Educação midiática na prática: descobertas a partir da interação em sala de aula
Abstract
This article underscores the escalating significance of media literacy amidst the digitalization of society, stressing the imperative to equip individuals with the skills to navigate digital media. It advocates a pragmatic approach that merges the elucidation of concepts with the execution of an interactive quiz via the Genially platform. The purpose of the quiz is to evaluate students' comprehension of the concepts and facilitate their practical application. The results are scrutinized to pinpoint areas requiring reinforcement, followed by a group discussion to resolve any uncertainties. This interactive methodology enables the instructor to dynamically assess the students' level of understanding.
Downloads
References
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo; ALVES, Leonir Pessate. Processos de ensinagem na universidade. 5. ed. Joinville: Univille, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CHAMPANGNATTE, Dostoiewski Mariatt de Oliveira. Mediações, Mídia-Educação e Cotidiano Escolar In: VILAÇA, Márcio Luiz Corrêa; ARAUJO, Elaine Vasquez Ferreira de (org). Tecnologia, Sociedade e Educação na Era Digital. Duque de Caxias: UNIGRANRIO, 2016. Disponível em: www.pgcl.uenf.br/arquivos/tecnologia,sociedadeeeducacaonaeradigital_011120181554.pdf. Acesso em 21 mar. 2024.
EDUCAMÍDIA. Glossário. Disponível em: educamidia.org.br/glossario. Acesso em 21 mar. 2024.
FERRARI, Ana Claudia; MACHADO, Daniela; OCHS, Mariana. Guia da educação midiática. São Paulo: Instituto Palavra Aberta, 2020.
GABRIEL, Martha. Você, eu e os robôs. São Paulo: Atlas, 2021.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2006
LIMBERGER, Jane Beatriz. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem para educação farmacêutica: um relato de experiência. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 17, p. 969-975, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/PFVrRFtRtnCYJR4SDW3vSTx/abstract/?lang=pt. Acesso em: 21 mar. 2024.
MICHEL, Maria Helena. Metodologia e Pesquisa Científica em Ciências Sociais. 3.ed. São Paulo: Atlas, 2015.
MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fábio Fernandes; ALMEIDA, Claudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista práxis educacional, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S2178-26792021000500060&script=sci_arttext. Acesso em: 21 mar. 2024.
NAGUMO, Estevon; TELES, Lúcio França; SILVA, Lucélia de Almeida. Educação e desinformação: letramento midiático, ciência e diálogo. Revista EDT- Educação Temática Digital, v. 24, n. 1, p. 220-237, 2022.
OCHS, Mariana. O que as tendências para o futuro indicam sobre a educação midiática. Folha de São Paulo, 21/03//2024. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2024/03/o-que-as-tendencias-para-o-futuro-indicam-sobre-a-educacao-midiatica.shtml Acesso em: 19 abr. 2024.
SAE, Digital. Educação midiática na BNCC e na escola. Disponível em: https://sae.digital/educacao-midiatica/. Acesso em: 22 maio 2024.
STRUTZEL, Tércio. Presença digital. Rio de Janeiro: Alta Books, 2015.
UNIVERSIDADE FRANCISCANA. Publicidade e Propaganda. Matriz Curricular. Disponível em: https://www.ufn.edu.br/site/ensino/graduacao/publicidade-e-propaganda. Acesso em 13 abr. 2024.
Copyright (c) 2025 Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.




