Educational robotics as a methodological resource for the development of socio-emotional skills in High School
Abstract
Faced with constant social and technological transformations, 21st century schools face the challenge of preparing students not only to master cognitive knowledge, but also to develop non-cognitive skills, through innovative teaching methodologies. In this context, this article questions the interrelationship between educational robotics and socio-emotional skills in teaching and learning processes, with the aim of understanding how educational robotics can contribute to the development of these skills, which include communication, teamwork, resilience, decision-making, social awareness, among others. To this end, the objective is to propose the use of educational robotics as a pedagogical resource in the development of socio-emotional skills of high school students. The methodology adopts a theoretical approach, with problem-based learning as a didactic path, in which students are challenged to solve real problems, collaborating with each other and reflecting on the development of their skills. The research shows that educational robotics can promote the development of socio-emotional skills, creating a more dynamic and meaningful learning environment. It is concluded that educational robotics, in addition to stimulating interest in school content, contributes to the comprehensive education of students, connecting academic knowledge with essential skills for the 21st century. By promoting integration between the cognitive and socio-emotional aspects, this methodology favors a more humanizing education aligned with contemporary demands.
References
ABED, Anita Lilian Zuppo. O desenvolvimento das habilidades socioemocionais como caminho para a aprendizagem e o sucesso escolar de alunos da educação básica. Constr. psicopedag., São Paulo, v. 24, n. 25, p. 8-27, 2016. Disponível em: https://link.ufms.br/quwTh. Acesso em: 30 jan. 2025.
BAUMAN, Sygmunt. A ética é possível num mundo de consumidores? Rio de Janeiro, RJ: Zahar, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília, DF: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: https://link.ufms.br/RYgfx. Acesso em: 20 jan. 2025.
CAMARGO, Melise. Estratégias para avaliação na aprendizagem baseada em problemas. In: LOPES, Renato Matos; SILVA FILHO, Moacelio Veranio; ALVES, Neila Guimarães (org.). Aprendizagem baseada em problemas: fundamentos para a aplicação no ensino médio e na formação de professores. Rio de Janeiro: Publiki, 2019. p. 115-140.
CAMPOS, Flávio Rodrigues. A robótica para uso educacional. São Paulo: Senac, 2019.
CANETTIERI, Marina Kurotusch; PARANAHYBA, Jordana de Castro Balduino; SANTOS, Soraya Vieira. Habilidades socioemocionais: da BNCC às salas de aula. Revista Educação & Formação, Fortaleza, v. 6, n. 2, e4406, p. 1-21, maio/ago. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.25053/redufor.v6i2.4406. Acesso em: 22 mar. 2025.
CHICOSKI, Olavo Henrique de Souza. Guia CASEL para a Aprendizagem Socioemocional Escolar: uma análise a partir da Pedagogia Social. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2023. Disponível em: http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/3951. Acesso em: 22 mar. 2025.
KOHLS-SANTOS, Pricila; ESTRADA MEJÍA, Patricia. Mecanismos de apoio mediados por tecnologia: uma proposta a partir do que dizem os estudantes. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, n. 00, e023005, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.20396/riesup.v8i00.8663771. Acesso em: 20 maio 2025.
LOPES, Renato Matos; ALVES, Neila Guimarães; PIERINI, Max Fonseca; SILVA FILHO, Moacelio Veranio. Características gerais da aprendizagem baseada em problemas. In: LOPES, Renato Matos; SILVA FILHO, Moacelio Veranio; ALVES, Neila Guimarães (org.). Aprendizagem baseada em problemas: fundamentos para a aplicação no ensino médio e na formação de professores. Rio de Janeiro: Publiki, 2019. p. 45-72.
PARREIRA, Ulisses Queiroz; ALVES, Deive Barbosa; SOUSA, Marcos Antonio de. Robótica na educação: uma revisão da literatura. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, v. 10, n. 1, p. e22005, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.26571/reamec.v10i1.12976. Acesso em: 5 maio 2025.
PÉREZ GÓMEZ, Ángel I. Educação na era digital: a escola educativa. Porto Alegre, RS: Penso, 2015.
PIAGET, Jean. To understand is to invent. New York: Basic Books, 1974.
RAMINHO, Edney Gomes; MOREIRA, Eliane Silva; KOHLS-SANTOS, Pricila. Jogando com a linguagem para a formação crítica e criativa: o RPG como trilha de aprendizagem mediada. e-Curriculum, São Paulo, v. 22, e54734, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e54734. Acesso em: 19 maio 2025.
SANTOS, Silvana Maria Aparecida Viana; SILVA, Claudia Kreuzberg da; SILVA, Eliana Garcia da; PEREIRA, João Alves; SILVANY, Marco Antonio. Metodologias ativas e instrução entre pares na educação moderna. In: SANTOS, Silvana Maria Aparecida Viana; FRANQUEIRA, Alberto da Silva; RAMOS, Dayana Passos; VIANA, Silvanete Cristo (org.). Metodologias Ativas: desafios e Oportunidades na Era Digital. 1. ed. São Paulo: EBPCA - Editora Brasileira de Publicação Científica Aluz, 2024. p. 15-26.
SCHORN, Solange Castro; SEHN, Amanda Schöffel. Competências socioemocionais: reflexões sobre a educação escolar no contexto da pandemia. SciELO Preprints, São Paulo, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2452. Acesso em: 12 maio 2025.
SETTE, Catarina Possenti; ALVES, Gisele (org.). Competências socioemocionais: a importância do desenvolvimento e monitoramento para a educação integral. São Paulo: Instituto Ayrton Senna, 2021.
SÍVERES, Luiz. O encanto e desencanto de professores no exercício da docência. 2015. Disponível em: https://link.ufms.br/JchdA. Acesso em: 10 maio 2025.
SOUZA, Bruno Ângelo Vasconcelos e; RAMOS, Lilian Moreira de Castilho; OVIEDO, Mariane Peneluppi; ARAUJO, Beatriz Pinto Ribeiro de; PAULA, Paola Barbosa de Oliveira; SILVEIRA, Rodrigo Genes; SOUZA, Fabiano de Barros. O papel da robótica e da educação STEAM no desenvolvimento pedagógico de crianças e jovens: uma abordagem inovadora para a aprendizagem. Observatório de La Economía Latinoamericana, [S. l.], v. 23, n. 3, e9164, 2025. Disponível em: https://doi.org/10.55905/oelv23n3-016. Acesso em: 13 abr. 2025.
TOFFLER, Alvin. A terceira onda. 29. ed. Rio de Janeiro: Record, 2007.
UNESCO - ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Educação para a cidadania global: preparando alunos para os desafios do século XXI. Brasília: UNESCO, 2015.
WESTBROOK, Robert B; TEIXEIRA, Anísio. John Dewey. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Edutec uses the Creative Commons License - Attribution 4.0 International as a basis. It believes in the importance of the open access movement in scientific journals, such as the Open Archives Initiative.
By submitting a text to the journal, the authors agree to the following terms:
- The authors agree to license works accepted for publication under the Creative Commons License - Attribution 4.0 International.
- With CC-BY 4.0 licensing, authors maintain intellectual rights over the text and grant Edutec the right to first publication.
- The authors authorize the sending and indexing of texts written by them in databases and academic and scientific information portals.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, on personal pages and academic social networks, after the editorial process, as long as the forms of licensing and presentation of the text are respected, in addition to the indication of the place of origin of the publication, in this case, the link to the Edutec.
- The authors of the works published in the Edutec are expressly responsible for their content.
- All works submitted to Edutec that have images, photographs, figures in which images of human beings are registered in their bodies must be accompanied by an Image Use Authorization Term by the member participating in the image and, in the case of children, family members of exposed children, with data and signature.
- In commitment to practices for the openness and popularization of science, Revista Edutec may create content (including with the participation of Generative Artificial Intelligence, always with editorial supervision) for scientific dissemination of the publication on social media, citing the authorship and the access link.











2.png)

