INTERDISCIPLINARITY IN HIGHER EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE PEDAGOGICAL PROJECT OF THE PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING DEGREE PROGRAM AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF THE SOUTH AND SOUTHEAST OF PARÁ
Abstract
This article aims to investigate how interdisciplinarity is conceived and implemented in the Pedagogical Project of the Portuguese Language Teaching Degree Program (PPCL) at the Federal University of the South and Southeast of Pará (Unifesspa) and to identify which educational paradigm—traditional or emergent—the program signals as a guiding element in the training of future Portuguese teachers. To achieve this objective, a qualitative approach was employed, utilizing documentary and bibliographic research. The theoretical framework supporting our analysis is based on researchers dedicated to the intersection of interdisciplinarity and education, such as Fazenda (2006, 2008), Japiassu (1976), and Moraes (2011), among others. The results indicate that, while there is an intention to promote interdisciplinarity in the program, there is limited evidence, within the restricted scope of the data, regarding the strategies and the involvement of the institution, faculty, and students in making interdisciplinarity a concrete practice. It is hoped that this article contributes to broadening discussions about interdisciplinarity in academic practices and, consequently, in teacher education within undergraduate programs in the northern region of the country.
Keywords: Curricular Guidelines; Traditional Paradigm; Emergent Paradigm.
Downloads
References
BEHRENS, Maria Aparecida; RODRIGUES, Daniela Gureski. Paradigma emergente: um novo desafio. Revista Eletrônica do Curso de Pedagogia da PUC Minas. Vol. N 1(2014), publicado em 25/03/2015. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/9233. Acesso em: 15 mai. 24.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 13 jan. 25.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena (RESOLUÇÃO CNE/CP 1, DE 18 DE FEVEREIRO DE 2002). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=159261-rcp001-02&category_slug=outubro-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 13 jan. 25.
FAZENDA, Ivani. Interdisciplinaridade: qual o sentido? 2ª ed. São Paulo: Paulus, 2006.
FAZENDA, Ivani. Interdisciplinaridade: História, teoria e pesquisa. 15ª ed. Campinas-SP: Papirus, 2008.
FORMOSINHO, João. Dilemas e tensões da atuação da universidade frente à formação de profissionais de desenvolvimento humano. Disponível em: [https://www.prpg.usp.br/attachments/article/640/Caderno_8_PAE.pdf] Acesso em: 15 mai. 24.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1987.
GUSDORF, Georges. Professores para que? Lisboa: Morais, 1967.
JANTSCH, Erich. Vers l'interdisciplinarité et la transdisciplinarité dans l'enseignement et l'innovation. In: APOSTEL, Léo; BERGER, Guy; Asa BRIGGS; MICHAUD, Guy (ed.), L'interdisciplinarité - Problèmes d'enseignement et de recherche. Paris: OCDE, 1972. p.98-125.
JAPIASSÚ, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago Editora Ltda, 1976.
MORAES, Maria Cândida. O paradigma educacional emergente.16 ed. Campinas, SP: Papirus, 2011.
NICOLESCU, Basarab. O Manifesto da Transdisciplinaridade. Triom: São Paulo, 1999.
PAIVA, Vera Lucia Menezes de Oliveira. O. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019.
PIAGET, Jean. Para onde vai a educação? Rio de Janeiro: José Olympio, 1973.
SEIXAS, Pablo Sousa; COELHO-LIMA, Fellipe; SILVA, Suzany Gadelha.; YAMAMOTO, Oswaldo Hajime. Projeto Pedagógico de Curso e formação do psicólogo: uma proposta de análise. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, SP, v. 17, n. 1, p. 113-122, jan./jun. de 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-85572013000100012. Acesso em: 14 jan. 25.
SILVA, Maria Abádia da. Do Projeto político do Banco Mundial ao Projeto Político-pedagógico da escola pública brasileira. Cad. Cedes, Campinas, v.3, n. 61, p.283-301, dezembro de 2003. Disponível em: [https://www.scielo.br/j/ccedes/a/ghxkCxNyHpsGrB9PQP4GybT/?format=pdf&lang=pt]. Acesso em: 14 dez. 24.
THIESEN, Juares da Silva. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação. v. 13 n. 39 set./dez. 2008. Disponível em: [https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000300010]. Acesso em: 15 mai. 24.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO SUL E SUDESTE DO PARÁ. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Letras - Habilitação em Língua Portuguesa -PPCL. Marabá, PA: Unifesspa, 2015. Disponível em: [https://crca.unifesspa.edu.br/artigos-internos/332-ppc-curso-letras-l%C3%ADngua-portuguesa-lic-marab%C3%A1.html] Acesso em: 15 mai. 24.
Copyright (c) 2025 Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.




