Health promotion and pedagogical practice in physical education in the context of a public gym

Resumo

The objective of the study was to understand the cultural dynamics related to health promotion in the context of the pedagogical practice of Physical Education professionals working in a public gym in a municipality of Baixada Santista, State of São Paulo – Brazil. In the method, an ethnography was proposed, which used participant observation over a semester, as well as conducting semi-structured interviews with two Physical Education professionals and five local residents and gym users, in addition to daily notes in the field notebook. Data analysis was done through triangulation and the use of non-aprioristic categories. Thus, the use of such strategies allowed us to immerse ourselves in the field of research and revealed the customs, practices, values and diversity of work inherent to the concepts, meanings and meanings attributed to that pedagogical practice. Finally, what can be stated is that in the daily rites of that cultural dynamic, the treatment given to the promotion of health is understood in a non-directive format about the steps that make up the pedagogical practice in Physical Education.

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Biografia do Autor

John Koumantareas, Universidade Federal de São Paulo – Campus Baixada Santista

Doutorando no Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Ciências da Saúde da Universidade Federal de São Paulo – Campus Baixada Santista. Membro Pesquisador do Grupo de Estudo e Pesquisa Sociocultural em Educação Física. Educador em Atividades Infantojuvenis do SESC SP.

Rogério Cruz de Oliveira, Universidade Federal de São Paulo – Campus Baixada Santista

Doutor em Educação Física. Professor da Universidade Federal de São Paulo – Campus Baixada Santista. Departamento de Ciências do Movimento Humano. Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Ciências da Saúde. Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa Sociocultural em Educação Física. Tutor do PET - Educação Física.

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Publicado
2023-06-17
Como Citar
Koumantareas, J., & Oliveira, R. C. de. (2023). Health promotion and pedagogical practice in physical education in the context of a public gym. Perspectivas Em Diálogo: Revista De Educação E Sociedade, 10(23), 334-351. https://doi.org/10.55028/pdres.v10i23.17665