WHAT COULD BE MATERIAL FOR POETRY?
THE EMPHASIS ON DIALOGUE IN LITERATURE CLASS
Abstract
This article presents a didactic proposal for the reading of the work "Matéria de poesia" by Manoel de Barros, aiming to broaden the perception of poetry and its impact on self-understanding and understanding of others. The proposal encompasses socializing reading experiences and the use of digital media to engage students in an interactive approach. In this work, the importance of considering literature as a right, not just as curriculum content, is highlighted, and the use of technology in literary reading is explored. It is argued that, although electronic format reading presents challenges, it offers unique opportunities for student interaction and engagement. The proposed methodology follows the didactic sequence model proposed by Dolz, Noverraz, and Schneuwly (2004) and includes different media such as virtual boards, social networks, documentary screenings, and podcast production. It is expected that the proposal will significantly contribute to the appreciation of literary reading, especially poetry, and to the socialization of reading experiences in school beyond traditional assessments. Furthermore, we argue that this approach can awaken a lasting interest in literature and poetic expression, enriching students' cultural and intellectual repertoire. Therefore, it is imperative that educational institutions recognize the importance of this initiative and encourage its comprehensive and effective implementation for the full benefit of students and society.
References
ARAUJO, Débora Cristina de; DIAS, Lucimar Rosa. Vozes de Crianças Pretas em Pesquisas e na Literatura: esperançar é o verbo. Educação & Realidade, v. 44, n. 2, e88368, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-623688368. Acesso em: 3 maio 2024.
BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando de Mello. Ensino híbrido. Porto Alegre: Penso, 2015.
BAJOUR, C. Ouvir entrelinhas: o valor da escuta nas práticas da leitura. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.
BARROS, M. Matéria de poesia. São Paulo: Alfaguara, 2019.
CABRAL, I. Uso de literatura infantil para o desenvolvimento de capacidades emocionais. 2016. Dissertação (Mestrado em Psicologia Educacional) – Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Lisboa, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.12/5101. Acesso em: 3 maio 2024.
CARVALHO, A. A.; AGUIAR, C.; CABECINHAS, R; CARVALHO, J. Integração de podcasts no ensino universitário: Reacções dos Alunos. Prisma.com, Porto, n. 6, p. 50-74, 2008. Disponível em: https://link.ufms.br/Ed1WK. Acesso em: 3 maio 2024.
CASTRILLÓN, Silvia. O direito de ler e de escrever. Tradução: Marcos Bagno. São Paulo: Pulo do Gato, 2011.
CHARTIER, R. (org.). Práticas de Leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 1996.
COLOMER, Teresa. Andar entre livros: A leitura literária na escola. São Paulo: Global Editora, 2007.
COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014.
CRUZ, S.; CARVALHO, A. A. Podcast: a powerful web tool for learning history. In: NUNES, M.; MCPHERSON, M. IADIS International Conference e-Learning 2007 Proceedings. Lisboa: IADIS, 2007. p. 313- 318.
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, J; SCHNEUWLY, B et al. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
DURBRIDGE, N. Audio cassettes. In: BATES, A. W. (org.). The role of technology in distance education. Kent: Croom Helm, 1984. p. 99-107.
FREIRE, E. P. A. Aprofundamento de uma estratégia de classificação para podcasts na educação. Revista Linhas, Florianópolis, v. 16, n. 32, p. 391-411, 2015. Disponível em: https://link.ufms.br/0HDhV. Acesso em: 3 maio 2024.
INSTITUTO PRÓ-LIVRO. Retratos da Leitura no Brasil. São Paulo: Instituto Pró-Livro, 2019. Disponível em: https://link.ufms.br/RAfoj. Acesso em: 12 out. 2023.
ISER, W. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. São Paulo: Editora 34, 1980.
KAPLAN-LEISERSON, E. Trend: Podcasting in academic and corporate learning. Learning Circuits, v. 5, n. 6, p. 398-401, 2005.
LAJOLO, M. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática, 2002.
LAJOLO, M. O texto não é pretexto. In: ZILBERMAN, R. (org.). A leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1982. p. 51-62.
MENDES, Teresa; VELOSA, Marta. Literatura para a infância no jardim de infância: contributos para o desenvolvimento da criança em idade pré-escolar. Pro-Posições, v. 27, n. 2, p. 115-132, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0041. Acesso em: 3 maio 2024.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. UNESCO, 2004.
MOURA, A.; Carvalho, A. A. Podcast: potencialidades na educação. Prisma.com, Porto, n. 3, p. 88-110, 2006. Disponível em: https://link.ufms.br/dw8t0. Acesso em: 3 maio 2024.
NIKOLAJEVA, M. Picture books and emotional literacy. Reading teacher, v. 67, n. 4, p. 249-254, 2013.
OLIVEIRA, Florêncio Caldas de. O ensino de literatura na perspectiva dos gêneros literários: uma proposta de trabalho. 2010. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6315. Acesso em: 3 maio 2024.
OLIVEIRA, M. L. C. Modos de ler: teoria e pedagogia da leitura. Araraquara: Letraria, 2019.
OLIVEIRA, S. Concepção, desenvolvimento e avaliação de um Ambiente Virtual de Aprendizagem para a Língua Inglesa – blogue com podcasts. 2008. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) – Faculdade de Educação e Psicologia, Universidade Católica Portuguesa, 2008.
PAULINO, G. Formação de leitores: a questão dos cânones literários. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 17, n. 1, p. 47-62, 2004. Disponível em: https://link.ufms.br/mjvUh. Acesso em: 3 maio 2024.
RICHARDSON, W. Blogs, Wikis, Podcasts, and other powerful web tools for classrooms. Thousand Oaks: Corwin Press, 2006.
ROUXEL, Annie. Aspectos metodológicos do ensino da literatura. In: DALVI, Maria Amélia; REZENDE, Neide Luzia de; JOVER-FALEIROS, Rita (org.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013. p. 17-33.
SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.
SILVA, L. “Às vezes ela mandava ler dois ou três livros por ano”. In: GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula. 3. ed. São Paulo: Ática, 2003. p. 82-87.
SÓ 10% É MENTIRA. Direção: Pedro Cezar. Produção: Artezanato Eletrônico. Publicado pelo canal Letrasinverso. [S. l.: s. n.], 2013. 1 vídeo (1 hora 21 min). Disponível em: https://link.ufms.br/DKcda. Acesso em: 5 jun. 2023.
VYGOTSKY, L. S. Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press, 1978.
Edutec uses the Creative Commons License - Attribution 4.0 International as a basis. It believes in the importance of the open access movement in scientific journals, such as the Open Archives Initiative.
By submitting a text to the journal, the authors agree to the following terms:
- The authors agree to license works accepted for publication under the Creative Commons License - Attribution 4.0 International.
- With CC-BY 4.0 licensing, authors maintain intellectual rights over the text and grant Edutec the right to first publication.
- The authors authorize the sending and indexing of texts written by them in databases and academic and scientific information portals.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, on personal pages and academic social networks, after the editorial process, as long as the forms of licensing and presentation of the text are respected, in addition to the indication of the place of origin of the publication, in this case, the link to the Edutec.
- The authors of the works published in the Edutec are expressly responsible for their content.
- All works submitted to Edutec that have images, photographs, figures in which images of human beings are registered in their bodies must be accompanied by an Image Use Authorization Term by the member participating in the image and, in the case of children, family members of exposed children, with data and signature.
- In commitment to practices for the openness and popularization of science, Revista Edutec may create content (including with the participation of Generative Artificial Intelligence, always with editorial supervision) for scientific dissemination of the publication on social media, citing the authorship and the access link.











2.png)

