Modos de subjetivação discente no programa de pós-graduação em educação em ciências (PPGECI)

Abstract

This study presents partial results of a master's research project that aims to investigate and problematize how scientific practices influence the subjectivation process of the researcher. The objective is to discuss and promote the emergence of knowledge implied in the lines of force that permeate and cross the students of the Postgraduate Program in Science Education, as well as modes of subjectivation of an era, affections and sensations. The research subjects are four students enrolled in the Postgraduate Program in Science Education - PPgECi of UFRGS. Based on the discourse analysis methodology from the perspective of Michel Foucault, statements were analyzed that allowed us to generate the corpus of this research and problematize the forms of constitution of these subjects. In this article, we point out some lines of segmentarity identified: hard, flexible and lines of force. The hard lines refer to the regulations and norms that permeate the field of knowledge and produce a framework for the behavior of the students. Flexible lines appear as readjustments that students make daily to deal with what is pressing them within the context of research. Lines of force are lines that emerge from tensions and promote significant changes in the face of resistance behaviors. We conclude that such lines not only structure the researchers' practices, but also open up possibilities for thinking about forms of subjectivation in the field of research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alice Stephanie Tapia Sartori, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRS)

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. E-mail: 4alinekroth@gmail.com.

Aline Kroth, Universida Federal do Rio Grande do Sul (UFRS)

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. E-mail: 4alinekroth@gmail.com

References

AUTOSSUPERAÇÃO. Entrevista III. [mar. 2024]. Entrevistadora: Aline da Rosa Kroth. Porto Alegre, 2024. 1 arquivo .mp4 (59 min.). Entrevista concedida ao Projeto: Modos de subjetivação articulados aos modos de produzir ciência pelos discentes do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências (PPgECi).

BARREIRO, Mateus Freitas; CARVALHO, Alonso Bezerra; FURLAN, Marta Regina; A arte e o afeto na inclusão escolar: potência e o pensamento não representativo; universidade estadual paulista - unesp; universidade estadual de londrina - uel; Brasil, 2018.

CASTRO, Edgardo. Vocabulário Michel Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

CAVALCANTE, Diego Marques. O procedimento da criação: imanência e produção de diferença em Gilles Deleuze e Félix Guattari. Revista Trágica: estudos de filosofia da imanência, Rio de Janeiro, v. 13, nº 3, pp. 81-107, 2020.

CRIATIVIDADE. Entrevista IV. [abr. 2024]. Entrevistadora: Aline da Rosa Kroth. Porto Alegre, 2024. 1 arquivo .mp4 (50 min.). Entrevista concedida ao Projeto: Modos de subjetivação articulados aos modos de produzir ciência pelos discentes do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências (PPgECi).

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Tradução de Eloísa Araújo Ribeiro. São Paulo: Escuta, 1998. 184 p. Disponível em: https://laclifep.unicap.br/wp-content/uploads/2020/10/Deleuze_e_Claire_Parnet_-Dia%CC%81logos-1.pdf. Acesso em: 20 nov. 2025.

FORÇA E VITALIDADE. Entrevista II. [mar. 2024]. Entrevistadora: Aline da Rosa Kroth. Porto Alegre, 2024. 1 arquivo .mp4 (55 min.). Entrevista concedida ao Projeto: Modos de subjetivação articulados aos modos de produzir ciência pelos discentes do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências (PPgECi).

GALLO, Silvio. Cuidado de si no último Foucault - apresentação Michel Foucault e a construção conceitual do cuidado de si; Linha Mestra, v. 13, n. 37, p. 5-12, 2019.

GOMES, Carlysson Alexandre Rangel; SILVA, Aline Kelly; CAVALCANTE, Larissa de Moura; HUNING, Simone Maria. Diálogos da Psicologia com Michel Foucault. Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019.

GUIMARÃES, Ivo Venerotti; RIBEIRO, Viviana. Notas para Pensar o Sujeito: Geografia Humanista com Deleuze e Guattari. Revista da Abordagem Gestáltica - Phenomenological Studies – XXII (2): 148-155, jul-dez, 2016.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural do Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 5. ed. Loyola: São Paulo, 1999.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2006.

FOUCAULT, Michel. A história da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 2009.

SANTOS, Zamara Araújo. Entre máquinas: a produção maquínica de Deleuze e Guattari. Revista Trágica: estudos das filosofias da imanência. Rio de Janeiro, v. 14 n 2 pp. 55-73, 2021.

SILVA, Daniella Thiemy Sada da. Um estudo sobre enunciados que permeiam a permanência e a não permanência de alunos no curso de Licenciatura em Matemática da UFRGS. 2020. 225 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) – Instituto de Matemática e Estatística, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/217477. Acesso em: 24 nov. 2025.

TRANSVALORAÇÃO. Entrevista I. [mar. 2024]. Entrevistadora: Aline da Rosa Kroth. Porto Alegre, 2024. 1 arquivo .mp4 (54 min.). Entrevista concedida ao Projeto: Modos de subjetivação articulados aos modos de produzir ciência pelos discentes do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências (PPgECi).

Published
2025-12-12
How to Cite
Sartori, A. S. T., & Kroth, A. (2025). Modos de subjetivação discente no programa de pós-graduação em educação em ciências (PPGECI). Perspectivas Em Diálogo: Revista De Educação E Sociedade, 12(33), 393-410. https://doi.org/10.55028/pdres.v12i33.23061
Section
Continuous publication articles