Playtest and The Raven
a disturbing dive into the black mirror of one's self
Abstract
Abstract: Since the 18th century, the power and longevity of the gothic has been justified to the extent that gothic works enable us to deal with our desires, fears and anxieties, from the most subjective to the most social and cultural ones. Within this context, the objective of this paper is to analyze the episode Playtest from the series Black Mirror, arguing that it constitutes a “symbolic realm” (HOGLE, 2002, p. 02) to express the anxieties and fears of our society in relation to technological advances. Taking into account the narrative elements as well as those related to its visual style that associates this episode with the gothic tradition, we further argue that this audiovisual production establishes a deep intertextual relationship with Edgar Allan Poe’s the poem The Raven, especially in the construction of a self haunted by his fears and repressed past. We revise the elements that make up the sound layer of audiovisual productions based on Bordwell and Thompson (2008) and observe that the sound is a key element in the construction of a gothic space in this series episode, whereby we witness a blurring of the dichotomies from the cinema theory related to sound, such as diegetic versus non-diegetic. The results suggest that Playtest dialogues with The Raven and that its delving into the gothic universe enables it to deepen one of its central themes, i.e. the relationship between the main character and the virtual reality game may be a cultural symptom of the increasingly complicated and controversial role played by technology in our daily lives.
Keywords: Black Mirror; Gothic; The Raven; Edgar Allan Poe.
References
BLACK MIRROR. Versão de testes. Dir. Dan Trachtenberg. Reino Unido: House of Tomorrow, 2016.
BORDWELL, D.; THOMPSON, K. Film Art: an introduction. New York: McGraw-Hill, 2008.
FISHER, B. F. “Poe and the Gothic tradition”. IN: HAYES, Kevin J. (org.). The Cambridge
Companion to Edgar Allan Poe. Cambridge: CUP, 2004.
HOGLE, J. (ed.). The Cambridge Companion to Gothic Fiction. Cambridge: CUP, 2002.
POE, E.A. The Fall of the House of Usher and Other Writings. London: Penguin Books, 2003.
SCHOLES, Robert [et al]. Elements of Literature: essay, fiction, poetry, drama, film. New York:
Oxford University Press, 2003.
STAM, R. “Beyond Fidelity: The Dialogics of Adaptation”. IN: NAREMORE, James (Org.). Film
Adaptation. New Jersey: Editora da Universidade de Rutgers, 2000. p. 54-76.
SANTOS, R. C. Z. RAMOS, W. F. OLIVEIRA, B. B. M. G. Temática Livre. Revista Papéis, 2025. DOI: 10.55028/papeis.v28i56
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.