O Glamour da/na Língua: estilização ortográfica na onomástica comercial do sertão nordestino

Fancy Language: spelling stylization in Brazil´s Northeast commercial names

  • Sandra Maria da Conceição Santos Secretaria de Estado da Educação de Alagoas.
  • Cezar Alexandre Neri Santos Universidade Federal de Alagoas.
Keywords: Commercial names; Spelling stylization; Spelling.

Abstract

This paper describes and analyses spelling stylization samples in commercial names in Delmiro Gouveia, the richest city in the sertão of Alagoas state, in Brazil. The linguistic study has theoretical and empirical affiliation to Onomastics, and the participant observation and denominators’ discourse analyses carried out allow to point out motivations and beliefs related to the selection and the use of those stylized spellings. The corpus highlighted the following spelling phenomena: fluctuation between graphemes <y> and <i>, for Stylo; <c> and <que>, for Destac; <k> and <c>, for Skala; and multiple examples of apheresis, with the suppression of <e>, for Skala, Stylo, Stação and Sportes. Those research subjects’ speeches also confirm the hypothesis that the option for spelling stylization aims to add values ​​such as sophistication, modernity and attractiveness to the enterprise conveyed by differentiating linguistic items.

Author Biographies

Sandra Maria da Conceição Santos, Secretaria de Estado da Educação de Alagoas.

Especialista em Estudos Linguísticos e Literários pela Universidade Candido Mendes (2020). Licenciada em Letras/Língua Portuguesa pela UFAL-Campus do Sertão (2017). Professora Monitora Indígena de Língua Portuguesa e Língua Estrangeira da Secretaria de Estado da Educação de Alagoas (SEDUC-AL).

Cezar Alexandre Neri Santos, Universidade Federal de Alagoas.

Doutor pelo Programa de Pós-graduação em Língua e Cultura da UFBA (2019). Professor Adjunto da UFAL-Campus do Sertão.

References

AMARAL, Eduardo Tadeu; SEIDE, Márcia Sipavicius. Nomes próprios de pessoa: introdução à antroponímia brasileira. São Paulo: Blucher, 2020. Disponível em: http://www.blucher.com.br/livro/detalhes/nomes-proprios-de-pessoa-introducao-a-antroponimia-brasileira-1614.

AULETE, Caldas. iDicionário Aulete. Rio de Janeiro: Lexicon Digital, 2020. Disponível em: http://www.aulete.com.br/index.php.

MARCONI, M. D. A; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MORAIS, Artur Gomes de. A norma ortográfica do português: o que é? Para que serve? Como está organizada? In: SILVA, Alexsandro da; MORAIS, Artur Gomes de; MELO, Kátia Leal Reis de (Orgs.). Ortografia na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 11-27.

SANTOS, Sandra Maria da Conceição. Estrangeirismos nas fachadas comerciais da cidade de Delmiro Gouveia, no Alto Sertão alagoano. 2017. 109 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras/Língua Portuguesa) – Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, AL, 2017.

SJÖBLOM, Paula. Commercial names. In: HOUGH, Carole (Ed.). Oxford Handbook of names and naming. Oxford: Oxford University Press, 2016. p. 453–464.

SOUZA, Josy Maria Alves de; PRADO, Natália Cristine. Formação e estilização ortográfica de nomes artísticos de drag queens: questões de identidade linguística e de expressão de gênero. Revista GTLex, Uberlândia. v. 3, n. 1, p. 78-102, jul./dez. 2017.

VAN LANGENDONCK, Willy. Theory and Typology of Proper Names. Trends in Linguistics: Studies and Monographs 168. Berlin; New York: Mouton de Gruyter, 2007. 378 p.

Published
2020-12-29
How to Cite
Santos, S. M. da C., & Santos, C. A. N. (2020). O Glamour da/na Língua: estilização ortográfica na onomástica comercial do sertão nordestino. Papéis: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Estudos De Linguagens - UFMS , 24(Especial), 200-213. Retrieved from https://periodicos.ufms.br/index.php/papeis/article/view/12400