Formação de professores de Educação Física na UFPA: um estudo baseado no estado do conhecimento acerca das percepções do estágio curricular supervisionado
Abstract
This article analyzes perceptions related to the Supervised Curricular Internship (SCI) in the Physical Education Teaching Degree program at the Federal University of Pará (UFPA), based on a study grounded in the State of Knowledge. The main objective is to understand how the SCI contributes to the connection between theory and practice, as well as to strengthen teaching identity and promote reflective and critical pedagogical practices. The methodology employed follows a qualitative approach and is based on a literature review, with data constructed from platforms such as Google Scholar and SciELO, following the methodology proposed by Romanowski and Ens (2006). Authors like Pimenta and Lima (2012) and Freire (1996) were central references for the critical analysis, emphasizing the role of internships as an essential formative space for the development of teaching identity. Preliminary findings highlight that the SCI plays a crucial role in integrating theoretical and practical knowledge, contributing to the formation of reflective and critical teachers.
Downloads
References
DUBAR, Claude. A crise das identidades: a interpretação de uma mutação.
1. ed. Porto Alegre: UFRGS, 2005.
DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. 1. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. Disponível em: https://cpers.com.br/wp-content/uploads/2019/10/Pedagogia- do-Oprimido-Paulo-Freire.pdf. Acesso em: 20 dez. 2024.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. Disponível em: https://09747060994282350225.googlegroups.com/attach/e6be2e96f079525d
/pedagogia_da_autonomia_-
_paulofreire.pdf?part=0.1&view=1&vt=ANaJVrE5PMCEuse9qlRAgV6roQzYSFzA xSWs09IR1g8AJcDuFjS8t1XqyN0ZFFaV9YGfqcWzFcNHMIxn7hDL76r- 9K23guOEQ0OvmT5z4yNMM7TZLsOFMcM. Acesso em: 20 dez. 2024.
GARCÍA, Carlos Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/233966703. Acesso em: 23 dez. 2024.
GOMES, Antonio; SILVA, João; PEREIRA, Marcos. Estágio curricular supervisionado na formação de professores de educação física no Brasil: uma revisão sistemática. Revista Movimento, v. 30, n. 2, p. 1-15, 2024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mov/a/b6mqz65fbhh66wmk745b4dp/. Acesso em: 20 out. 2024.
GUARNIERI, Juliana T.; MARCON, Delmar. Formação inicial e práxis: o estágio supervisionado em Educação Física. Revista Movimento, Porto Alegre, 2020.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/franciscovargas/files/2012/11/pesquisa-social.pdf.
Acesso em: 07 out. 2024
PENA, Selma Costa. Histórias de leituras e de leitores: práticas e representações de leitura em narrativas de professores de diferentes disciplinas escolares. 2010. 273 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro. Estágio e docência. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2012. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/339031066_Estagio_e_Docencia_-
_Teoria_e_Pratica_Diferentes_Concepcoes. Acesso em: 15 nov. 2024
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo "Estado da Arte" em educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, 2006. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1891/189116275004.pdf. Acesso em: 3 nov. 2024
SCHÖN, Donald A. The reflective practitioner: how professionals think in action. New York: Basic Books, 1983.
SILVA, M. A.; GAYDECZKA, B. Importância do estágio supervisionado: integração entre teoria e prática e formação profissional de licenciandos. SciELO Preprints, 2024. Disponível em:
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 19. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt- BR&lr=&id=a9gbBAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT2&dq=TARDIF,+Maurice.+Saberes
+docentes+e+forma%C3%A7%C3%A3o+profissional.+19.+ed.+Petr%C3%B3 polis:+Vozes,+2014&ots=GHUFEk9iXu&sig=GHPUKxoroUMaFfHLDmj7iDGtlEI# v=onepage&q&f=false. Acesso em: 3 nov. 2024
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2014. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4250818/mod_resource/content/1/O
%20trabalho%20docente%20hoje%20-
%20elementos%20para%20um%20quadro%20de%20an%C3%A1lise.pdf. Acesso em: 25 out. 2024.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987. Disponível em:
https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4233509/mod_resource/content/0/Tri vinos-Introducao-Pesquisa-em_Ciencias-Sociais.pdf. Acesso em: 25 out. 2024.
ZEICHNER, Kenneth M. Formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/3704. Acesso em: 22 out. 2024.
Copyright (c) 2025 Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.




