The Role of Multimodal Analysis for the Critical Understanding of Childhood Meanings by Kindergarten Teachers

  • Fernanda Liberali Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP
  • Sandra Cavaletti Toquetão Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP

Abstract

This article discusses the role of multimodal analysis in teacher education in Early Childhood Education. It starts with important reflections on the meanings of different types of childhood and pedagogical documentation to present the proposal of a multimodal digital narrative as a way to build possibilities for apprehending reality in a critical and engaged way. The analysis of scenes before the pandemic, during the period of remote education and after the return in person allows us to visualize practices based on more traditional conceptions and also proposals that are more centered on a socio-historical-cultural vision. Teacher education based on the observation of these multimodal digital narratives with an emphasis on multimodal analysis seems to indicate paths for important reflections together with educators and for the construction of more liberating practices.

References

BRASIL. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf Acesso em: 19/09/2021

CAMPOS, Maria Malta. Consulta sobre qualidade da educação infantil: relatório técnico final. São Paulo: FCC/DPE, 2006. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/textosfcc/article/view/2444 Acesso em: 19/09/2021

FARIA, Vitoria Libia Barreto de; SALLES, Fátima. Currículo na Educação Infantil: Diálogos com os demais elementos da proposta pedagógica. São Paulo: Ática, 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Notas: Ana Maria Araújo Freire. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992

FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Educação Infantil no Brasil: avaliação qualitativa e quantitativa – Relatório Final. 2010. Disponível em:http://www.fcc.org.br/pesquisa/eixostematicos/educacaoinfantil/pdf/relatorio_final.pdf Acesso em: 19/09/2021 .

KRAMER, Sonia. As crianças de 0 a 6 anos nas políticas educacionais no Brasil: Educação infantil e/é fundamental. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 96 – Especial, p. 797-818, out. 2006. Disponível em: www.scielo.br/pdf/es/v27n96/a09v2796. Acesso em: 19/09/2021

KRESS, Gunther. Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. USA and Canada: Routledge, 2010
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. O futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993

LIBERALI, Fernanda Coelho. Argumentação multimodal na compreensão e na transformação de contextos escolares. In: Discurso e Argumentação: Fotografias Interdisciplinares - vol.1. PIRIS, Eduardo Lopes; AZEVEDO, Isabel Cristina Michelan. Coimbra: Gracio Editor, 2018

MBEMBE, Achille. Necropolítica. Arte & Ensaios, PPGAV, EBA, UFRJ, n.32, dez. 2016. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/8993 Acesso em: 19/09/2021

NASCIMENTO, Roseli Gonçalves; BEZERRA, Fábio Alexandre Silva; HEBERLE, Viviane Maria Multiletramentos: iniciação à análise de imagens. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 14, n. 2, p. 529-552, jul./dez., 2011. Disponível em: https://tamanini.com.br/wp-content/uploads/2017/10/Multiletramentos-e-imagens.pdf Acesso em: 19/09/2021

RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emilia: Escutar, investigar e aprender. 4ª edição. Rio de Janeiro: Paz&Terra, 2017.

SILVA, Isabel Cristina de Andrade Lima e. Política Nacional de Educação Infantil: a participação de atores não estatais na elaboração da política pública. 2013. Tese (Doutorado em Educação). Universidade estadual de Campinas, 2013. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/250808/1/Silva_IsabelCristinadeAndradeLimae_D.pdf Acesso em: 19/09/2021

VALENTE, José Armando; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Narrativas digitais e o estudo de contextos de aprendizagem. EmRede. V. 1, n. 1, 2014 Disponível em http://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/10 Acesso em 19/09/2021.
Published
2022-06-03
How to Cite
Liberali, F., & Cavaletti Toquetão, S. (2022). The Role of Multimodal Analysis for the Critical Understanding of Childhood Meanings by Kindergarten Teachers. Papéis: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Estudos De Linguagens - UFMS , 26(51), 105-128. https://doi.org/10.55028/papeis.v26i51.14483