Saberes docentes e educação profissional e tecnológica: aspectos formativos

Abstract

This paper aims to encourage theoretical reflections on teaching knowledge and training needs in the context of Professional and Technological Education (EPT), which has undergone a major restructuring in the last two decades and had as one of its consequences a significant increase in the number of teachers working in this teaching modality. Thus, we present a brief review of teaching knowledge, with its classifications, characteristics and elements mobilized. We continue to seek to characterize teaching performance in EPT and the peculiarities inherent to those who dedicate themselves to it and, finally, we align the knowledge with the training needs of EPT teachers, identifying possible assumptions to be considered. Most teachers begin their careers without understanding what it means to work in EPT. Thus, there are many training demands for any teacher who enters it. Such needs range from operational issues to methodological and, mainly, conceptual demands. EPT is unique in several senses and represents a grand ideal of social transformation that is only viable when there is a consolidation of the teaching identity in this field of activity.

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Author Biography

Claudio Zarate Sanavria, Instituto Federal de Mato Grosso do Sul (IFMS) - Campus Nova Andradina

* Bacharel em Análise de Sistemas e especialista em Engenharia de Websites pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS).

* Pedagogo pelo Centro Universitário da Grande Dourados (UNIGRAN).

* Mestre em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB).

* Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP).

* Líder do grupo de pesquisa NIPETI (Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa, Estudo e Desenvolvimento em Tecnologia da Informação).

* Experiência na área de Educação e Ciência da Computação, abordando principalmente os seguintes temas: Formação de Professores, Tecnologias Educacionais, Educação Matemática e Engenharia de Software.

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Published
2025-06-25
How to Cite
Sanavria, C. Z. (2025). Saberes docentes e educação profissional e tecnológica: aspectos formativos. Perspectivas Em Diálogo: Revista De Educação E Sociedade, 12(31), 244-262. https://doi.org/10.55028/pdres.v12i31.22778