O COMPUTATIONAL THINKING IN THE INITIAL AND ONGOING TRAINING OF MATHEMATICS TEACHERS
Abstract
Computational thinking has been increasingly discussed in the context of teacher education, as both the National Common Base for Teacher Education (BNC-Formação) and the National Common Curricular Base (BNCC) reference the use of this thinking in teaching practices. The objective of this study is to conduct a literature review to investigate how computational thinking is being incorporated into the initial and ongoing training of mathematics teachers.The methodology adopted is an exploratory bibliographic research, conducted in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), the Catalog of Theses and Dissertations (CAPES), and Google Scholar. Of the studies found, ten were selected for this master's research, representing a sample of studies on computational thinking in the initial and ongoing training of mathematics teachers.The results indicate that studies on initial teacher education show that the inclusion of computational thinking can benefit the development of fundamental contemporary skills, promoting a deeper understanding of the connections between computational thinking and mathematical thinking, resulting in improved teaching practices. Studies on ongoing education show that the benefits and positive impacts on the teaching and learning process of mathematical concepts when computational thinking is understood and integrated with mathematics, which can inspire new approaches by teachers in the classroom.
References
ABRANTES, Maria Gracielly Lacerda. O pensamento computacional na formação de professores de matemática na educação profissional e tecnológica: do currículo a prática. 2023. 90 f. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal de Educação da Paraíba, João Pessoa, 2023.
ALMEIDA, Adrianne Veras; ALMEIDA, Adrielle Veras; ARAÚJO, Fabíola Pantoja Oliveira. Mapeamento sistemático: metodologias e ferramentas para a formação de professores em pensamento computacional. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 19, n. 2, p. 416–425, 2021.Disponível em: https://doi.org/10.22456/1679-1916.121365. Acesso em: 1 set. 2023.
BITTAR, Marilena. Uma proposta para o estudo da integração da tecnologia na prática pedagógica dos professores de matemática. Revista EM TEIA, v. 6, n. 3, 2015. Disponível em: https://link.ufms.br/H0nSl. Acesso em: 1 maio 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CES nº 1.302, de 6 de novembro de 2001. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2001. Disponível em: https://link.ufms.br/rvkMS. Acesso em: 17 ago. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: https://link.ufms.br/s5D5H. Acesso em: 10 ago. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2019. Disponível em: https://link.ufms.br/NLeiI. Acesso em: 15 ago. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 1, de 27 de outubro de 2020. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/pAUeQ. Acesso em: 15 ago. 2023.
CANAL, Ana Paula. Pensamento computacional articulado à resolução de problemas no ensino para formação inicial de professores de matemática: uma abordagem a partir da Teoria de Robbie. 2021. 317 f. Tese (Doutorado em Ensino e Ciência e Matemática) –Universidade Franciscana, Santa Maria, 2021.
CORRÊA, Emerson Blum. O DESENVOLVIMENTO DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL E ALGÉBRICO NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA: UM ESTUDO DE CASO COM SCRATCH. 2020. 235 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2020.
COSTA, Jeremias Ferreira da; CAMARGO, Sérgio. O PENSAMENTO COMPUTACIONAL COMO ESTRATÉGIA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: UM NOVO DESIGN DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM EM FÍSICA E MATEMÁTICA. XII Workshop II Escola de Verão PPGECM – UFPR, Curitiba, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5380/12ppgecm2022.resumo09p65-71. Acesso em: 10 ago. 2023.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GOMES, Claudia da Silva; BORGES, Karen Selbach; MACHADO, Rodrigo Prestes. Pensamento computacional e formação de professores da educação básica: uma revisão da literatura. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 19, n. 1, p. 135-145, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1679-1916.118416. Acesso em: 1 set. 2023.
GOULART, Marceli Behm; COSTA, Priscila Kabbaz Alves da; PEREIRA, Ana Lúcia. A integração das TDIC na formação inicial de professores de matemática no Brasil: uma análise a partir dos projetos pedagógicos. Olhar de Professor, v. 21, n. 2, p. 351-367, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.21i2.0013. Acesso em: 20 ago. 2023.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MANSUR, Daniel Redinz. UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES QUE ENSINAM MATEMÁTICA PARA O DESENVOLVIMENTO DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL. 2023. 187 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Instituto Federal do Espírito Santos, Vitória, 2023.
MISHRA, Punya; KOEHLER, Matthew J. Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, v. 108, n. 6, p. 1017-1054, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x. Acesso em: 15 set. 2023.
PASQUAL JÚNIOR, Paulo Antônio. Pensamento Computacional e formação de professores: uma análise a partir da plataforma Code.org. 2018. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2018.
REICHERT, Janice Teresinha; BARONE, Dante Augusto Couto; KIST, Milton. PENSAMENTO COMPUTACIONAL NA EDUCAÇÃO BÁSICA: análise com discentes do curso de licenciatura em matemática. Ensino de Matemática em Debate, São Paulo, v. 6, n. 3, p. 65-88, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.23925/2358-4122.2019v6i3p63-83. Acesso em: 20 ago. 2023.
RIBEIRO, Luanna Barbara Apolinario. PENSAMENTO COMPUTACIONAL E MATEMÁTICA: UM ESTUDO DO CONHECIMENTO DE FUTUROS PROFESSORES PARA TRABALHO COM SEQUÊNCIAS. 2022. 120 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Federal da Paraíba, Campina Grande, 2022.
ROCHA, Kátia Coelho; BASSO, Marcus Vinicius de Azevedo. Pensamento Computacional na Formação de Professores de Matemática. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 19, n. 2, p. 426-436, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1679-1916.121366. Acesso em: 20 ago. 2023.
ROCHA, Flavia Sucheck Mateus da. Relações entre o pensamento matemático e o pensamento computacional: compreensões a partir de um curso de formação continuada de professores de matemática. 2023. 237 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2023.
SILVA, Marcos Paulo Tavares da. PENSAMENTO COMPUTACIONAL NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA: SOB A PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURAL. 2022. 203 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ensino de Ciências e Matemática) – Instituto Federal do Espírito Santo, Vila Velha, 2022.
WING, Jeannette Marie. Computational thinking. Communications of the ACM, v. 49, n. 3, p. 33-35, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1145/1118178.1118215. Acesso em: 8 ago. 2023.
WING, Jeannette Marie. Computational thinking and thinking about computing. Phil. Trans. R. Soc. A, v. 366, n. 1881, p. 3717-3725, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1098/rsta.2008.0118. Acesso em: 10 ago. 2023.
Edutec uses the Creative Commons License - Attribution 4.0 International as a basis. It believes in the importance of the open access movement in scientific journals, such as the Open Archives Initiative.
By submitting a text to the journal, the authors agree to the following terms:
- The authors agree to license works accepted for publication under the Creative Commons License - Attribution 4.0 International.
- With CC-BY 4.0 licensing, authors maintain intellectual rights over the text and grant Edutec the right to first publication.
- The authors authorize the sending and indexing of texts written by them in databases and academic and scientific information portals.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, on personal pages and academic social networks, after the editorial process, as long as the forms of licensing and presentation of the text are respected, in addition to the indication of the place of origin of the publication, in this case, the link to the Edutec.
- The authors of the works published in the Edutec are expressly responsible for their content.
- All works submitted to Edutec that have images, photographs, figures in which images of human beings are registered in their bodies must be accompanied by an Image Use Authorization Term by the member participating in the image and, in the case of children, family members of exposed children, with data and signature.
- In commitment to practices for the openness and popularization of science, Revista Edutec may create content (including with the participation of Generative Artificial Intelligence, always with editorial supervision) for scientific dissemination of the publication on social media, citing the authorship and the access link.











2.png)

