Factors influencing the implementation of the local curriculum in Mozambique: a study carried out in ZIP1 schools in Marrupa

Abstract

The research was conducted in a context of profound political, social, economic and cultural transformations, highlighting the difficulty of Mozambican education in implementing the local curriculum in schools. The central question of the study was to understand how the influencing factors contribute to the implementation of the Local Curriculum (LC). The general objective was to identify the factors that impact on this process, and this was broken down into four specific objectives: (i) To investigate perceptions of the relevance of the local curriculum; (ii) To identify the strategies adopted by schools to overcome the challenges of its implementation; (iii) To assess the involvement of the community in this process; (iv) To analyze the obstacles faced by teachers. The research adopted the interpretative paradigm, with a qualitative approach. Data was collected through observation, semi-structured interviews and document analysis. The results revealed that there is no implementation of the local curriculum in ZIP1 schools in Marrupa. The main obstacles identified were: lack of seminars to train teachers in specific CL methodologies and practices; gaps in the definition of tasks and responsibilities of influencing factors; lack of initiative and openness on the part of school managers; lack of dissemination of CL; and an insufficient research culture among teachers. In addition, the local curriculum in Mozambique is perceived more as a political agenda associated with economic power than as a structuring and organizational instrument. As a result, it is difficult to exploit the margins of autonomy in curriculum development in this education subsystem.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AFONSO, Natércio Augusto Garção. Investigação naturalista em educação: um guia prático e crítico. Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão, 2014.

AMADO, João. Manual de investigação qualitativa em educação. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2010.

BASÍLIO, Guilherme. Os saberes locais e o novo currículo do ensino básico. 2006. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9925. Acesso em: 20 dez. 2024.

BASÍLIO, Guilherme. Os saberes locais e o novo currículo do ensino básico em Moçambique. 1. ed. Maputo: Texto Editores, 2013.

CASTIANO, José P. O currículo local como espaço social de coexistência de discursos: estudo de caso nos distritos de Báruè, de Sussundenga e da cidade de Chimoio – Moçambique. Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 1–33, 2005.

GASPAR, Maria Ivone; ROLDÃO, Maria do Céu. Elementos do desenvolvimento curricular. Lisboa: Universidade Aberta, 2007.

IBRAIMO, Mahomed Nazir; CABRAL, Ilídia. Currículo local: entre a retórica do prescrito e a realidade concreta. In: MACHADO, Joaquim; PALMEIRÃO, Cristina; CABRAL, Ilídia; BAPTISTA, Isabel; AZEVEDO, Joaquim; ALVES, José Matias; ROLDÃO, Maria do Céu (org.). Atas do I Seminário Internacional: Educação, Território e Desenvolvimento Humano. Porto: Universidade Católica Portuguesa, 2015. v. 2, p. 1022–1034.

LARA, Maria de Lourdes; MOLINA, Roseli Aparecida. Metodologia científica: fundamentos e técnicas. São Paulo: Atlas, 2011.

LUCE, Andréa; MEDEIROS, Ana Sílvia. Currículo formal: vivência e experiência no cotidiano escolar. [S. l.]: [s. n.], 2006.

LÜCK, Heloísa (Org.). A escola participativa: o trabalho do gestor escolar. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Atlas, 2010.

MATE, Júlio. Participação comunitária e desenvolvimento local. Maputo: Editora Universitária, 2013.

MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação. Currículo Local: Estratégias de Implementação no Ensino Básico. Maputo: INDE, 2006.

MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação. Plano Curricular do Ensino Básico: Objectivos, política, estrutura, plano de estudos e estratégias de implementação. Maputo: INDE, 2003.

MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação. Plano Curricular do Ensino Básico: Objectivos, política, estrutura, plano de estudos e estratégias de implementação. Maputo: INDE, 2008.

MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação e Cultura. Plano Estratégico da Educação e Cultura. Maputo: INDE, 2011.

MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação e Cultura. Regulamento Geral do Ensino Básico. Maputo: DINEG, 2009.

PACHECO, José Augusto. Currículo: teoria e práxis. Porto: Porto Editora, 2001.

ROLDÃO, Maria do Céu. Gestão do currículo e avaliação de competências: as questões dos professores. 4. ed. Lisboa: Editorial Presença, 2005.

SANTOS, Roseli Aparecida dos; MACHADO, Carlos Roberto. O Currículo: conceitualização e reconceptualização. São Paulo: Ática, 2005.

SOUSA, Fernando. Diferenciação curricular e Deliberação Docente. Porto: Porto Editora, 2005.

VILELAS, José. Investigação: o processo de construção de conhecimento. Lisboa: Sílabo, 2009.

Published
2025-06-25
How to Cite
Alfredo, A., & F. Gonçalves, B. (2025). Factors influencing the implementation of the local curriculum in Mozambique: a study carried out in ZIP1 schools in Marrupa. Perspectivas Em Diálogo: Revista De Educação E Sociedade, 12(31), 516-534. https://doi.org/10.55028/pdres.v12i31.22642