As práticas de alfabetização e letramento matemático e os REDs na inclusão nos anos iniciais do ensino fundamental
Abstract
Abstract
The present work presents practices arising from a pedagogical experience using Digital Educational Resources (DERs) in literacy and mathematical literacy in two second-grade classes of elementary school, at a public school in the northwest of Paraná, with students with Autism Spectrum Disorder and Intellectual Disability. The study, conducted between 2023 and 2025, seeks to answer the following questions: What methodological approaches with DERs have been proposed in the teacher’s planning for the second-grade mathematics curriculum, considering curricular accessibility? At what moments in the mathematical literacy routine are DERs applied as enhancers of mathematical experiences? What approximations and distances exist between the planned approaches and the practices carried out in the classroom? The initial results reveal that DERs favor the development of mathematical thinking through playful and accessible practices that integrate technology and pedagogical intentionality, but highlight the importance of teacher mediation and the need for planning that avoids the excessive use of digital platforms.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; VALENTE, José Armando. Integração das tecnologias na educação: estrutura e dinâmica das mudanças pedagógicas. São Paulo: Paulus, 2011.
BACICH, Lúcia; MORAN, José Manuel; ALVES, Leandro. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2018.
BOSTON UNIVERSITY. New frontiers in literacy: Expanding teaching approaches in reading and writing. Wheelock College of Education & Human Development. Disponível em: https://www.bu.edu/wheelock/new-frontiers-in-literacy. Acesso em: 11 fev. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Alfabetização: Inep publica o Indicador Criança Alfabetizada. Brasília: MEC/SEB, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/avaliacao-da-alfabetizacao/brasil-atinge-patamar-de-56-de-criancas-alfabetizadas. Acesso em: jan. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: jan. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Compromisso Nacional Criança Alfabetizada. Brasília: MEC/SEB, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/crianca-alfabetizada. Acesso em: jan. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional de Tecnologia Educacional (ProInfo). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/proinfo/proinfo. Acesso em: 20 jan. 2025.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Editora Papirus, 2012. 141 p.
LEMOS, André. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Editora Sulina, 2002. Disponível em: https://facom.ufba.br/ciberpesquisa/andrelemos/cibercultura.pdf. Acesso em: abr. 2024.
MACHADO, Maria Teresa; et al. Possibilidades e desafios do fazer educacional nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Brasileira de Desenvolvimento, v. 7, p. 69900–69917, 2021. DOI: 10.34117/bjdv7n7-254. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/32739. Acesso em: jan. 2025.
MASETTO, Marcos Tadeu. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tadeu; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 17. ed. Campinas, SP: Papirus, 2013. p. 133-173.
MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5. ed. Campinas: Papirus, 2018.
MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias. Disponível em: https://moran.eca.usp.br/textos/tecnologias_eduacacao/inov.pdf. Acesso em: jan. 2025.
MORAN, José Manuel. Novos caminhos do ensino à distância. Informe CEAD - Centro de Educação à Distância SENAI. Rio de Janeiro, Ano 1, n. 5, out/nov/dez 1994, p. 1-3.
REGO, Teodoro Carlos Viegas. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
SOARES, Magda. Letramento e escolarização. In: RIBEIRO, Vera Masagão (org.). Letramento no Brasil. 2. ed. São Paulo: Global, 2004.
Copyright (c) 2025 Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.




