Drummond
poetry and coherence, from the end to the beginning
Abstract
In this article, poems from the works Farewell and Alguma poesia, both by Carlos Drummond de Andrade, are analyzed, investigating possible intertextual relations, based on syntactic and semantic components, within the perspective of discursive semiotic theory. Bearing in mind that this work is a continuation of previous researches, Farewell Gestures in Farewell, by Carlos Drummond de Andrade, and Farewell and Passion in Farewell, by Carlos Drummond de Andrade, in order to achieve these objectives, we sought to identify and describe procedures related to the semantic field of farewell and passion. In this sense, initially, concepts of discursive semiotics are presented, such as debreaking and isotopy; next, the figurativization and thematization procedures that allow an articulation between the two books are considered. Finally, from the selection of poems, the similarities between the poet's last work, Farewell, and the first, Alguma poesia, are analyzed, which are articulated according to the three levels of the generative path: the fundamental, the narrative and the discursive. By examining the texts, it can be seen that the poems that make up the corpus of the research dialogue with each other with regard to the theme, the reiteration of words and the valuation of the particular and the concrete, in addition to the simplicity inherent in the Drummondian discourse.
References
BARROS, Diana Luz Pessoa. Teoria semiótica do texto. São Paulo: Ática, 2005.
BERTRAND, Denis. Caminhos da semiótica literária. Trad. De Grupos Casa. Bauru: Edusc, 2003.
BOSI, Alfredo. O modernismo e o Brasil depois de 30. In: _____ História Concisa da Literatura Brasileira. São Paulo: Cultrix, 1974.
CANDIDO, Antonio; CASTELLO, José Aderaldo. Presença da Literatura Brasileira – III. Modernismo. 5. ed. São Paulo: Difel, 1975.
CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 3.ed. revista e ampliada. São Paulo: Duas Cidades, 1995.
CLARCK PERES, Ana Maria. O Infantil na literatura: uma questão de estilo. Belo Horizonte: Miguilim, 1999.
DRUMMOND DE ANDRADE, Carlos. Farewell. 9. ed. Rio de Janeiro: Record, 2006.
DRUMMOND DE ANDRADE, Carlos. Alguma poesia. Rio de Janeiro: Record, 2013.
FIORIN, José Luiz. Enunciação e semiótica. Letras, Santa Maria, 2006.
FIORIN, José Luiz. Sendas e Veredas da Semiótica Narrativa e Discursiva. Delta. São Paulo: 1999.
FIORIN, José Luiz. Semiótica das paixões: o ressentimento. São Paulo: Contexto, 2012.
FONTANILLE, J. Le tournant modal en sémiotique. Organon: Revista do Instituto de Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, v.23, 1995.
GARCIA-ROZA, Luiz Alfredo. Freud e o inconsciente. 3. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar editor,1987.
GREIMAS, Algirdas Julien & COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. São Paulo: Contexto, 2011.
HOUAISS, Antônio e VILLAR, Mauro de Salles. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. 1.ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? In. SILVA, Tomáz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
MERQUIOR, José Guilherme. Verso e universo em Drummond. Rio de Janeiro: José Olympio, 1975.
NUNES, Benedito. O drama da linguagem: Uma leitura de Clarice Lispector. São Paulo: Ática, 1995.
SANT’ ANNA. Affonso Romano de. Análise estrutural de romances brasileiros. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 1972.
SANT’ANNA. Affonso Romano de. Carlos Drummond de Andrade: Análise da obra. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.
TATIT, Luiz. A abordagem do texto. In: FIORIN, José Luiz (org.). Introdução à linguística. V.1. São Paulo: Contexto, 2002.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.