THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN CONTINUING TEACHER EDUCATION

Keywords: ICT, Teachers, Teaching and learning

Abstract

Currently, in aneducation context that is experiencing a transformation process, the use of ICTs comes into play as auxiliary resources that, in addition to implementing, streng then the development of the teaching and learning process. This qualitative research a imed to carry out na intervention for the purpose of investigation and contribution in the continuous formation with teachers of different formations of a school of the state network of secondary education in the Center-South Region of the State of Ceará. At the time of intervention, the platforms PhET, StoryboardThat and Padlet were presented, in which the participants, in addition to knowing the interface, made simulations and constructions tounderst and their uses. To probe know ledge, validation for the need for training and studies that provide teachers with training focus edon the use of technological resources in the classroom context were analyzed through a questionnaire. The results showed that even in a contex twhere the use of technology prevails, some teachers believed that, byusing tools such as computers and cellphones in their classes, they were off ering the use of ICT, ignoring the purpose of using them. Finally, the use of ICT hás changed the teachers' conception and with them we can expand in a satisfactory way that favors dynamism in the teaching and learning process.

Author Biographies

Cícera Janete Alves de Oliveira, Universidade Estadual do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará campus Cedro (2018). Professora de Matemática na Secretaria de Educação Básica do Estado do Ceará - SEDUC/CE, especialista em Metodologia do Ensino de Matemática pela FAVENI (Faculdade Venda Nova do Imigrante). Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Metodologia no ensino e aprendizagem de Matemática e Tecnologias no ensino de Matemática. Durante a graduação foi bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID/CAPES.

Fernando Henrique Nogueira Amaral, Universidade Estadual do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Engenharia Civil (2015) e em Bacharelado em Ciência e Tecnologia (2013) pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido. Graduado no curso de Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Atualmente cursa pós-graduação na Especialização em Docência para a Educação Profissional e Tecnológica (EAD) pelo Instituto Federal da Paraíba.

Otávio Paulino Lavor, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Possui graduação em Física pela Universidade Estadual do Ceará (2011), graduação em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (2011), graduação em Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Metodista de São Paulo (2010), mestrado em Física pela Universidade Federal do Ceará (2013) e doutorado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2015). Atualmente é professor da Universidade Federal Rural do Semi-árido. Tem experiência na área de Física e Matemática, com ênfase em Equações Diferenciais, Física Matemática e Telecomunicações, atuando principalmente nos seguintes temas: equações diferenciais especiais e aplicações, antenas de microfita, ensino de física e de matemática.

References

DAMACENO, Daniel Ventura; SANTOS, Rosimeire Martins Régis dos. Objetos de aprendizagem no contexto escolar. #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 2, n. 2, p. 1-21, 6 dez. 2013. Instituto Federal de Educação - Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul. Disponível em: https://dx.doi.org/10.35819/tear.v2.n2.a1813. Acesso em: 02 ago. 2021.

FONSECA, Gorete Ramos. As tecnologias de informação e comunicação na formação inicial de professores do 1º ciclo do ensino básico – fatores constrangedores invocados pelos formadores para o uso das tecnologias. Educação Formação, Fortaleza, v. 4, n. 11/, p. 3-23, 1 maio 2019. Disponível em: https://dx.doi.org/10.25053/redufor.v4i11.254. Acesso em: 06 ago. 2021.

GARCIA, Fernando Oliveira; PEREIRA, Caroline Subirá; FRASSON, Antonio Carlos; SALLES, Virginia Ostroski. Tecnologias móveis na formação inicial do professor de matemática Mobile technologies in initialteacher training in mathematics. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 214-230, 31 jan. 2020. Pontifical Catholic University of Sao Paulo (PUC-SP). Disponível em: https://dx.doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i1p214-230. Acesso em: 02 ago. 2021.

GIL, Antônio. Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

HENRIQUE, Marcos Paulo; BAIRRAL, Marcelo Almeida. Retas que se cortam e dedos que se movem com dispositivos de geometria dinâmica. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, São Paulo, v. 21, n. 1, p. 1-20, 29 abr. 2019. Portal de Revistas PUC SP. Disponível em: https://dx.doi.org/10.23925/1983-3156.2019v21i1p197-216. Acesso em: 05 ago. 2021.

JORDÃO, Ana Lúcia Infantozzi; BIANCHINI, Barbara Lutaif. Um estudo sobre a resolução algébrica e gráfica de sistemas lineares 3x3 no 2º ano do Ensino Médio. Revista de Produção Discente em Educação Matemática, v. 1, n. 1, 2012. Disponível em: https://link.ufms.br/cX3xx. Acesso em: 05 ago. 2021.

LAVOR, Otávio Paulino; MARTINS, Kaliane Morais de Lucena. Tecnologias de informação e comunicação: uma análise dos cursos de matemática no Rio Grande do Norte. Revista de Educação do Vale do Arinos - Relva, Juara-MT, v. 7, n. 1, p. 77-87, jul. 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/wHRI6. Acesso em: 02 ago. 2021.

OLIVEIRA, Wanessa Terra; VICENÇA, Tiago Francisco; SANTOS, Virginia Souza. Emprego de videoaulas no ensino-aprendizagem da disciplina de Técnica Dietética. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1-19, 15 set. 2020. Universidade Federal de Minas Gerais - Pro-Reitoria de Pesquisa. Disponível em: https://dx.doi.org/10.35699/2237-5864.2020.20179. Acesso em: 05 ago. 2021.

PASSERO, Guilherme; ENGSTER, Nélia Elaine Wahlbrink; DAZZI, Rudimar Luís Scaranto. Uma revisão sobre o uso das TICs na educação da Geração Z. Renote, Porto Alegre, v. 14, n. 2, p. 1-8, 17 jan. 2017. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Disponível em: https://dx.doi.org/10.22456/1679-1916.70652. Acesso em: 05 ago. 2021.

PONTES, Ana Paula Florêncio Ferreira; BARBOZA, Pedro Lucio. O professor de matemática frente às tecnologias e as dificuldades em integrá-las na sala de aula. Ensino em Foco, Salvador, v. 3, n. 8, p. 33-47, mar. 2021. Disponível em: https://link.ufms.br/Ll30c. Acesso em: 10 ago. 2021.

POSSATO, Alvaro Bubola; MONTEIRO, Patrícia Ortiz. DOCENTES DE TECNOLOGIA DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 29, n. 1, p. 125-138, 19 maio 2020. Universidade Federal de Minas Gerais - Pro-Reitoria de Pesquisa. Disponível em: https://dx.doi.org/10.17648/2238-037x-trabedu-v29n1-9715. Acesso em: 04 ago. 2021.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 11 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

Published
2022-09-25
How to Cite
OLIVEIRA, C. J. A. DE; AMARAL, F. H. N.; LAVOR, O. P. THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN CONTINUING TEACHER EDUCATION. Edutec - Education, Digital Technologies, and Teacher Education, v. 2, n. 1, p. 1-19, 25 Sep. 2022.