Between women and colometas
literature, history and memory in La plaza del diamante de Mercè Rodoreda
Abstract
This article focuses on reflections and analyzes involving the question of the materialization of memory in the novel La plaza del diamante (1962) by the Catalan / Spanish writer Mercè Rodoreda. From the transdisciplinary studies on the relationships between literature, history and memory, questions emerged that guided our research, seeking to understand the process of materialization of the memory emerging from the period of the civil war, post-war and Franco's military dictatorship in Spain, for example. through literary narratives. To find answers to this problem, we have outlined as a general objective to analyze the types of memories present in the work La plaza del Diamante and how they converge to revive Spain's silent history, observing the way these memories are constructed throughout the novel. We focus on the concepts of social, individual and collective memory according to Mercedes Juliá, Jacques Le Goff (1994) and Maurice Hawlbachs (1990). As a result of this research process, we understand that the novel fulfills one of its functions, which is the materialization of memory, because when transporting and narrating the individual events that affected a large part of the Spanish population, the memory reaches the collective scope, creating a space global where their stories are shared. In addition, the literature appears in this scenario as a review of the memories of society, showing that individual and collective memories are fundamental to avoid forgetting significant historical periods and events.
References
ATAÍDE, V. A Narrativa de Ficção. São Paulo: Macgraw-Hill do Brasil, 1974.
BENJAMIN, W. As Teses sobre o Conceito de História. São Paulo: Brasiliense, 1985.
CIPLIJAUSKAITÉ, B. La novela femenina contemporânea. Barcelona: Anthropos, 1998.
CORREDERA GONZÁLEZ, M. La guerra civil española en la novela actual: silencio y diálogo entre
generaciones. Madrid: Iberoamericana, 2010.
FRANQUESA GÒDIA, M. Traducciones al catalán y exilio franquista. Cadernos de Tradução,
Florianópolis, v. 38, nº 1, p. 36-46, jan-abr, 2018.
HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.
JULIÁ, M. Las ruinas del pasado: Aproximaciones a la novela histórica Posmoderna. Madrid: Ediciones
de la Torre, 2006.
LE GOFF, J. História e memória. Campinas: Unicamp, 1994.
OLIVEIRA, K. A. da S. Palimpsestos: a memória, a mulher e a construção ficcional em Montserrat Roig.
Tese de Doutorado. Assis –SP, Universidade Estadual Paulista, 2016.
RODOREDA, M. La plaza del Diamante. Trad. Enrique Sordo. Barcelona: Orbis, 1987.
SATO, C. Z. [Simbologia Relógio], 2015. Disponível em:
https://cleversonzoochesato.wordpress.com/2015/06/12/simbologia-relogio Acesso em 12 dez. 2018.
SANTOS, R. C. Z. RAMOS, W. F. OLIVEIRA, B. B. M. G. Temática Livre. Revista Papéis, 2025. DOI: 10.55028/papeis.v28i56
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.