STOP MOTION AS A POSSIBILITY FOR AESTHETIC EDUCATION IN TEACHER TRAINING

Abstract

This study investigated the relationship between artistic-digital processes, specifically stop-motion practices, and the promotion of aesthetic education in teacher training. Using a qualitative approach inspired by artistic research methodology, the study aimed to identify the experiences involved in creating stop-motion animation and its potential to foster aesthetic education in teacher preparation. Artistic research presupposes an interweaving of sensitivity and reflection, allowing for the construction of knowledge through creative experience itself. Through a combination of literature review and empirical practice, a pre-service pedagogy student produced a stop-motion short film, engaging with concepts from the philosophy of education. The results indicate that stop-motion is a viable tool both in initial and continuing teacher education, as well as in teachers' work in basic education, given the technological accessibility and aesthetic potential of the process. The key aspects identified include: (i) the encouragement of interdisciplinary dialogue and the poeticization of knowledge; (ii) a qualified aesthetic experience, integrating knowledge and emotions; and (iii) the development of sensitivity, imagination, and critical reflection. It is concluded that incorporating stop-motion into teacher education fosters a more sensitive and creative pedagogical practice, expanding the possibilities for interaction between art, teaching, and knowledge production.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

COESSENS, Kathleen. A arte da pesquisa em artes: traçando práxis e reflexão. Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 1–20, 2014.

DEWEY, John. Experiência e Educação. Tradução Anísio Teixeira. 2. ed. São Paulo. Nacional, 1976.

DEWEY, John. Arte como experiência. Tradução Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

FRANCA-HUCHET, Patrícia. Figuras da experiência. Belo Horizonte. UFMG, 2022.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas S. A., 2008.

MARCONDES, Danilo. Iniciação à história da filosofia. Dos pré-socráticos à Wittgenstein. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.

MARQUES, Henrique Silva; ANDRADE, Erika Natacha Fernandes. Através do olhar: experiências e diversas realidades. 2023. 7 min 48 segs. Disponível em: https://youtu.be/o4YG0odbKDI Acesso em: 10 jan. 2025

PERISSÈ, Gabriel. Estética & Educação. Edição eletrônica (e-book). Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

RIBEIRO, Thiago Franco. Animação em Stop-Motion: Tecnologia de produção através da história. 148f. Dissertação, Mestrado em Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, 2009.

RODRIGUES, Ana Clara Lima. Uso das tecnologias na escola: Stop Motion como ferramenta de ensino e aprendizagem. Em Extensão, v. 18, n. 2, p. 252–269, 2019. DOI: 10.14393/rep-v18n22019-46856.

SILVA, Leosmar Aparecido. Racionalismo e empirismo: o papel da imaginação no processo de conceptualização. Via Litterae: Revista de Linguística e Teoria Literária, v. 5, n. 1, p. 53-74, 2013

SOUZA, Daiana Maria Holz; SOUZA, Maurício. Stop Motion: a linguagem cinematográfica e o processo de ensino-aprendizagem através do celular. Divers@!, v. 11, n. 2, p. 114-123, 2018.

STRAZZACAPPA, Márcia; SCHROEDER, Silvia Nassif; SCHROEDER, Jorge. A construção do conhecimento em Arte. In: BITTENCOURT, Agueda Bernanrdette; OLIVEIRA JÚNIOR, Wenceslao Machado (Org.). Estudo, pensamento e criação. Campinas: Unicamp, 2005, p. 75-82.

SUASSUNA, Ariano. Iniciação à estética. Rio de Janeiro: Nova Fronteira Participações, 2018.

TRALDI, Rebeca; ZUANON, Rachel. Stop Motion: do artesanal ao digital. Anagrama, v. 6, n. 2, p. 1-24, 2012.

Published
2025-06-25
How to Cite
Silva Marques, H., & Andrade, E. N. F. (2025). STOP MOTION AS A POSSIBILITY FOR AESTHETIC EDUCATION IN TEACHER TRAINING. Perspectivas Em Diálogo: Revista De Educação E Sociedade, 12(31), 393-411. https://doi.org/10.55028/pdres.v12i31.22795