A Noção de Autoridade na Formação e Prática Profissional de Professores de um Curso de Geogebra
Abstract
This research is part of the results of the master's dissertation that aims to investigate aspects of the GeoGebra Course that influence the continuing education and professional practice of the educators’ team. The work was developed through qualitative research, based on the Model of Semantic Fields. The data were produced through semi-structured interviews with some teachers who act as educators of the GeoGebra Course. The general functioning of the Course was also considered and some of its documents were analyzed, such as public notices and projects of the investigated editions. In addition, it is also considered the formative path of the research subjects, considering their posts and interactions in the Course forums in order to produce meaning for the formative processes. As a result, it is concluded that, among other notions, authority is important to understand the process of teacher education, because it says about the insertion of the subject in given cultural practices and the possibility of constituting new directions of dialogue.
References
COSTA, Evandro; FECHINE, Joseana; SILVA, Priscylla; ROCHA, Hemilis. Modelos de Feedback para estudantes em Ambientes Virtuais de Aprendizagem. Jornada de Atualização em Informática na Educação, v. 5, n. 1, p. 1-38, 2016.
DANTAS, Sérgio Carrazedo. Design, implementação e estudo de uma rede sócio profissional online de professores de Matemática. 2016. 232 p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – IGCE/UNESP: Rio Claro, 2016.
DANTAS, Sérgio Carrazedo; LINS, Romulo Campos. Reflexões sobre Interação e Colaboração a partir de um Curso Online. Boletim de Educação Matemática (Bolema), Rio Claro (SP), v. 31, n. 57, p. 1-34, abr. 2017.
LINS, Romulo Campos. Modelo dos Campo Semânticos e Educação Matemática: 20 anos de história. Org. Claudia Laus Angelo [et al.]. São Paulo: Midiograf, 2012.
MARQUES, Isane Maria Wowcsuk. Uma pesquisa sobre as influências do Curso de GeoGebra na formação e na prática profissional a partir da perspectiva de professores da equipe formadora. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática - PRPGEM/Unespar, União da Vitória, 2022.
SILVA, Heloísa da. Centro de educação matemática (CEM): fragmentos de
identidade. 448 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Instituto de Geociências e Ciências Exatas, UNESP, Rio Claro, 2006.
Copyright (c) 2022 Perspectivas da Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.