HEALTH EDUCATION
STUDIES FOCUSED ON THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES ABOUT SUPPORT IN THE PREVENTION AND CONTROL OF ADULT HEALTH
Abstract
The focus of this work was to review the academic literature on the theme of Health Education, highlighting Digital Technologies, mainly smartphones, called APPs. The research covered academic studies, theses and dissertations, produced in Brazil between the years 2010 and 2021. The search was carried out in the Digital Library of Theses and Dissertations and in the Catalog of Theses and Dissertations of Capes. In total, 989 papers were located which, when applying the exclusion criteria and repeated titles, left 121 papers. Of these, 28 papers were read and included, 22 dissertations and 6 theses. The results show that there are several postgraduate programs, mainly in the Southeast and South of the Brazil, concerned with studying and scientifically supporting APPs aimed Health Educations.
References
BARBOSA, M. L. K. A educação em saúde apoiada por um sistema mHealth: foco no tratamento da obesidade em adultos. 2019. Tese (Doutorado Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.
BIBLIOTECA DIGITAL DE TESES E DISSERTAÇÕES (BDTD). Ibict. Disponível em: https://link.ufms.br/JFQE3. Acesso em: 12 dez. 2021.
BRASIL. Diretrizes de Educação em Saúde visando à Promoção da Saúde: documento base - documento I/Fundação Nacional de Saúde. Ministério da Saúde. Brasília: FUNASA, 2007. Disponível em: https://link.ufms.br/ZQlwi. Acesso em: 20 nov. 2021.
CAMPOS, L. B. de. Design participativo para o envelhecimento saudável. 2021. Dissertação (Mestrado Programa de Pós-Graduação Associado em Gerontologia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021.
CATÁLOGO DE TESES E DISSERTAÇÕES DA CAPES. Disponível em: https://link.ufms.br/NEDSQ. Acesso em: 10 dez. 2021.
FIGUEIREDO, M. F. S.; RODRIGUES-NETO, J. F.; LEITE, M. T. S. Modelos aplicados às atividades de educação em saúde. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v .63, n. 1, p. 117-121, 2010.
MARTINS, A. S. R.; QUINTANA, A. C. Fatores que Influenciam a Intenção de Uso de um APP na Educação Superior. XIX USP International Conference in Accounting, São Paulo, 24 a 26 de julho de 2019.
MENDES, K. Dal S.; SILVEIRA, R. C. de C. P.; GALVÃO, C. M. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Revista Texto Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 17, n. 4, p. 758-764, 2008.
OLIVEIRA, L. M. R. Tecnologia m-health e letramento em saúde na prevenção e controle da obesidade em adultos. 2017. Dissertação (Mestrado Programa de pós-graduação em Saúde Coletiva) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2017.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DE SAÚDE - OPAS. e-HEALTH Strategy and Plano for Action (2012-2017). PAHO, Washington, p. 1-26, 2011. Disponível em: https://link.ufms.br/Q7Eet. Acesso em: 10 jan. 2022.
OPAS (ORGANIZAÇÃO PANAMERICANA DE SAÚDE). Doenças crônico-degenerativas e obesidade: estratégia mundial sobre alimentação saudável, atividade física e saúde. Brasília: OPAS, 2003. Disponível em: https://link.ufms.br/gj9dE. Acesso em: 20 nov. 2021.
PORTO, M. C. E. Educação Física e Educação em Saúde: Efetividade de diferentes intervenções na mudança de comportamento relacionado a atividade física de usuários da Atenção básica de saúde. 2018. Dissertação (Mestrado Programa de pós-graduação em Educação Física) – Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, 2018.
SANTOS, A. da S. Educação em saúde: reflexão e aplicabilidade em atenção primária à saúde. Online Brazilian Journal of Nursing, [S. l.], v. 5, n. 2, 2006.
SCHERER, F. C. Efetividade de intervenções de educação em saúde e dança de salão na saúde metabólica, nível de atividade física, capacidade cardiorrespiratória e hábitos alimentares em mulheres idosas. 2020. Tese (Doutorado Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEL-UEM) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2020.
TAGLIETTI, M. Efetividade da Fisioterapia aquática comparada à Educação em Saúde sobre a dor, função, qualidade de vida e depressão em indivíduos com oxteoartrite de joelhos: ensaio clínico aleatório. 2016. Tese (Doutorado Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEL-UEM) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2016.
UNESCO. Policy guidelines for mobile learning, 2013. 41 p. Disponível em: https://link.ufms.br/59RQw. Acesso em: 10 jan. 2022.
WHO (World Health Organization). eHealth. Genebra: 2011. Disponível em: https://link.ufms.br/bToOA. Acesso em: 10 jan. 2022.
Edutec uses the Creative Commons License - Attribution 4.0 International as a basis. It believes in the importance of the open access movement in scientific journals, such as the Open Archives Initiative.
By submitting a text to the journal, the authors agree to the following terms:
- The authors agree to license works accepted for publication under the Creative Commons License - Attribution 4.0 International.
- With CC-BY 4.0 licensing, authors maintain intellectual rights over the text and grant Edutec the right to first publication.
- The authors authorize the sending and indexing of texts written by them in databases and academic and scientific information portals.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, on personal pages and academic social networks, after the editorial process, as long as the forms of licensing and presentation of the text are respected, in addition to the indication of the place of origin of the publication, in this case, the link to the Edutec.
- The authors of the works published in the Edutec are expressly responsible for their content.
- All works submitted to Edutec that have images, photographs, figures in which images of human beings are registered in their bodies must be accompanied by an Image Use Authorization Term by the member participating in the image and, in the case of children, family members of exposed children, with data and signature.
- In commitment to practices for the openness and popularization of science, Revista Edutec may create content (including with the participation of Generative Artificial Intelligence, always with editorial supervision) for scientific dissemination of the publication on social media, citing the authorship and the access link.











2.png)

