDF/GT07-6854--Int.pdf Acesso em 08/07/2020

SILVA, Fabiany de Cássia Tavares. Entre o Processo Civilizador e a Gestão Controlada do Currículo: a escola inclusiva “dos deficientes”. Currículo sem Fronteiras, v. 10, n. 2, p. 214-227, jul./dez. 2010

SILVA, Tomaz Tadeu. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu; HALL, Stuart; WOODWARD, Hathryn. Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

SILVEIRA, Rosa Maria Hessel; BONIN, Iara Tatiana; RIPOLL, Daniela. Ensinando sobre a diferença na literatura para crianças: paratextos, discurso científico e discurso multicultural. In: Revista Brasileira de Educação v. 15 n. 43 jan./abr. 2010.

SKLIAR, Carlos. Pedagogia (improvável) da diferença: e se o outro não estivesse aí?
Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
XXX

VIEIRA, Alexandro Braga. Currículo e Educação Especial: as ações da escola a partir dos diálogos cotidianos. 2012. 327 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal Espírito Santo, Vitória, 2012.
Published
2023-07-01
How to Cite
SOARES, M. (2023). O estigma na literatura infantil: uma análise da obra "Uma joaninha diferente" à luz dos estudos de Goffmann. Papéis: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Estudos De Linguagens - UFMS , 24(48), 58-74. https://doi.org/10.55028/papeis.v24i48.10596
Section
Artigos - Literatura, Estudos Comparados e Interartes