Main research trends in open education

A bibliometric analysis and thematic mapping at the macro, meso, and micro levels

Keywords: Open education, Knowledge sharing, Sustainable Development Goals, Open access, Open science

Abstract

This study aims to map and analyze the evolution of publications on open education, identifying themes, gaps in the literature, and opportunities for future research. To this end, a bibliometric review was conducted with data extracted from the Web of Science database, in the Core Collection, applying the types documents filter and using “open education” as the search term. The search was limited to titles to ensure focus on the concept of open education and the selection of relevant articles. The study, of a qualitative and quantitative nature, has an exploratory and descriptive character. Data processing and analysis were conducted using Microsoft Excel and VOSviewer software. The study resulted in a corpus of 437 publications, covering the period from 1971 to 2025. The language, research areas, keywords, production and citation of authors, institutional affiliation, collaboration between countries, as well as the most cited articles and journals were analyzed, offering a comprehensive view of the main trends and influences in the area. This research reinforces the relevance of open education in the democratization of knowledge, contributing to the Sustainable Development Goals and their conceptual integration with open science. The methodological limitations point to the importance of complementary approaches that deepen the understanding of the topic. The study contributes to the advancement of the area by supporting future research and by proposing research directions focused on inclusion, justice and social transformation and the consolidation of practices aligned with open science.

Author Biographies

Maria Lidiane Herculano Graciosa, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR, Brasil

Doutoranda em Gestão da Informação na Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestre em Administração pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) e Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Bibliotecária da UFPR, atuando no serviço de referência, desenvolvendo ações de capacitação e treinamento em pesquisa acadêmica e normalização de trabalhos científicos. Membro do Grupo de Pesquisa em Ciência, Informação e Tecnologia (GP-CIT). Os interesses de pesquisa abrangem administração e educação pública, sustentabilidade em organizações, educação superior, ciência aberta e educação abertas, Massive Open Online Courses, Recursos Educacionais Abertos, gestão da informação e do conhecimento, metodologia da pesquisa e saúde mental na escola.

Fernanda Cristina Barbosa Pereira Queiroz, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN, Brasil

Realizou o pós-doutorado em Ciência, Gestão e Tecnologia da Informação na Universidade Federal do Paraná (2015). Cursou a graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1997), o mestrado e o doutorado em Engenharia de Produção na Universidade Federal de Santa Catarina (1999 e 2003). Foi Assessora de Planejamento Institucional, Coordenadora do curso de Graduação em Economia, Coordenadora de Pesquisa de Mercado e Coordenadora de Pesquisa e Pós-Graduação na Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC, 2000/2009). Desenvolveu consultoria para implantação de uma Universidade em Angola (África). Desde 2009 é professora do departamento de Engenharia de Produção da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Foi coordenadora do curso de graduação em Engenharia de Produção e chefe do Departamento de Engenharia de Produção da UFRN. Foi fundadora do Programa de Educação Tutorial (PET) do curso de Engenharia de Produção da UFRN. É docente do Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação na Universidade Federal do Paraná. Tem experiência nas áreas de Métodos Quantitativos, Gestão Organizacional e Gestão da Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: gestão da inovação e do conhecimento, educação aberta, MOOCs e Educação Superior.

References

ALTBACH, P. G. Globalisation and the University: Myths and Realities in an Unequal World. Tertiary Education and Management, v. 10, n. 1, p. 3–25, 1 mar. 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1023/B:TEAM.0000012239.55136.4b. Acesso em: 30 jan. 2025.

AMIEL, T. Open education and platformization: critical perspectives for a new social contract in education. Prospects, v. 54, n. 2, p. 341-350, 16 out. 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11125-023-09660-x. Acesso em: 18 mar. 2025.

ANADOLU UNIVERSITY. Açiköğretim sistemi. Anadolu University, 2025. Disponível em: https://link.ufms.br/UHOoX. Acesso em: 17 fev. 2025.

BENNETT, K. Towards an epistemological monoculture: mechanisms of epistemicide in european research publication. In: PLO ALASTRUÉ, R.; PÉREZ-LLANTADA, C. (ed.). English as a Scientific and Research Language: Debates and Discourses. Berlin: Gruyter Mouton, 2015. p. 9-36.

CLARIVATE. A more sustainable future for all: introducing the UN Sustainable Development Goals in InCites. 2022. Disponível em: https://link.ufms.br/VOUho. Acesso em: 20 jan. 2025.

CRONIN, C. Abertura e Práxis: explorando o uso de práticas educacionais abertas no ensino superior. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, [S. l.], v. 18, n. 5, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.19173/irrodl.v18i5.3096. Acesso em: 23 abr. 2025.

DONTHU, N.; KUMAR, S.; MUKHERJEE, D.; PANDEY, N.; LIM, W. M. How to conduct a bibliometric analysis: an overview and guidelines. Journal Of Business Research, v. 133, p. 285-296, set. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.04.070. Acesso em: 30 jan. 2025.

FURTADO, D.; AMIEL, T. Guia de bolso da educação aberta. Brasília: Iniciativa Educação Aberta, 2019.

JONA, A. B. C. R.; CUELIA, G. A. M.; SUQUIA, M.; SILVESTRE, C. A. Ambiente virtual de aprendizagem como tecnologia emergente no processo de ensino e aprendizagem em Moçambique. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 3, e14264, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.22481/redupa.v3.14264. Acesso em: 6 jan. 2025.

OPEN UNIVERSITY. About: The Open University. Disponível em: https://link.ufms.br/Kiegn. Acesso em: 7 abr. 2025.

PETERS, M. A. The history and emergent paradigm of open education. In: PETERS, M. A; BRITEZ, R. G. Open education and education for openness. Rotterdam: Sense Publishers, 2008. p. 3-16.

PROJECT INNOVATION. Education. 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/5uy7k. Acesso em: 1 abr. 2025.

QUINTANILHA, T. L.; TRISHCHENKO, N. Acesso Aberto e Conhecimento Científico: entre a res publica e o modelo de negócio. Uma revisão da literatura. Comunicação e Sociedade, v. 39, p. 203-222, 30 jun. 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.17231/comsoc.39(2021).2756. Acesso em: 20 mar. 2025.

RAMÍREZ-MONTOYA, M. S.; RODRÍGUEZ-ABITIA, G.; HERNÁNDEZ-MONTOYA, D.; LÓPEZ-CAUDANA, E. O.; GONZÁLEZ-GONZÁLEZ, C. Editorial: open education for sustainable development. Frontiers In Education, v. 8, p. 1-46, 16 fev. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1131022. Acesso em: 19 mar. 2025.

SALHA, S.; TLILI, A.; SHEHATA, B.; ZHANG, X.; ENDRIS, A.; ARAR, K.; MISHRA, S.; JEMNI, M. How to Maintain Education During Wars? An Integrative Approach to Ensure the Right to Education. Open Praxis, v. 16, n. 2, p. 160-179, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.55982/openpraxis.16.2.668. Acesso em: 18 mar. 2025.

SANTOS-HERMOSA, G. L'educació oberta a Europa: avenços, integració amb la ciència oberta i rol bibliotecari. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, v. 43, 2019. Disponível em: https://dx.doi.org/10.1344/BiD2019.43.14. Acesso em: 18 mar. 2025.

TECNOLÓGICO DE MONTERREY. Overview. 2025. Disponível em: https://link.ufms.br/eADid. Acesso em: 18 mar. 2025.

ZENG, J.; YANG, J. English language hegemony: retrospect and prospect. Humanities And Social Sciences Communications, v. 11, n. 1, p. 1-9, 26 fev. 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1057/s41599-024-02821-z. Acesso em: 25 jan. 2025.

Published
2025-12-09
How to Cite
GRACIOSA, M. L. H.; QUEIROZ, F. C. B. P. Main research trends in open education. Edutec - Education, Digital Technologies, and Teacher Education, v. 5, n. 1, 9 Dec. 2025.
Section
Scholarly articles