CONTINUING EDUCATION OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS IN BRAZILIAN PUBLIC SCHOOL

USE OF DIGITAL EDUCATIONAL GAMES

Keywords: Teacher training, Digital educational games, Hybrid teaching

Abstract

The objective of this paper is to consider the need for elementary school teachers to carry out continuing education by working with digital educational games, as a supplementary strategy to support blended learning, in order to stimulate new skills in their students. The reason for this is due to the fact that many schools demand this knowledge from their teachers – given that the market has been demanding these technological innovations from schools. In addition, digital educational games are an instrument to make the content studied more stimulating for students – digital natives – and generate greater engagement in the learning process. Digital educational games, if used in a contextualized way and with pedagogical intent, serve as a support tool for hybrid teaching and can become great allies for education professionals. The research methodology was bibliographic review and active participatory research with the realization of Conversation Circles with elementary school teachers, from early years, in the municipal network of schools in Rio de Janeiro. For data analysis, floating reading was used as a pre-analysis instrument, followed by the examination of the material and treatment of the results through inferences, a structure proposed by Bardin (2016). The research results point out challenges to teach classes in this new context of teaching practice, requiring continuing education to promote the digital immersion of teachers and enable them to create digital educational games without the use of programming, through a supporting material, an educational product of this research, which containing strategies for the use of digital educational games in blended education for elementary school.

Author Biographies

Isadora Araújo do Nascimento, UniCarioca, SME-RJ

Mestre em Novas Tecnologias Digitais na Educação pela UniCarioca (MPNTDE/UniCarioca); Especialista em Educação Física Escolar (Estácio); Graduada em Educação Física (UFRJ). Realizou Curso de Formação de Professores em Nível Médio para Docência da Educação (LIVISA). Atualmente é Professora de Ensino Fundamental dos Anos Iniciais da Rede Municipal de Ensino do Rio de Janeiro e Coordenadora Pedagógica da Escola Municipal Jorge Amado (SME-RJ).

Rosa L. de M. Valim, UniCarioca

Doutora em Psicossociologia (EICOS/UFRJ); Mestre em Design e Sociedade (PUC-Rio); Bacharel em Comunicação Social (PUC-Rio) com extensão em Empreendedorismo (PUC-Rio). Professora do Mestrado Profissional em Novas Tecnologias Digitais na Educação da UniCarioca (MPNTDE/UniCarioca); Pesquisadora associada do GT/DGP/CNPq de Tecnologias sociais para popularização da ciência; Editora de Seção Artigos da Revista RECITE (REVISTA CARIOCA DE CIÊNCIA, TECNOLOGIA E EDUCAÇÃO), da UniCarioca.

Regina C. P. de Moraes, UniCarioca, GP-COMDICI/IBICT

Pós-doutora em Ciência da Informação (MCTI/IBICT) e em Ciências Sociais (PUC-Rio); Doutora em Engenharia de Sistemas e Computação (COPPE/UFRJ); Mestre em Ciência da Informação (MCTI/IBICT); Bacharel em Direito (UERJ). Atualmente trabalha como Professora da Graduação e do Mestrado da UniCarioca; é pesquisadora associada do GT de Comunicação e Divulgação Científica do MCTI/IBICT; é líder responsável pelo GT/DGP/CNPq de Tecnologias sociais para popularização da ciência e é Editora Científica da Revista RECITE (REVISTA CARIOCA DE CIÊNCIA, TECNOLOGIA E EDUCAÇÃO), da UniCarioca. Além de acadêmica, é poetisa e escritora, com 6 (seis) livros publicados pela Record Nova Era, Sagarana e Letra Certa.

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Published
2023-12-29
How to Cite
Araújo do Nascimento, I., L. de M. Valim, R., & C. P. de Moraes, R. (2023). CONTINUING EDUCATION OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS IN BRAZILIAN PUBLIC SCHOOL. Edutec - Education, Digital Technologies, and Teacher Education, 3(1), 27. https://doi.org/10.55028/edutec.v3i1.17605