REFLECTIONS ON THE IDENTITY OF TEACHERS WHO WORK IN EAD

Keywords: EaD, Identity, Resume, Teacher training

Abstract

Distance Education (DE) in Brazil has been around for some time, which makes us think about the construction of the identity of teachers who work in this teaching modality. The teaching work is sometimes understood only by its technical dimension, leaving aside its human condition. Discussing the teacher's action at school only for its instrumental character is to abandon and disregard the importance of their personal and professional identity in the educational process. The objective of this text is to reflect and point out propositions for teacher training and its identity that work in the modality. Studies on the teaching profession and identity are based on Carrolo (1997); Tardif and Lessard (2011); Castells (2010); Pepper (1999); Giddens (2004);Tardif (2002); Meksenas (2003); Dubar (2002, 2005, 2009); Abbud and Bussmann (2002); Brzezinski (2002); Novoa (1997); Lawn (2001); Garcia, Hypolito and Vieira (2005). In distance education, on the other hand, the variety of roles, the devaluation of work according to its execution bring an identity crisis, leaving it more fragile. The results also point out that there is a need for a proposal for an identity policy for teachers who work in distance education. A positive aspect that can contribute to their identity in the teaching-learning process is the permanent search for a dialogic process that promotes action and reflection among DE actors.

Author Biography

Edna dos Reis, Instituto Federal do Espírito Santo

Possui graduação em Letras Português pela Universidade Federal do Espírito Santo (1990/1) e mestrado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (2003). Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professora Titular do Instituto Federal do Espírito Santo - IFES. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: autor, leitor, texto, educação profissional e tecnólogo - mercado de trabalho.

References

BELLONI, Maria Luiza. Educação a distância mais aprendizagem aberta. Caxambu, 21ª Reunião Anual da ANPEd, GT Educação e Comunicação, 1998.

BELLONI, Maria Luiza. Educação a distância. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2006.

BECKER, F.; MARQUES, T. B. Ensino ou aprendizagem a distância. Educar, Curitiba, n. 19, p. 85-89, 2002.

BRZEZINSKI, Iria. Profissão Professor: identidade e profissionalização docente. In: BRZEZINSKI, Iria. (org.) Profissão professor: identidade e profissionalização docente. Brasília: Plano, 2002. p. 7-19.

CARROLO, Carlos. Formação e identidade profissional do professor. In: ESTRELA, Maria Teresa (org.). Viver e construir a profissão. Porto: Porto Editora, 1997.

CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. São Paulo: Paz e Terra, 2010. 2 v.

CIAMPA, Antonio da Costa. A estória do Severino e a história da Severina: um ensaio de psicologia social. São Paulo: Brasiliense, 1987.

CITELLI, A. Comunicação e educação: a linguagem em movimento. 3. ed. São Paulo: Senac, 2004.

DEMO, Pedro. Formação permanente e tecnologias educacionais. Rio de Janeiro: Vozes, 2006.

DUBAR, C. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Porto: Porto Editora, 2009.

DUBAR, C. A sociologia do trabalho ante a qualificação e a competência. Educação & Sociedade, Campinas, v. 19, n. 64, p. 87-103, set. 2005.

DUBAR, C. La crise des identités: l’interprétation d’une mutation. Paris: Presses Universitaires de France, 2002.

GIDDENS, A. Sociologia. 4. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2004.

MARTÍN BARBERO, Jesús. Heredando el futuro: pensar la educación desde la comunicación. Nómadas, Bogotá, n. 5, p. 10-22, sept. 1996.

MARTÍN BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações. Rio de Janeiro: UFRJ, 1997.

MILL, Daniel. Educação a distância e trabalho docente virtual: sobre tecnologia, espaços, tempos, coletividade e relações sociais de sexo na Idade Mídia. Tese de Doutorado – Universidade Federal de Minas Gerais. 2006.

PIMENTA, S. G. (org.). Saberes pedagógicos e atividades docentes. In: PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1999.

PINEL, Hiran. Educadores sociais: por uma teoria substantiva de super(visão) psicopedagógica. In: JESUS, Denise Meyreles et al. (org.). Inclusão, práticas pedagógicas e trajetórias de pesquisa. Porto Alegre: Mediação, 2007. p. 187-198.

PRADO, M. E. B. B.; SILVA, M. G. M. da. Formação de educadores em ambientes virtuais de aprendizagem. Em Aberto, Brasília, v. 22, n. 79, p. 61-74, jan. 2009.

NOGUEIRA. L. L. Educação a distância. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 5, p. 35-39, 1996.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. 3. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1997.

NÓVOA, A. O passado e o presente dos professores. In: NÓVOA, A. Profissão professor. Porto: Porto, 1999. p. 7-34.

PESCE, Lucila. O educador em foco: um olhar sobre as políticas de formação docente na modalidade de educação a distância. In: FELDMANN, Marina Graziela (org.). Formação de professores e escola na contemporaneidade. São Paulo: Editora Senac, 2009.

SARMENTO, M. J. Profissionalidade. Porto: Porto Editora, 1998.

SIMON, Edwiges. The impact of Online Teaching on Higher Educacion Faculty´s Professional Identidy and the role of Technology. Indiana: Atlas Institute, 2012.

VERGARA, S. C. Estreitando relacionamentos na educação a distância. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 5, n. Especial, p. 1-8, 2007. Disponível em: https://link.ufms.br/pD0AI. Acesso em: 13 mar. 2022.

Published
2023-12-29
How to Cite
dos Reis, E. (2023). REFLECTIONS ON THE IDENTITY OF TEACHERS WHO WORK IN EAD. Edutec - Education, Digital Technologies, and Teacher Education, 3(1), 22. https://doi.org/10.55028/edutec.v3i1.15393