Metodologia Maker: contribuições para o processo de ensino e aprendizagem de estudantes com Transtorno do Espectro Autista
Abstract
The inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the educational environment requires the implementation of innovative pedagogical strategies that meet their specific needs and promote engagement, autonomy, and the development of cognitive, emotional, and social skills. In this context, the Maker Movement (or Methodology) emerges as a very promising possibility, characterized by its "do-it-yourself" philosophy and its emphasis on practical, creative, and collaborative learning. Thus, the objective of this article is to demonstrate how the technological tools, construction practices, and interactive processes of the Maker Movement enrich the teaching and learning process, especially for students with ASD. To this end, we sought to share, in an experience report, services provided in a resource room that utilized the Maker Culture for students with ASD, with theoretical support from national and international literature, using print and electronic publications, and scientific articles from the Scielo database, without specifying a specific time frame, and in Portuguese and English. Studies were found that corroborate the practice found in resource room settings and demonstrate the effectiveness of Maker Culture for autistic students of various ages, as well as other students with and without disabilities or learning difficulties. These results indicate that the practice fosters learning relationships, and it is concluded that it should be included as a practice in a more inclusive school environment.
Downloads
References
AUSUBEL, David; NOVAK, Joseph; HANESIAN, Helen. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.
BRAGA DE PAULA, Bruna; MARTINS, Camila Bertini; OLIVEIRA, Tiago. Análise da crescente influência da Cultura Maker na Educação: Revisão Sistemática da Literatura no Brasil. EDUCITEC, Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico. Disponível em: file:///C:/Users/cartu/Downloads/layde_queiroz,+1349-Trabalho+com+corre%C3%A7%C3%B5es+(ap%C3%B3s+Revis%C3%B5es+Requeridas)-8273-1-11-20210528.pdf Acesso em: 15 jul.2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/unesco?start=o . Acesso em: 28 jan.2025
BEGNI, Vagner dos Santos; RAVANI, Liliane Pessanha dos Santos; MAIA, Maria Christina Coutinho; SERZEDELLO, Jorge Eduardo Mansur. Espaços maker: percepções sobre sua efetividade em ambientes escolares. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 24, nº 40, 29 de outubro de 2024. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/24/40/espacos-maker-percepcoes-sobre-sua-efetividade-em-ambientes-escolares Acesso em: 02 jul.2025.
BLIKSTEIN, Paulo. Educação Mão na Massa. Porvir. 2016. Disponível em http://porvir.org/especiais/maonamassa . Acesso em: 03 abr.2025.
BLIKSTEIN, Paulo; VALENTE, José; MOURA, Éliton Meireles de. Educação Maker: onde está o currículo? Revista e-Curriculum, v.8, n.2, p.523-544, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/48127 . Acesso em: 02 abr. 2025.
CAPELLINI, Vera Lucia Messias Fialho. Informação e sensibilização: primeiros passos para a inclusão. Texto produzido para o curso da Teia do Saber: p.1-12. Curso inicial (2003). Disponível em: https://pt.scribd.com/document/69731766/Informacao-e-sensibilizacao-primeiros-passos-para-a-inclusao . Acesso em: 04 abr. 2025.
CAPELLINI, Vera Lucia Messias Fialho. Avaliação das possibilidades do ensino colaborativo no processo de inclusão escolar do aluno com deficiência mental. 2004. 300f. Tese (Doutorado em Educação Especial). Programa de Pós-Graduação em Educação Especial: UFSCar, São Carlos, 2004. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/server/api/core/bitstreams/7a3ca307-4425-401e-8cfa-0b35b120abfe/content Acesso em: 02 abr. 2025.
CUNHA, Eugenio. Autismo e inclusão: psicopedagogia e práticas educativas na escola e na família. 9.ed. Rio de Janeiro: Wak, 2022.
CUNHA, Eugenio. Autismo na escola: um jeito diferente de aprender, um jeito diferente de ensinar. 6.ed. Rio de Janeiro: WAK, 2020.
DEWEY, John. Experiência e educação. 2.ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1976.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da Liberdade. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
GERHENFELD, Neil. How to make almost anything: the digital fabrication revolution. Foreign Afairs, v.91, p.43, 2012.
GUSE, Rosana. O que significa DIY? Aprenda o conceito do faça você mesmo. Makerhero, 06 nov.2018. DISPONÍVEL EM: https://www.makerhero.com/blog/o-que-significa-diy/#:~:text=o%20termo%20diy%2c%20que%20significa,vez%20de%20compr%c3%a1%2dlos%20prontos. Acesso em: 02 abr. 2025.
HATCH, Mark. The maker movement manifesto: rules for innovation in the newworldofcrafters,hackers,andtinkerers. Nova York: Mcgraw HILLPROFESSIONAL, 2013.
HUBNER, Maria Martha Costa; MARINOTTI, Miriam. Análise do Comportamento para a educação: contribuições recentes. São Paulo: Esetec, 2004.
MONTESSORI, Maria. Para Educar o Potencial Humano. Tradução: Miriran Santini. Campinas: Papirus,2014.
MOURA, Eliton Meireles. Formação Docente e a Educação Maker: O Desafio do Desenvolvimento das Competências. 2019. 354f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP), São Paulo, 2019.
PAPERT, Seymour. Logo: computadores e Educação. São Paulo: Brasiliense, 1985.
PIAGET, Jean. Desenvolvimento e aprendizagem. Traduzido por Paulo Francisco Slomp. In: LAVATTELLY, Célia.; STENDLER, Faith. Reading in child behavior and development. New York: Hartcourt Brace Jonovich, 1972.
PRATTI, Aline Rodrigues de Amorim Eler; CAMPOS, Érica Rafaela dos Santos; FRANÇA FILHO, Francisco Rodrigues de; LEAL FILHO, João Moura; SILVA DE LIMA, Joseli Maria; SANTOS, Márcia Maria dos; SILVA, Reuber Araújo; MATSUBARA JUNIOR, Sergio Akira. A cultura maker na educação: inovação, tecnologia e inclusão. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação. São Paulo, v. 11, n.3, mar. 2025. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/18600/10783 Acesso em: 15 jul. 2025.
RODRIGUES, Olga Maria Piazentin Rolim; CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho; SANTOS, Danielle Aparecida do Nascimento dos; RINALDI, Renata Portela. Fundamentos históricos da educação especial e Inclusiva: reflexões sobre diversidade. In: RODRIGUES, Olga Maria Piazentin Rolim; CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho; SANTOS, Danielle Aparecida do Nascimento dos (orgs.). Diversidade e Cultura Inclusiva. São Paulo: Redefor Educação Especial e Inclusiva; Unesp, Núcleo de Educação a Distância, 2014. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/unesp/155241/6/unesp-nead_reei1_ei_d01_e-book.pdf Acesso em: 15 jul.2025.
SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO DO PARANÁ. Instrução Normativa n.º 003/2024 - Deduc/Seed. Estabelece a organização e funcionamento do Atendimento Educacional Especializado, por meio das Salas de Recursos Multifuncionais, na Rede Estadual de Educação do Paraná. Disponível em: https://www.documentador.pr.gov.br/documentador/pub.do?action=d&uuid=@gtf-escriba-seed@540968a4-2c63-4719-b571-3b76628dea07&emPg=true Acesso em: 05 abr.2025.
SÃO PAULO (Estado). Resolução SE nº 68, de 12 de dezembro de 2017. Dispõe sobre o atendimento educacional aos alunos, público-alvo da Educação Especial, na rede estadual de ensino. São Paulo, 2017b. Disponível em: https://deguaratingueta.educacao.sp.gov.br/resolucao-seduc-16-de-4-3-2022-altera-a-resolucao-se-68-de-12-12-2017-que-dispoe-sobre-o-atendimento-educacional-aos-alunos-publico-alvo-da-educacao-especial-na-rede-estadual-de-ensino/1000/ Acesso em: 08 maio 2025.
SILVA, Ana Beatriz Barbosa. Mundo singular: entenda o autismo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.
SARAIVA, João Antônio Filocre. A educação na perspectiva construtivista. Petrópolis: Vozes, 1998.
TEIXEIRA, Anísio. Educação não é Privilégio. 5.ed. Editora UFRJ, 1994.
TESCARO, Carla Cristine. Relato de uma professora de Sala de Recursos Multifuncional sobre estudantes com o Transtorno do Espectro Autista e algumas contribuições pedagógicas. In: SANTOS, Claudio Luiz; SCHMITD, Francielle Franco (orgs.). Diferentes olhares profissionais sobre o Transtorno do Espectro Autista. Londrina: Ed dos Autores, 2024. p.127-172.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
Copyright (c) 2025 Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.




