A Noção de Autoridade na Formação e Prática Profissional de Professores de um Curso de Geogebra

Keywords: Authority, Teacher Education, Model of Semantic Fields, Mathematics Education, Legitimacy

Abstract

This research is part of the results of the master's dissertation that aims to investigate aspects of the GeoGebra Course that influence the continuing education and professional practice of the educators’ team. The work was developed through qualitative research, based on the Model of Semantic Fields. The data were produced through semi-structured interviews with some teachers who act as educators of the GeoGebra Course. The general functioning of the Course was also considered and some of its documents were analyzed, such as public notices and projects of the investigated editions. In addition, it is also considered the formative path of the research subjects, considering their posts and interactions in the Course forums in order to produce meaning for the formative processes. As a result, it is concluded that, among other notions, authority is important to understand the process of teacher education, because it says about the insertion of the subject in given cultural practices and the possibility of constituting new directions of dialogue.

Author Biographies

Isane Maria Wowcsuk Marques, PRPGEM/UNESPAR

Mestre em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PRPGEM/Unespar União da Vitória). Professora PSS da rede Estadual de ensino do Paraná. E-mail: isanewowcsuk@yahoo.com.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0402-044X.

Sérgio Carrazedo Dantas

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Júlio de Mesquita Filho (Unesp Rio Claro). Professor Adjunto do Centro de Ciências Humanas e da Educação, Colegiado de Matemática da Universidade Estadual do Paraná (Unespar), campus de Apucarana. E-mail: sergio.dantas@unespar.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7043-1664.

Guilherme Francisco Ferreira

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (Unesp Rio Claro). Professor da rede municipal de ensino da cidade de Praia Grande, São Paulo. E-mail: guilhermefrancisco7ferreira@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7292-2405

João Pedro Antunes de Paulo

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (Unesp Rio Claro). Professor do magistério superior na Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa), campus de Marabá. E-mail: jpadepaula@hotmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7054-9328

References

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Published
2022-12-14
How to Cite
MARQUES, I. M. W.; DANTAS, S. C.; FERREIRA, G. F.; PAULO, J. P. A. DE. A Noção de Autoridade na Formação e Prática Profissional de Professores de um Curso de Geogebra. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 39, p. 1-15, 14 Dec. 2022.
Section
Formação de Professores e o Modelo dos Campos Semânticos: inter. possíveis

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