"Muito legal deixar nossa marca na escola": possibilidades de sistematização da educação física no contexto do estágio curricular com o ensino médio

Abstract

The Supervised Curricular Internship provides a direct approach to the school reality for a graduate in their training process. In the field of Physical Education, secondary education proves to be the most challenging stage, as it is still in the process of training at this level of basic education education. Thus, the objective of this work is to present a possibility of systematizing Physical Education content in high school. The methodology used for the present study refers to field research, of a qualitative nature, of a descriptive type, in which it was developed with students aged 16 to 17, from a 2nd year high school class integrated into the technical course. of Graphic Design, from a federal school, in the state of Maranhão. As an instrument for collecting information, we used field diary records, and to analyze the information, we considered the points of view of students, researchers and specialized literature. The results highlighted the real and necessary feasibility of systematizing other content that is not just focused on sports traditionally taught in Physical Education classes, as well as the prior elaboration of plans, which precede each class, which proves to be essential for the organization and systematization of content. The use of methodologies appropriate to the target audience and the need for evaluations were also highlighted as essential, both for providing feedback to the interns' interventions and for the evaluation of the intern teachers' performance by the internship supervisor.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Brunna Fernanda da Rocha. "Eu gosto quando a gente vive a historinha brincando": as brincadeiras historiadas como estratégia para o trabalho pedagógico da Educação Física no contexto da Educação Infantil. 2024. 64 f. TCC (graduação) - Licenciatura em Educação Física, Universidade Federal do Maranhão, UFMA, São Luís, 2024.


BARROS, A. M.; GABRIEL, R. Z. Lutas. In: DARIDO, S.C. (Org.). Educação física escolar: compartilhando experiências. São Paulo, Phorte, 2011, p. 75-96.


BIKEL, Roque Luiz; DUEK, Viviane Preichardt; BENITES, Larissa Cerignoni. O estágio curricular supervisionado em Educação Física na perspectiva dos planos de ensino e relatórios finais. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, v. 33, n. 66, p. 1-22, jan. 2023.


BRANCO, Nathalia Jansen Castelo; Ribeiro, Pedro Lucas Maranhão; Silva, Sophia de Jesus; Moreira, Emnielle Pinto Borges; Araújo, Silvana Martins de. Diagnóstico da realidade escolar na iniciação à docência no pibid/educação física-ufma: refletindo contextos formativos. In: XII Seminário de Institutos, Colégios e Escolas de Aplicação. Anais do XII Seminário de Institutos, Colégios e Escolas de Aplicação. Belém: UFPA, 2023. Disponível em: https://www.even3.com.br/ebook/xii-sicea/709946-diagnostico-da-realidade-escolar-na-iniciacao-a-docencia-no-pibideducacao-fisica-ufma--refletindo-contextos-form/. Acesso em: 29 out. 2024.


BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Lei nº. 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 10 jan, 2003.

DAMIANI, Magda Floriana; ROCHEFORT, Renato Siqueira; CASTRO, Rafael Fonseca de; DARIZ, Marion Rodrigues; PINHEIRO, Silvia Siqueira. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, Pelotas, ano 26, n. 45, p. 57-67, mai./ago. 2013.


DARIDO, Suraya Cristina; JÚNIOR, Osmar Moreira de Souza. Para ensinar educação física: Possibilidades de intervenção da escola. Campinas: Papirus Editora, 2007.


FERNÁNDEZ, Alexandra Yulieth Monsalve; ROLDÁN, Eliana María Pérez. El diario pedagógico como herramienta para la investigación. Itinerario educativo, v. 26, n. 60, p. 117-128, 2012.


GARIBA, Chames Maria Stalliviere; FRANZONI, Ana. Dança escolar: uma possibilidade na Educação Física. Movimento, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 155-171, mai./ago. 2007.


JÚNIOR, Ademor Fábio Basso; PERSCH, Leonice Link; KIEKOW, Andreia; SEBEN, Patrícia Saraiva; GUBERT, Flavia; TONDOLO, Vilmar Antonio Gonçalves. Triangulação: uma ferramenta de validade e confiabilidade. Sinergia, v. 20, n. 1, p. 19-28, nov. 2016.


JÚNIOR, Bartolomeu Lins de Barros; MORAES, Danielle Batista de. A sociologia do corpo de Le Breton e sua relação com a agenda pós-moderna. Revista brasileira de Ciências do Esporte, V. 45, p. e20230066, 2023.


JÚNIOR, José Cícero Cabral de Lima; SAMPAIO, João Márcio Fialho; NASCIMENTO, Paulo Rogério Barbosa do. Teoria e prática ou teoria x prática nas aulas de Educação Física: Estágio Supervisionado em uma escola de ensino médio em Crato-CE. In: Encontro Internacional de Jovens Investigadores, 3., 2017, Campina Grande. Anais [...] Campina Grande: Realize Editora, 2017, p. 1-9. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/50185. Acesso em: 13 set. 2024.


KUNZ, Elenor. Transformação Didático-Pedagógica do Esporte. 6. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2004a.


KUNZ, Elenor. Educação Física: ensino e mudanças. 3. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2004b.


LAZZARIN, Luis Fernando. A negociação da identidade: cultura e grafite em Boa Vista. Visualidades, Belém, v. 5, n. 1, 2007.


LE BRETON, David. Sociologia do corpo. 2. ed. Petrópolis: Vozes; 2007.


LOPES, Jefferson Campos. Lutas na Educação Física Escolar: caminhos e possibilidades no ensino e aprendizagem. São Paulo: Editora Dialética, 2021.


MONTEIRO, Fernanda Yully dos Santos. A Capoeira e o Huka-huka nas aulas de educação física: diálogos sobre uma escola plural através das lutas de matriz africana e indígena. Revista Conexões de Saberes, Belém, v. 3, n. 1, p. 101-114, 2018.


MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.


NASCIMENTO, Paulo Rogério Barbosa do; DE ALMEIDA, Luciano. A tematização das lutas na Educação Física Escolar: restrições e possibilidades. Movimento, Porto Alegre, v. 13, n. 3, p. 91-110, 2007.


RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto. Metodologia do ensino de lutas na escola. Londrina : Editora e Distribuidora Educacional S.A., 2018. 232 p.


SILVA, Ana Paula Vasconcelos da; CAETANO, Angélica. A capoeira nas aulas de Educação Física: construindo possibilidades no Ensino Médio. in: KAWASHIMA, Larissa Beraldo; MOREIRA, Evando Carlos. Educação Física no Ensino Médio: reflexões e práticas exitosas. EdUFMT Digital, Cuiabá, 2020, p. 105-125.


SOARES, Carmen Lúcia; TAFFAREL, Celi Nelza Zülke; VARJAL, Maria Elizabeth Medicis Pinto; FILHO, Lino Castellani; ESCOBARI, Micheli Ortega; BRACHT, Valter. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.


SOUSA, Nilza Coqueiro Pires de; HUNGER, Dagmar Aparecida Cynthia França; CARAMASCHI, Sandro. A Dança na Escola: um sério problema a ser resolvido. Motriz, Rio Claro, v.16, n.2, p.496-505, abr./jun. 2010.


SOUZA, Pedro Gabriel da Silva de; BECKER, Eriques Piccolo; SANTOS, Gabriélli Rist dos; COSTA, Leandra Costa da. Educação física escolar: possibilidades de ensino com materiais alternativos. In: Congreso de Educación Física y Ciencias, 15., 2023, Ensenada. Anais [...]. La Plata: Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata, 2023. Disponível em: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=eventos&d=Jev16988. Acesso em: 10 de jan. 2025.


UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO. Departamento de Educação Física. Projeto Político Pedagógico do curso de licenciatura em Educação Física da UFMA campus do Bacanga. São Luís, 2015.


VALLE, Flavia Pilla do; Zancan, Rubiane Falkenberg. Dança na escola… Para quê? Revista brasileira de estudos da presença, Porto Alegre, v. 13, n. 1, e123696, 2023.
Published
2025-06-25
How to Cite
Castelo Branco, N. J., Rocha Barbosa, B. F. da, Pires Miranda, A. K., & Abrantes Farias, M. J. (2025). "Muito legal deixar nossa marca na escola": possibilidades de sistematização da educação física no contexto do estágio curricular com o ensino médio. Perspectivas Em Diálogo: Revista De Educação E Sociedade, 12(31), 472-491. https://doi.org/10.55028/pdres.v12i31.22776