Militarização da educação e o silenciamento da sexualidade nas escolas públicas brasileiras

Abstract

This article critically analyzes the militarization of Brazilian public schools following the implementation of civic-military schools, particularly during the Jair Bolsonaro administration. It addresses the impacts of this educational policy on democratic governance, critical thinking, diversity, and the approach to sexuality in the school environment. Drawing on references such as Paulo Freire, Michel Foucault, and Judith Butler, the discussion highlights the risk of pedagogical setbacks, the denial of diversity, and the imposition of a disciplinary and conservative logic. The study also links militarization to the silencing of issues such as gender identity and sexuality, reinforcing heteronormative standards. It concludes that this educational model contradicts democratic principles and the foundations of the Law of Guidelines and Bases of National Education (LDBEN), posing a threat to the civic and inclusive development of Brazilian students.

 

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Author Biographies

Lorraine Guerra, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Mestranda em Educação, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Naviraí, Mato Grosso do Sul, Brasil.  E-mail: lorrainebergamasco@outlook.com.

Paloma Soares de Almeida , Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Especialista em Educação em Direitos Humanos - Universidade Federal do Vale do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM), Naviraí, Mato Grosso do Sul, Brasil.  ORCID: https://orcid.org/0009-0001-6816-682X. E-mail: paloma.ensino@gmail.com.

Luma de Bortol i Silva , Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Pós Graduada em Educação Infantil e Anos Iniciais - Grupo Minas, Grupo Minas Online. Naviraí, Mato Grosso do Sul, Brasil. ORCID: https://orcid.org/0009-0004-0889-8342. E-mail: daianecarvalhomartins@outlook.com.

Daiane Fabricia Carvalho Barros Martins , Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Pós Graduanda em Docência na Educação Infantil - Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS), Naviraí, Mato Grosso do Sul, Brasil. ORCID: https://orcid.org/0009-0009-3100-1237. E-mail: lumadebortoli@gmail.com.

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Published
2025-12-12
How to Cite
Guerra, L., Almeida , P. S. de, i Silva , L. de B., & Martins , D. F. C. B. (2025). Militarização da educação e o silenciamento da sexualidade nas escolas públicas brasileiras. Perspectivas Em Diálogo: Revista De Educação E Sociedade, 12(33), 306-318. https://doi.org/10.55028/pdres.v12i33.24394
Section
Continuous publication articles