O COMPUTATIONAL THINKING IN THE INITIAL AND ONGOING TRAINING OF MATHEMATICS TEACHERS

Keywords: Mathematics Education, Teacher Training, Digital Technologies, Computational Thinking, Mathematics

Abstract

Computational thinking has been increasingly discussed in the context of teacher education, as both the National Common Base for Teacher Education (BNC-Formação) and the National Common Curricular Base (BNCC) reference the use of this thinking in teaching practices. The objective of this study is to conduct a literature review to investigate how computational thinking is being incorporated into the initial and ongoing training of mathematics teachers.The methodology adopted is an exploratory bibliographic research, conducted in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), the Catalog of Theses and Dissertations (CAPES), and Google Scholar. Of the studies found, ten were selected for this master's research, representing a sample of studies on computational thinking in the initial and ongoing training of mathematics teachers.The results indicate that studies on initial teacher education show that the inclusion of computational thinking can benefit the development of fundamental contemporary skills, promoting a deeper understanding of the connections between computational thinking and mathematical thinking, resulting in improved teaching practices. Studies on ongoing education show that the benefits and positive impacts on the teaching and learning process of mathematical concepts when computational thinking is understood and integrated with mathematics, which can inspire new approaches by teachers in the classroom.

Author Biographies

Joel da Costa Lobato Junior, Universidade do Estado do Pará

Possui graduação em Licenciatura da Computação pela Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA), especialista em Redes de Computadores pela Universidade da Amazônia (UNAMA) e em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Atualmente, mestrando em Educação na Linha de Formação de Professores e Práticas Pedagógicas da Universidade do Estado do Pará (UEPA) e técnico administrativo educacional na área de tecnologia da informação na Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA).

Rosineide de Sousa Jucá, Universidade do Estado do Pará

Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal do Pará (1994), Especialização em Educação Matemática pela Universidade do Estado do Pará (2004), Mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Pará (2008), Doutorado em Educação Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Mato Grosso (2014), Pós doutoramento pela Universidade Estadual de São Paulo (2023). É professora efetiva da Secretaria de Educação do Estado do Pará onde atua como formadora do Centro de formação dos profissionais da Educação básica. É Professora orientadora do Clube de Ciências da Universidade Federal do Pará. É professora efetiva da Universidade do Estado do Pará, atuando na graduação e no Programa de Pós-Graduação em Educação.

Antônio José de Barros Neto, Universidade do Estado do Pará

Possui graduação em Tecnólogo em Processamento de Dados pela Universidade Federal do Pará (1988), mestrado em Ciências da Computação pela Universidade Federal de Pernambuco (1995) e doutorado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2015). Realizou estágio de pós-doutoramento no TechPeople Lab no Departamento de Informática na Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa onde participou de pesquisas na área de acessibilidade e tecnologia assistiva para pessoas com deficiência visual (2019). É Analista de Tecnologia da Informação da Universidade Federal do Pará e professor adjunto da Universidade do Estado do Pará.

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Published
2024-12-26
How to Cite
LOBATO JUNIOR, J. DA C.; JUCÁ, R. DE S.; BARROS NETO, A. J. DE. O COMPUTATIONAL THINKING IN THE INITIAL AND ONGOING TRAINING OF MATHEMATICS TEACHERS. Edutec - Education, Digital Technologies, and Teacher Education, v. 4, n. 1, 26 Dec. 2024.