Deconstructing Taboos in the Mathematical Preparation of Mathematics Teachers
Abstract
In this paper, we present a problematization of the mathematical preparation of mathematics teachers, through a reading of some naturalized ideas, which we call taboos: Mathematics; Who knows The Mathematics of the Mathematician, also knows the mathematics of the Mathematics Teacher; The contents. Many investigations in the field of teacher education are carried out in attempts to organize discussions, shift focuses, or build other modes and formats for mathematical content, as well as for didactic-pedagogical strategies, suitable for the (mathematical) preparation of future teachers. Our work moves away from these researches, in the direction of constituting two central aspects of the political practice of a mathematics educator: repertoires and readings. We problematize these three taboos and present a direction for the construction of repertoires and readings with Mathematics Teachers through discussions, problematizations and productions with activities based on everyday categories. Our main argument is the construction of an initial mathematics teacher education to constitute different mathematics teachers in multiplicities, crossings, attempts, movements.
References
GUÉRIOS, Mansur. Tabus Linguísticos. In: Revista Letras, UFPR, v. 3, p. 07-37, 1955.
LINARDI, Patrícia Rosana. Rastros da formação matemática na prática profissional do professor de matemática. 2006. iv, 279 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2006. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/102167>.
LINS, Romulo Campos; GIMENEZ, Joaquim. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. Campinas: Papirus, 1997.
LINS, Romulo Campos. Por que discutir teoria do conhecimento é relevante para a Educação Matemática. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora Unesp, 1999. p. 75-94.
LINS, Romulo Campos. The production of meaning for Algebra: a perspective based on a Theoreticall Model of Semantic Fields. In: SUTHERLAND, R. et al. Perspectives on School Algebra. Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 2001. p. 37-60.
LINS, Romulo Campos. Um quadro de referência para as disciplinas de Matemática no curso de Licenciatura em Matemática. In: LINS, R. C. Projeto de Pesquisa Integrado submetido como parte de solicitação de renovação de bolsa de concessão de auxílio financeiro ao CNPq, 2002, p. 01-40.
LINS, Romulo Campos. Design e implementação de um programa de formação continuada de professores de Matemática. In: LINS, R. C. Projeto de Pesquisa Integrado submetido como parte de solicitação de concessão de bolsa de Produtividade em Pesquisa ao CNPq, 2004, p. 01-13.
LINS, Romulo Campos. Categories of everyday life as elements organising mathematics teacher education and development projects. In: 15th ICMI Study ‘The professional education and development of teachers of mathematics’, 2005. Águas de Lindóia, SP. Proceeding… 15th ICMI Study ‘The professional education and development of teachers of mathematics’: contributed papers, worksessions and demonstrations, 2005, p. 1-6.
LINS, Romulo Campos. Characterizing the mathematics of the mathematics teacher from the point of view of meaning production. In: 10th International Congress on Mathematical Education, Copenhagen, 2006. Copenhagen. Proceedings… Plenaryand Regular Lectures, 2006, p. 1-16.
LINS, Romulo Campos. A diferença como oportunidade para aprender. In: Peres, E. et al. (orgs.). Processos de ensinar e aprender: sujeitos, currículos e cultura: livro 3. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008, p. 530-550.
LINS, Romulo Campos. O Modelo dos Campos Semânticos: estabelecimentos e notas de teorizações. In: ANGELO, C. L. et al. Modelo dos Campos Semânticos e Educação Matemática: 20 anos de história. 1ed.São Paulo: Midiograf, 2012, v. 1, p. 10-20.
MOREIRA, Plinio Cavalcanti; DAVID, Maria Manuela Martins Soares. O conhecimento matemático do professor: formação e prática docente na escola básica. Revista Brasileira de Educação, Campinas, SP, v. 28, p. 50-61, 2005.
MOREIRA, Plinio Cavalcanti; DAVID, Maria Manuela Martins Soares. Academic mathematics and mathematical knowledge needed in school teaching practice: some conflicting elements. Journal of Mathematics Teacher Education, v. v.11n1, p. 23-40, 2008
OLIVEIRA, Viviane Cristina Almada de. Sobre a produção de significados para a noção de transformação linear em álgebra linear. 2002. 187 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2002. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/91119>
OLIVEIRA, Viviane Cristina Almada de. Uma leitura sobre formação continuada de professores de Matemática fundamentada em uma categoria de vida cotidiana. 2011. 207 p. Tese - (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2011. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/102098>.
OLIVEIRA, Viviane Cristina Almada de. Sobre as ideias de estranhamento e descentramento na formação de professores de Matemática. In: Claudia Laus Angelo; Edson Pereira Barbosa; João Ricardo Viola dos Santos; Sérgio Carrazedo Dantas; Viviane Cristina Almada de Oliveira. (Org.). Modelo dos Campos Semânticos e Educação Matemática: 20 anos de história. 1aed., 2012, v. , p. 199-216.
JULIO, Rejane Siqueira; OLIVEIRA, Viviane Cristina Almada de. Estranhamento e descentramento na prática de formação de professores de Matemática. BOLETIM GEPEM (ONLINE), v. -, p. 112, 2018.
PAULO, João Pedro Antunes; VIOLA DOS SANTOS, João Ricardo. Planet of the apes and mathematics education (or: fiction as theorization movement in mathematics education). In: 10th International Mathematics Education and Society Conference, 2019, Hyderabad. PROCEEDINGS OF THE TENTH INTERNATIONAL MATHEMATICS EDUCATION AND SOCIETY CONFERENCE. Hyderabad: MES 10, 2019. v. 1. p. 1-9.
SILVA, Amarildo Melchiades da. Sobre a dinâmica da produção de significados para a matemática. 2003. iii, 243 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2003. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/102156>.
VIOLA DOS SANTOS, João Ricardo. Legitimidades possíveis para a formação matemática de professores de matemática: (ou: Assim falaram Zaratustras : uma tese para todos e para ninguém). 2012. 346 p. Tese - (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2012. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/102099>
VIOLA DOS SANTOS, João Ricardo. O uso de Categorias do cotidiano para o desenvolvimento profissional de professores de Matemática. Projeto de Pesquisa financiado pelo CNPq, 2014.
VIOLA DOS SANTOS, João Ricardo; LINS, Romulo. Campos Movimentos de Teorizações em Educação Matemática. BOLEMA: Boletim de Educação Matemática (Online), v. 30, p. 325-367, 2016.
VIOLA DOS SANTOS, João Ricardo; BARBOSA, Edson Pereira; LINARDI, Patrícia Rosana. Uma discussão de atividades baseadas em categorias do cotidiano na formação de professores que ensinam matemática. VIDYA (SANTA MARIA. ONLINE), v. 38, p. 1-19, 2018
WATSON, Ana. School Mathematics as a special kind of mathematics. For the Learning of Mathematics. v. 28, n. 3, p. 3-7, 2008.
Copyright (c) 2021 Perspectivas da Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.