REMOTE EDUCATION
ACADEMIC PERCEPTIONS IN PANDEMIC TIMES
Abstract
The pandemic of the new Coronavirus (COVID-19) has brought great challenges to education, several Brazilian educational institutions have adopted remote learning. In this sense, the objective of the present study was to evaluate the impacts on the learning process of academics from a Private Institution of the State of Mato Grosso during the period of remote classes. This is an exploratory-descriptive quantitative-qualitative study, carried out in the second half of 2020, with 233 (two hundred and thirty-three) academics enrolled among the different courses offered by the IES as volunteers. The results obtained from the questionnaires were analyzed and the data tabulated, while the descriptive answers were compared and described in order to demonstrate the different opinions and ideas on the same question during the research. We can observe through the results that the combination of face-to-face classes with the facilities of remote classes can be a new teaching modality in the near future, seeking a maturation of this model as an option of dynamism that can transcend the traditional means of knowledge construction. That is, through the research it was possible to reveal that some points still need to be adjusted so that this teaching format is even more successful.
References
AMARAL, E.; POLYDORO, S. Os desafios da mudança para o ensino remoto emergencial na graduação na Unicamp–Brasil. Linha mestra, [S. l.], v. 41a, p. 52-62, 2020.
BROMBATTI, F.; DO AMARANTE TOLLAZZI, C. Percepção Da Aplicação De Aulas No Formato On-Line Por Alunos De Cursos Presenciais De Nível Superior. Revista Conectus: tecnologia, gestão e conhecimento, [S. l.], v. 1, n. 5, 2021.
COELHO, C. G.; DA FONSECA XAVIER, F. V.; MARQUES, A. C. G. Educação física escolar em tempos de pandemia da COVID-19: a participação dos alunos de ensino médio no ensino remoto. Intercontinental Journal on Physical Education, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 1-13, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/eAcAd. Acesso: 01 jan. 2022.
DA FONSECA SOUZA, S. M.; FOFANO, C. S.; QUARTO, L. C.; LUQUETTI, E. C. F.; MANHÃES, F. C. Os encontros e desencontros do ensino presencial, a distância e remoto em tempos de COVID-19. Revista Transformar, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 40-53, 2020.
DA SILVA PEREIRA, R. M.; DE SOUZA SELVATI, F.; DE SOUZA RAMOS, K.; TEIXEIRA, L. G. F.; DA CONCEIÇÃO, M. V. Vivência de estudantes universitários em tempos de pandemia do COVID-19. Revista Práxis, [S. l.], v. 12, (1sup), 2020.
DE JESUS SOUSA, M. Percepções de Qualidade dos Alunos de Aulas Remotas de Pós-graduação: o Estudo em uma IES do Estado do Pará. EaD em Foco, [S. l.], v. 10, n. 3, 2020.
DIAS SOBRINHO, J. Avaliação educativa: produção de sentidos com valor de formação. Avaliação, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 193-207, 2008.
ESPÍNDOLA, M. A.; PEREIRA, F. C. M. Avaliação da Modalidade Remota de Ensino: Uma percepção a partir dos discentes do Ensino Superior. Informática na educação: teoria & prática, [S. l.], v. 24, n. 2, 2021.
FERNÁNDEZ, A. A inteligência aprisionada. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.
FONSÊCA, C. G. R.; FONSÊCA, A. G. R.; DE BRITO, A. H. O desafio de se manter motivado a estudar em meio à pandemia: percepção de alunos piauiense de universidade pública na modalidade EAD. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 7, n. 12, p. 116698-116714, 2021. Disponível em: https://link.ufms.br/2ylVG. Acesso em: 01 jan. 2022.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2009.
KRONBAUER, A. H. Um desenho metodológico para engajar e motivar os alunos nas aulas remotas na pandemia do COVID-19. Educação, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 611-626, 2020.
OMS. Organização Mundial da Saúde. 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/CH144. Acesso em: 01 jan. 2022.
PARRA, N. Didática: dos modelos à prática de ensino. Anais do 3º Seminário - A didática em questão, [S. l.], v. 1, p. 80-102, 1985.
QUINA, J.; COSTA, F. C.; DINIZ, J. O feedback pedagógico: Análise da informação retida pelos alunos em aulas de Educação Física. Intervencione en conductas motrices significativas, [S. l.], p. 735-747, 1998. Disponível em: https://link.ufms.br/f2GY7. Acesso em: 26 dez. 2023.
SALES, K. M. B.; SANTANA, C. L. S. Aula em Casa: Educação, Tecnologias Digitais e Pandemia COVID-19. Interfaces Científicas - Educação, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 75-92, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/iCCfA. Acesso em: 26 dez. 2023.
SANTOS JUNIOR, V. B. S.; MONTEIRO, J. C. S. Educação e COVID-19: As tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Revista Encantar, [S. l.], v. 2, p. 01-15, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/lrC2p. Acesso em: 01 jan. 2021.
TEZZA, C. Material didático: um depoimento. Educar em Revista, Curitiba, n. 20, p. 35-42, 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.262. Acesso em: 14 dez. 2023.
VERCELLI, L. D. C. A. Aulas remotas em tempos de COVID-19: a percepção de discentes de um programa de mestrado profissional em educação. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 47-60, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/muKNA. Acesso em: 26 dez. 2023.
Edutec uses the Creative Commons License - Attribution 4.0 International as a basis. It believes in the importance of the open access movement in scientific journals, such as the Open Archives Initiative.
By submitting a text to the journal, the authors agree to the following terms:
- The authors agree to license works accepted for publication under the Creative Commons License - Attribution 4.0 International.
- With CC-BY 4.0 licensing, authors maintain intellectual rights over the text and grant Edutec the right to first publication.
- The authors authorize the sending and indexing of texts written by them in databases and academic and scientific information portals.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, on personal pages and academic social networks, after the editorial process, as long as the forms of licensing and presentation of the text are respected, in addition to the indication of the place of origin of the publication, in this case, the link to the Edutec.
- The authors of the works published in the Edutec are expressly responsible for their content.
- All works submitted to Edutec that have images, photographs, figures in which images of human beings are registered in their bodies must be accompanied by an Image Use Authorization Term by the member participating in the image and, in the case of children, family members of exposed children, with data and signature.
- In commitment to practices for the openness and popularization of science, Revista Edutec may create content (including with the participation of Generative Artificial Intelligence, always with editorial supervision) for scientific dissemination of the publication on social media, citing the authorship and the access link.











2.png)

