Socio-scientific Issues as Contexts in Mathematics Textbooks for Elementary Education

Keywords: Contexts in mathematics, Socio-scientific issues, Textbooks, Mathematics education

Abstract

In this paper we present a research that is focused on the use of socio-scientific issues (SSI) as contexts in mathematics textbooks for Elementary Education in Brazil. More specifically, the Statistics chapters of the books approved by the Programa Nacional do Livro Didático – PNLD 2020 were analyzed, with the objective of identifying the occurrence of activities that value the theme as catalysts of reflective processes about the context to understand how these relations occur. These two perspectives guided our research. The data obtained were subjected to content analysis that favored the construction of thematic categories and the realization of inferences and interpretations. Regarding the presence of themes in the books, there is a great diversity, which is positive. Regarding the way in which the potential for contextualizing of SSI is related to the treated content, it is still shy.

Author Biographies

José Roberto da Rocha Bernardo, Universidade Federal Fluminense.

Doutor em Ensino de Biociências e Saúde pelo IOC-FIOCRUZ, professor Associado da Faculdade de Educação da UFF e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFF, líder do grupo de pesquisa Práticas, Culturas e Espaços de Construção de Saberes – PCECS. E-mail: bernardo.jrr@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3912-5786

Bruno Alves Dassie, Universidade Federal Fluminense

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), professor Associado da Faculdade de Educação da UFF e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFF, líder do grupo de pesquisa História e Educação Matemática. Universidade Federal Fluminense. E-mail: badassie@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8117-3867

References

ARARIBÁ, Mais: matemática. São Paulo: Moderna, 2018.

BIANCHINI, Edwaldo Roque. Matemática: Bianchini. 9 ed. São Paulo: Moderna, 2018.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: SEF/MEC, 1998.

BRASIL. Guia de livros didáticos: 5ª a 8ª séries. Brasília: MEC, 2001.

BRASIL. Guia de livros didáticos 2005: 5ª a 8ª séries. Brasília: MEC, 2004 (volume 3).

BRASIL. Guia de livros didáticos PNLD 2008: matemática. Brasília: MEC, 2007.

BRASIL. Guia de livros didáticos PNLD 2011: matemática. Brasília: MEC/SEB, 2010.

BRASIL. Guia de livros didáticos PNLD 2014: matemática. Brasília: MEC/SEB, 2013.

BRASIL. Guia de livros didáticos PNLD 2017: matemática. Brasília: MEC/SEB, 2016.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. PNLD 2020: matemática – guia de livros didáticos. Brasília: MEC/SEB, 2019.

BERNARDO, José Roberto da Rocha. Questões sociocientíficas no ensino de física: tensões, limites e possibilidades. In: CAMARGO, Sérgio.; GENOVESE, Luiz Gonzaga Roversi .; DRUMMOND, Juliana Hidalgo.; QUEIROZ, Glória Regina Pessôa Campello; NICOT, Yuri Esposito.; NASCIMENTO, Silvania Sousa (Orgs.). Controvérsias na pesquisa em ensino de física. São Paulo: Livraria da Física, p. 327-343, 2014.

BERNARDO, José Roberto da Rocha; REIS, Pedro. A formação do professor de ciências e os desafios da prática em questões sociocientíficas. Tear: revista de educação, ciência e tecnologia, v. 9(1), 2020.

CHAVANTE, Eduardo Rodrigues. Convergências Matemática. 2 ed. São Paulo: SM, 2018.

DANTE, Luiz Roberto. Teláris Matemática. 3 ed. São Paulo: Ática, 2018.

FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis.; CARDOSO, Cleusa de Abreu Educação Matemática e letramento: textos para ensinar Matemática e Matemática para ler textos. In: NACARATO, A. M.; LOPES, C. E. Escritas e leituras na educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, p. 63-76, 2009.

GIOVANNI JÚNIOR, José Ruy; CASTRUCCI, Benedicto. A conquista da matemática. 4 ed. São Paulo: FTD, 2018.

LONGEN, Adilson. Apoema Matemática. São Paulo: Editora do Brasil, 2018.

OLIVEIRA, Carlos Nely de; FUGITA, Felipe. Geração Alpha Matemática. 2 ed. São Paulo: SM, 2018.

PATARO, Patrícia Moreno; BALESTRI, Rodrigo Dias. Matemática essencial. São Paulo: Scipione, 2018.

RAMSEY, John. The Science Education Reform Movement: implications for social responsibility. Science Education, v. 77(2), p. 235-258, 1993.

REIS, Pedro.; GALVÃO, Cecília. Controvérsias sócio-científicas e prática pedagógica de jovens professores. Investigações em Ensino de Ciências, v. 10(2), p. 131-160, 2005.

SADLER, Troy. Informal reasoning regarding socio-scientific issues: a critical review of research. Journal of Research in Science Teaching, v. 41 (5), p. 513-530, 2004.

SILVEIRA, Ênio Ney de Menezes. Matemática: compreensão e prática. 5 ed. São Paulo: Moderna, 2018.

SAMPAIO, Fausto Arnaud. Trilhas da matemática. São Paulo: Saraiva, 2018.

SIMONNEUAX, Jean; LEGARDEZ, Alain. The epistemologial and didactical challenges involved in teaching socilly acute questions: the example os globalization. Journal of Social Science Education, v. 9(4), p. 24-35, 2010.

SOUZA, Joamir Roberto de. Matemática: realidade e tecnologia. São Paulo: FTD, 2018.

VILCHES, Amparo.; GIL-PÉREZ, Daniel. Construyamos un Futuro Sostenible: dialogos de supervivencia. Madrid: Cambridge University Press, 2003.

ZEIDLER, Dana; SADLER, Troy; SIMMONS, MIchael; HOWES, Elaine. Beyond STS: a research-based framework for socio-scentific issues education. Science Education, v. 89, p. 357-377, 2005.

Published
2021-08-04
How to Cite
BERNARDO, J. R. DA R.; DASSIE, B. A. Socio-scientific Issues as Contexts in Mathematics Textbooks for Elementary Education. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 35, p. 1-18, 4 Aug. 2021.