Educational robotics as a methodological resource for the development of socio-emotional skills in High School

Keywords: Educational robotics, Socioemotional skills, Educational technologies, Pedagogical proposal, Problem-Based Learning

Abstract

Faced with constant social and technological transformations, 21st century schools face the challenge of preparing students not only to master cognitive knowledge, but also to develop non-cognitive skills, through innovative teaching methodologies. In this context, this article questions the interrelationship between educational robotics and socio-emotional skills in teaching and learning processes, with the aim of understanding how educational robotics can contribute to the development of these skills, which include communication, teamwork, resilience, decision-making, social awareness, among others. To this end, the objective is to propose the use of educational robotics as a pedagogical resource in the development of socio-emotional skills of high school students. The methodology adopts a theoretical approach, with problem-based learning as a didactic path, in which students are challenged to solve real problems, collaborating with each other and reflecting on the development of their skills. The research shows that educational robotics can promote the development of socio-emotional skills, creating a more dynamic and meaningful learning environment. It is concluded that educational robotics, in addition to stimulating interest in school content, contributes to the comprehensive education of students, connecting academic knowledge with essential skills for the 21st century. By promoting integration between the cognitive and socio-emotional aspects, this methodology favors a more humanizing education aligned with contemporary demands.

Author Biographies

Lucilia Dias Furtado, Universidade Católica de Brasília, Brasília, DF, Brasil

Doutoranda em educação pela Universidade Católica de Brasília (UCB), Mestra em educação pela Universidade de Brasília (UnB) e Pedagoga pelo Centro Universitário de Maringá (UniCesumar). Possui MBA em Gestão Escolar (USP/ESALQ) e especializações em Ciências da Religião (PUCMinas) e Juventude no Mundo Contemporâneo (PUC/GO). Há mais de duas décadas na educação, com experiência na docência, coordenação pedagógica, gestão escolar, consultoria pedagógica e analista educacional de redes de ensino, trabalhando, entre outras áreas, com formação continuada, acompanhamento de equipes gestoras, materiais institucionais e implementação de processos curriculares. Atualmente, é pesquisadora bolsista da CAPES e membro do grupo de pesquisa Águia (UnB), com produção científica nas linhas de Políticas Públicas e Gestão da Educação, e Processo Educacional e Formação de Professores. 

Henrique Costa Almeida, Universidade Católica de Brasília, Brasília, DF, Brasil

Aluno especial de Mestrado em Educação da Universidade Católica de Brasília (UCB), especialização em Planejamento e Gestão da Educação pela Universidade Católica de Brasília (UCB) e MBA em Finanças, Auditoria e Controladoria pela Fundação Getúlio Vargas (FGV) com extensão em MBA Executivo Internacional em Gestão Financeira, Auditoria e Controladoria pela Universidade da Califórnia em Irvine (UCI-USA). Graduado em Administração de Empresas pela Faculdade Nacional (FINAC) de Vitória/ES, há 25 anos atuando na gestão de instituições de educação, saúde e segurança do trabalho, hospitalar e hotelaria. Professor em cursos de graduação em administração, gestão de pessoas e engenharia da produção e em pós-graduação em finanças. Membro do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Tecnologias Digitais, Internacionalização e Permanência Estudantil (GeTIPE).

Pricila Kohls-Santos, Universidade Católica de Brasília, Brasília, DF, Brasil

Doutora em Educação. Pós-doutorado em Educação Superior pela PUCRS. Docente e Pesquisadora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Brasília (UCB). Líder do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Tecnologias Digitais, Internacionalização e Permanência Estudantil (GeTIPE). Coordenadora do Projeto StayTech (UCB). Integrante do Comitê Coordenador da RedGUIA. Membro do Board of Profesor da Corporación PENSER.

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Published
2025-07-19
How to Cite
FURTADO, L. D.; ALMEIDA, H. C.; KOHLS-SANTOS, P. Educational robotics as a methodological resource for the development of socio-emotional skills in High School. Edutec - Education, Digital Technologies, and Teacher Education, v. 5, n. 1, 19 Jul. 2025.
Section
Scholarly articles