O The use of the analogy principle in lexical creations made by children: a case study

  • Simone Lima Ferreira UFMS
  • Thyago José da Cruz UFMS

Abstract

This research consists of a case study that shows that, through analogy, a child of 4 years, although he has a limited lexical and grammatical knowledge, can perform lexical creations using associations with words already known. We understand that the formation of words in Portuguese can be explained by the principle of analogy (MARONEZE, 2008, 2011; BASÍLIO, 2016), according to which the lexical units are built by the association, both phonic and semantic, with existing lexical units. The data were collected in a period of 6 months through the observation of the child’s daily life, who resorted to a lexical creation when he was unaware of a word that could be used appropriately in his communication. Through the examples cited in this research one can observe the associations made by the speaker.

References

ALVES, Ieda Maria. Neologia e níveis de análise linguística. IN. As ciências do léxico: lexicologia, lexicografia, terminologia, volume III. ALVES, Maria Ieda; ISQUERDO, Aparecida Negri. Orgs. Campo Grande: Ed. UFMS, 2007, p.77-92.
ALVES, Ieda Maria. Neologismos: criação lexical. 3ª Edição. São Paulo. Ática. 2007
BASÍLIO, Margarida. O princípio da analogia na constituição do léxico: regras são clichês lexicais. Veredas.Vol.1., n. 1. Juiz de Fora. 2016. p.9-21. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/veredas/article/view/25379 Acesso em 26 abr. 2023.
BEZERRA, Francinalva Andrade. Os diferentes conceitos de gramática nos estudos linguísticos. Letra Magna. São Paulo. 2013. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/317575978/Diferentes-Conceitos-de-Gramatica Acesso em 26 abr. 2023.
LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
LIMA. George Almeida. et al. Interfaces da linguagem: escola e cultura. 2020. https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/22142/17688 Acesso em 26 abr. 2023.
MARONEZE, Bruno Oliveira. As concepções saussurianas de formação de palavras. REVEL. 2008. Edição especial n. 2, 2008. ISSN 1678-8931
MARONEZE, Bruno Oliveira. Um estudo da mudança de classe gramatical em unidades lexicais neológicas. 2011. Tese de Doutorado.
MIRANDA, Maria Irene. Conceitos centrais da teoria de Vygotsky e a prática pedagógica. Ensino em Re-vista, v. 13, n. 1, p. 7-28, 2005.
OLIVEIRA, Luciano Amaral. Coisas que todo professor de português precisa saber: a teoria na prática. São Paulo: Parábola. 2010.
OLIVEIRA, Marta Kohl. O problema da afetividade em Vygotsky. IN. Piaget, Vygotsky, Wallon, Teorias psicogenéticas em discussão. TAILLE, Yves de La; OLIVEIRA, Marta Kohl; DANTAS, Heloisa. São Paulo: Summus, 2019, p.115-131
RADAELLI, Maria Eunice Barth. Contribuições de Vygotsky e Bakhtin para a linguagem: interação no processo de alfabetização. Revista Thêma et Scientia, v. 1, n. 1, 2011.
SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de Linguística geral. São Paulo: Cultrix/Edusp,2006.
RIO-TORTO, Graça, Et Al. Gramática Derivacional do Português, 2ª Edição. Coimbra. 2013.
ROCHA, Luiz Carlos de Assis. Estruturas morfológicas do português. Belo Horizonte. Ed. UFMG. 1998.
Published
2023-06-22
How to Cite
Lima Ferreira, S., & Cruz, T. J. da. (2023). O The use of the analogy principle in lexical creations made by children: a case study. Papéis: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Estudos De Linguagens - UFMS , 27(53), 65-75. Retrieved from https://periodicos.ufms.br/index.php/papeis/article/view/18589