As Sensitivite modulations of enunciation actors in NCCB

between the expected and the abrupt

  • Sonia Merith-Claras UNICENTRO
Keywords: National Common Curricular Basis, Tensive Modulations, New and Multi-literacy, Discursive Context

Abstract

The persuasive strategies of the enunciator-destinator of the component Portuguese Language, National Common Curricular Basis and the manner the meaning´s effects they produce in the enunciator-destinator are discussed. Discursive Semiotics is employed to investigate the enunciator´s make-belief to retrieve the values under analysis, the predominant modalizations and figurative and thematic choices. Linked to studies that deals with the meaning´s generative trajectory, Tensive Semiotics is used to analyze affectivity, the reader´s meaning in the wake of the semiotic object studied. In other words, it investigates the enunciator´s perception with regard to knowledge established in the NCCB which ranges between what is known and disseminated in the area, verbal language and the new, contemporary practices of language. The NCCB´s discursive context and its relationships with other texts is reworked to underscore the predominance of verbal language and the literacy of the letter in the teaching of Portuguese to the detriment of contemporary language practices.

Author Biography

Sonia Merith-Claras, UNICENTRO

Professora do quadro efetivo do Departamento de Letras da UNICENTRO – Universidade Estadual do Centro-Oeste. Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Ensino de Língua e Literatura, filiada às linhas de pesquisa: Ensino de Língua e Literatura; Formação Inicial de professores. 

Estágio de pós-doutoral realizado junto à Universidade Presbiteriana Mackenzie. Supervisão de Diana Luz Pessoa de Barros.

References

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Dialogismo, polifonia e enunciação. In: BARROS, D. L. P. de; FIORIN, J. L. (Orgs.) Dialogismo, polifonia e intertextualidade: em torno de Bakhtin. Editora da Universidade de São Paulo, 1994. p. 01-09.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria do discurso: fundamentos semióticos. 3.ed. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP, 2002.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Algumas reflexões semióticas sobre a enunciação. In: FANTI, Maria da Glória Di; BARBISAN, Leci Borges (Orgs.) Enunciação e discurso: tramas de sentidos. São Paulo: Contexto: 2012. p.25-49.

BERTRAND, Denis. Caminhos da semiótica literária. Bauru, SP: EDUSC, 2003. Tradução do grupo CASA.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Orientações Curriculares para o ensino médio. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Secretaria de Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 30/03/2020.

CEREJA, W. Roberto; MAGALHÃES, T. Cochar. Português linguagens. 9. ed. Reform. São Paulo: Saraiva, 2015. 8º ano.

GREIMAS; Algirdas Joseph, COURTÉS, J. Dicionário de semiótica. 2.ed. 2. reimpressão. São Paulo: Contexto, 2013. Tradução (Lima, Alceu Dias et.al.)

OLIVEIRA, T. Amaral; ARAÚJO, L. Ap. Melo. Tecendo linguagens: língua portuguesa. 5.ed. Baruei [SP]: IBEP, 2018. 9º ano.

TATIT, Luiz. Bases do pensamento tensivo. Estudos Semióticos. [on-line]. Disponível em: {http://www.revistas.usp.br/esse}. Editores Responsáveis: Ivã Carlos Lopes, José Américo Bezerra Saraiva e Eliane Soares de Lima. Volume 15, Edição Especial, São Paulo, Abril de 2019, p. 11-26. Acesso em 10/11/2020.

ZILBERBERG, Claude. Síntese da gramática tensiva. Significação. Revista brasileira de semiótica. São Paulo, annablume, 2006, n. 25, p. 163-204.

ZILBERBERG, Claude. Elementos de Semiótica tensiva. São Paulo: Ateliê Editorial, 2011. Tradução Ivã Carlos Lopes, Luiz Tatit, Waldir Beividas.

Published
2021-06-30
How to Cite
Merith-Claras, S. (2021). As Sensitivite modulations of enunciation actors in NCCB. Papéis: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Estudos De Linguagens - UFMS , 25(49), 080-100. Retrieved from https://periodicos.ufms.br/index.php/papeis/article/view/12948
Section
Artigos - Linguística e Semiótica