A Gazeta Infantil e as contribuições da literatura na formação do pequeno leitor (1929-1930)
Abstract
This text aims to investigate how the Gazeta Infantil supplement, found in tabloid format in the newspaper A Gazeta, published issues related to children's literature during its first phase of circulation (1929-1930). We intend to highlight the contributions of the supplement to the flowering and solidification of Brazilian children's literature and the formation of new readers. This occurred at a time when the interests of a new urban mass were important, driven mainly by the process of immigration and incipient industrialization. To this end, we take as a research source, the first 57 editions of the Gazeta Infantil supplement that were published between 1929 and 1930. Thus, we identified several conceptions of childhood, from the innocent child, ignorant "tacky", dirty, rude, lazy, disobedient and evil, that needed to be conducted and educated to transform society and meet the auspices of economic, political and social development to the sacralized child, idealized in the romantic way. In other words, that child studious, obedient, kind, zealous, religious, clean and educated, polished enough to ensure the growing process of modernization that lived the Brazilian homeland.
Downloads
References
A GAZETA INFANTIL. A missão da Gazeta. A Gazeta. São Paulo, 08 mar.1916, p. 1, ano X.
A GAZETA INFANTIL. A Gazeta no seu 18º aniversário. A Gazeta. São Paulo, 16 maio, 1924, p. 01.
A GAZETA INGANTIL, Lema. A Gazeta. São Paulo. 05 set. 1929, p. 01.
A GAZETA INFANTIL. Bondade. A Gazeta. São Paulo, 04 jan. 1930, p. 12.
A GAZETA INFANTIL. Num exame de literatura. A Gazeta. São Paulo, 26 abr. 1930, p. 09.
A GAZETA INFANTIL. A nova literatura. A Gazeta. São Paulo, 08 maio, 1930, p. 14.
A GAZETA INFANTIL. Curiosidades literárias. A Gazeta. São Paulo. 18 set. 1930, p. 09.
A GAZETA INFANTIL, abecedário da saúde do escolar. A Gazeta. São Paulo, 20 set. 1930, p. 07.
A GAZETA INGANTIL, Concurso dos “imortais”. A Gazeta. São Paulo. 16 jun. 1930 p. 08.
A GAZETA INFANTIL. Aulas ativas. A Gazeta. São Paulo, 27 mar. 1930, p. 10.
ARROYO, Leonardo. literatura infantil brasileira. 3a edição. São Paulo, UNESP, 2010.
AZEVEDO, Fernando de. (Org.). Manifestos dos pioneiros da educação nova (1932) e dos educadores 1959. Recife: Massangana, 2010.
BRITES, Olga. Crianças de revistas (1930/1950). Educação e Pesquisa, São Paulo, v.26, n.1, p.161-176, jan./jun. 2000.
CAMPOS, Raquel Discini de. Mulheres e crianças na imprensa paulista (1920-1940): Educação e História. São Paulo: Ed. UNESP, 2009.
COELHO, Gizeli Fermino. QUADROS, Raquel Santos; GIRALDELLI, Taís Renata. Maziero; MACHADO, Maria Cristina Gomes. A Gazeta Infantil e a busca pela construção do ideário de criança na República (1929-1930). Revista de Educação, Ciência e Cultura. Canoas, v. 23, n. 1, p. 243-257, mar. 2018a.
COELHO, Gizeli Fermino; SANTOS, André de Souza; MACHADO, Maria Cristina Gomes; GIRALDELLI, Taís Renata Maziero. A imprensa pedagógica como fonte de pesquisa para a história da educação: A Gazeta Infantil. In: SILVA, Aline Oliveira. Gomes da et al. Pesquisas contemporâneas em educação: diálogos com filosofia direitos humanos e ciências humanas. Rio de Janeiro: Multifoco, 2018b.
CORDEIRO, Xênia Lacerda. Da invenção da imprensa ao livro infantil: um enfoque editorial. ci. Int., Brasília, n. 16, vol. 1, p. 27-35, jan. /jun. 1987.
FAUSTO, Boris. História do Brasil. 6ª Ed. São Paulo: EDUSP, 1999.
LAFETÁ, João Luiz. 1930: A Crítica e o Modernismo. São Paulo: Editora 34, 2000.
LUCA, Tânia Regina. A grande imprensa na primeira metade do século XX. In: MARTINS, Ana Luiza. (Orgs). História da imprensa no Brasil. 2ª ed. São Paulo: Contexto, 2011, p. 149-175.
MACHADO, Maria Cristina Gomes Machado; DORIGÃO, Antônio Marcos; COELHO, Gizeli Fermino. As pesquisas com intelectuais em história da educação: um campo profícuo. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, nº 67, p. 175-188, mar 2016, p. 175-188.
MACHADO, Maria Cristina Gomes; MARTINELI, Laís Pacífico. Monteiro Lobato e o ideário Escolanovista: um modelo de escola no Sítio do Pica-Pau Amarelo. Revista Contrapontos - Eletrônica, Vol. 17 - n. 1 - Itajaí, Jan-Abr, p. 94 -116, 2017.
MACHADO, Maria Cristina Gomes; CARVALHO, Carlos Henrique de. O legado do Manifesto de 32 à educação brasileira: os desafios persistem. Revista Educação em Questão, Natal, v. 51, n. 37, p. 175-194, jan. /abr. 2015.
MARTINS, Ana Luíza. Imprensa em tempos de Império. MARTINS, Ana Luiza; LUCA, Tania Regina de. (Orgs). História da imprensa no Brasil. 2ª ed. São Paulo: Contexto, 2011, p. 45-80.
MENNA, Ligia Regina Máximo Cavalari. A literatura Infantil além do livro: as contribuições do jornal português O Senhor Doutor e da revista brasileira O Tico-Tico. 2012. Tese (doutorado em Letras Ciências Humanas) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
QUADROS, Raquel. Gustavo Capanema (1934-1945). 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2013.
ROCHA, Sibila. Suplementos jornalísticos e universidade: informação ou imagem. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. dez, 2006. p. 1-13.
SANTOS, Roberto Elísio dos; VERGUEIRO, Waldomiro. A Gazetinha e os suplementos de histórias em quadrinhos no Brasil. IMAGINÁRIO! N. 11 - Paraíba, dez. 2016, p. 103-125.
Copyright (c) 2025 Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.




