REMOTE EDUCATION

ACADEMIC PERCEPTIONS IN PANDEMIC TIMES

Keywords: Pandemic, Education, Simultaneous Classes, University education, Teaching-Learning

Abstract

The pandemic of the new Coronavirus (COVID-19) has brought great challenges to education, several Brazilian educational institutions have adopted remote learning. In this sense, the objective of the present study was to evaluate the impacts on the learning process of academics from a Private Institution of the State of Mato Grosso during the period of remote classes. This is an exploratory-descriptive quantitative-qualitative study, carried out in the second half of 2020, with 233 (two hundred and thirty-three) academics enrolled among the different courses offered by the IES as volunteers. The results obtained from the questionnaires were analyzed and the data tabulated, while the descriptive answers were compared and described in order to demonstrate the different opinions and ideas on the same question during the research. We can observe through the results that the combination of face-to-face classes with the facilities of remote classes can be a new teaching modality in the near future, seeking a maturation of this model as an option of dynamism that can transcend the traditional means of knowledge construction. That is, through the research it was possible to reveal that some points still need to be adjusted so that this teaching format is even more successful.

Author Biographies

Lydiane Abdon Leal, Faculdade LaSalle de Lucas do Rio Verde

Possui graduação em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Pará (1996), mestrado em Engenharia Civil pela UNICAMP - Universidade Estadual de Campinas (2000) e doutorado em Engenharia Mecânica pela UNICAMP (2005). Cursando Especialização em Engenharia Ferroviária na UFMT. Desde 2008 trabalha com gestão acadêmica de cursos de Graduação em Engenheira Civil e Arquitetura e Urbanismo em Faculdades/Universidades no Brasil. Foi professora convidada do curso de pós graduação em Avaliação de Impactos e Recuperação de Áreas Degradadas na UNIFACS (Universidade Salvador).

Moacir Juliani, Faculdade LaSalle de Lucas do Rio Verde

Doutor em Educação pela UFMT 2019. Coordenador do Curso de Licenciatura em Educação Física de 10/02/2011 até 01/02/2016 e de 17/10/2018 a 01/02/2023 e Coordenador do Curso de Pedagogia do Unilasalle Lucas - Lucas do Rio Verde - MT, de 17/02/2018 a 01/02/2023. Docente dos cursos de Educação Física e Pedagogia no Unilasalle Lucas de 10/02/2011 até 01/02/2016 e de 17/10/2018 a 01/02/2023. Licenciado em Educação Física pela Faculdade Salesiana de Educação Física (1991), Licenciado em Estudos Sociais 1 Grau pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras Dom Bosco (1987). Licenciado em Pedagogia (IBRA) 2021.

Nádia Ligianara Dewes Nyari, Faculdade LaSalle de Lucas do Rio Verde

Doutorado em Engenharia de Alimentos (URI - Erechim - RS), Coordenadora do Curso de Administração, Agronegócio e do NUPAC (Núcleo em Administração e Ciências Contábeis) do Unilasalle/Lucas, Professora do Ensino Superior e Membro do Grupo Inova LaSalle.

References

AMARAL, E.; POLYDORO, S. Os desafios da mudança para o ensino remoto emergencial na graduação na Unicamp–Brasil. Linha mestra, [S. l.], v. 41a, p. 52-62, 2020.

BROMBATTI, F.; DO AMARANTE TOLLAZZI, C. Percepção Da Aplicação De Aulas No Formato On-Line Por Alunos De Cursos Presenciais De Nível Superior. Revista Conectus: tecnologia, gestão e conhecimento, [S. l.], v. 1, n. 5, 2021.

COELHO, C. G.; DA FONSECA XAVIER, F. V.; MARQUES, A. C. G. Educação física escolar em tempos de pandemia da COVID-19: a participação dos alunos de ensino médio no ensino remoto. Intercontinental Journal on Physical Education, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 1-13, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/eAcAd. Acesso: 01 jan. 2022.

DA FONSECA SOUZA, S. M.; FOFANO, C. S.; QUARTO, L. C.; LUQUETTI, E. C. F.; MANHÃES, F. C. Os encontros e desencontros do ensino presencial, a distância e remoto em tempos de COVID-19. Revista Transformar, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 40-53, 2020.

DA SILVA PEREIRA, R. M.; DE SOUZA SELVATI, F.; DE SOUZA RAMOS, K.; TEIXEIRA, L. G. F.; DA CONCEIÇÃO, M. V. Vivência de estudantes universitários em tempos de pandemia do COVID-19. Revista Práxis, [S. l.], v. 12, (1sup), 2020.

DE JESUS SOUSA, M. Percepções de Qualidade dos Alunos de Aulas Remotas de Pós-graduação: o Estudo em uma IES do Estado do Pará. EaD em Foco, [S. l.], v. 10, n. 3, 2020.

DIAS SOBRINHO, J. Avaliação educativa: produção de sentidos com valor de formação. Avaliação, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 193-207, 2008.

ESPÍNDOLA, M. A.; PEREIRA, F. C. M. Avaliação da Modalidade Remota de Ensino: Uma percepção a partir dos discentes do Ensino Superior. Informática na educação: teoria & prática, [S. l.], v. 24, n. 2, 2021.

FERNÁNDEZ, A. A inteligência aprisionada. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

FONSÊCA, C. G. R.; FONSÊCA, A. G. R.; DE BRITO, A. H. O desafio de se manter motivado a estudar em meio à pandemia: percepção de alunos piauiense de universidade pública na modalidade EAD. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 7, n. 12, p. 116698-116714, 2021. Disponível em: https://link.ufms.br/2ylVG. Acesso em: 01 jan. 2022.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2009.

KRONBAUER, A. H. Um desenho metodológico para engajar e motivar os alunos nas aulas remotas na pandemia do COVID-19. Educação, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 611-626, 2020.

OMS. Organização Mundial da Saúde. 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/CH144. Acesso em: 01 jan. 2022.

PARRA, N. Didática: dos modelos à prática de ensino. Anais do 3º Seminário - A didática em questão, [S. l.], v. 1, p. 80-102, 1985.

QUINA, J.; COSTA, F. C.; DINIZ, J. O feedback pedagógico: Análise da informação retida pelos alunos em aulas de Educação Física. Intervencione en conductas motrices significativas, [S. l.], p. 735-747, 1998. Disponível em: https://link.ufms.br/f2GY7. Acesso em: 26 dez. 2023.

SALES, K. M. B.; SANTANA, C. L. S. Aula em Casa: Educação, Tecnologias Digitais e Pandemia COVID-19. Interfaces Científicas - Educação, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 75-92, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/iCCfA. Acesso em: 26 dez. 2023.

SANTOS JUNIOR, V. B. S.; MONTEIRO, J. C. S. Educação e COVID-19: As tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Revista Encantar, [S. l.], v. 2, p. 01-15, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/lrC2p. Acesso em: 01 jan. 2021.

TEZZA, C. Material didático: um depoimento. Educar em Revista, Curitiba, n. 20, p. 35-42, 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.262. Acesso em: 14 dez. 2023.

VERCELLI, L. D. C. A. Aulas remotas em tempos de COVID-19: a percepção de discentes de um programa de mestrado profissional em educação. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 47-60, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/muKNA. Acesso em: 26 dez. 2023.

Published
2023-12-29
How to Cite
LEAL, L. A.; JULIANI, M.; NYARI, N. L. D. REMOTE EDUCATION. Edutec - Education, Digital Technologies, and Teacher Education, v. 3, n. 1, p. 30, 29 Dec. 2023.