Evidence of technological capital in education in times of pandemic
Abstract
This article aims to discuss, analyze and compare the difficulties of remote teaching and the tools used by teachers to teach on digital platforms during social distancing. This context required teachers to adapt to the new reality. This discussion takes into account the specific skills of the education professional, such as creativity, productivity beyond the usual, as well as mastering the use of digital communication and information technology. The methodology used was document analysis, with a qualitative approach and the research was carried out from the random selection of a report entitled "Teacher diversifies remote biology classes to discuss climate" where she reports what was done by a biology teacher whose work is the object of analysis. Comparative data were analyzed through bibliographical research based on the concepts of cultural capital, digital capital and technological capital. The final considerations show us the various changes brought about in the daily lives of teachers and students with the use of digital technologies in pedagogical practices, the example of an education professional who innovated her teaching practice and how the transformations that occurred, resulting from the technological race, affect different spheres of society, be it economic, social and educational.
References
ALVES, L. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Revista Interfaces Científicas. V. 8, N. 3, p. 348-365, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/51ZDL. Acesso em: 17 abr. 2021.
BARBOSA, A. T.; FERREIRA, G. L.; KATO, D. S. O ensino remoto emergencial de Ciências e Biologia em tempos de pandemia: com a palavra as professoras da Regional 4 da Sbenbio (MG/GO/TO/DF). Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 379-399, 2020.Disponível em: https://link.ufms.br/tvTeL. Acesso em: 19 abr. 2021.
BOURDIEU, P. (1986). The forms of capital. In J. Richardson (Ed.), Handbook of theory and research for the Sociology of Education (pp. 241-258). Nova Iorque: Greenwood.
BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. Tradução de Cássia R. da Silveira e Denise Moreno Pegorim. São Paulo: Brasiliense, 2004.
BORBA, R. C. N. et. al. Percepções docentes e práticas de ensino de ciências e biologia na pandemia: uma investigação da Regional 2 da SBEnBio. REnBio - Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio (ISSN: 1982-1867), v. 13, n. 1, p. 153-171, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/vdDkI. Acesso em: 23 mai. 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: https://link.ufms.br/L16bs. Acesso em: 22 de Abril de 2021.
CASILLAS ALVARADO, M. A..; RAMIREZ MARTINELL, A. .; ORTIZ MÉNDEZ, V. . El capital tecnológico una nueva especie del capital cultural. Una propuesta para su medición. (2014). Disponível em: https://link.ufms.br/CGtVG. Acesso em: 11 jul. 2021.
CORTONI, I; PEROVIC, J. Análise sociológica do capital digital dos professores Montenegrinos. Comunicação e Sociedade. v. 37, p. 169-184, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/rf09r. Acesso em: 11 jul. 2021.
CUNHA JÚNIOR, A. S.; SOARES, L. J. G. FORMAR PROFESSORES PARA A EDUCAÇÃO DE PESSOAS JOVENS E ADULTAS NA AMÉRICA LATINA: UM CAMPO EM DEFINIÇÃO. Práxis Educacional, [S. l.], v. 16, n. 42, p. 96-114, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i42.7338. Disponível em: https://link.ufms.br/8iAsD. Acesso em: 28 Junho. 2021.
DIAS, E.; PINTO, F. C. F. A educação e a Covid-19. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. V. 28, n. 108, Rio de Janeiro, Jul./Sept. 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/A6A7x. Acesso em: 17 abr. 2021.
FERREIRA, L. H.; BARBOSA, A. Lições de quarentena: limites e possibilidades da atuação docente em época de isolamento social. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2015483, p. 1 - 24, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/3wXkG. Acesso em: 07 mai. 2021.
FREITAS, W. A. S.; SILVA, A. C. Avanços e desafios na adoção do modelo de ensino remoto durante a pandemia Covid-19. Revista UNILUS Ensino e Pesquisa. v. 17, n. 48, jul./set., 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/eMyby. Acesso em: 17 abr. 2021.
LIB NEO, José Carlos. Organização e gestão da escola - teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2004.
MÉDICI, M. S.; TATTO, E. R.; LEÃO, M. F. Percepções de estudantes do Ensino Médio das redes pública e privada sobre atividades remotas ofertadas em tempos de pandemia do coronavírus. Revista Thema, v. 18, n. ESPECIAL, p. 136-155, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/BtPyJ. Acesso em: 17 abr. 2021.
MENDONÇA, C. A. S. Investigando conhecimentos dos licenciandos em Biologia sobre Aprendizagem Significativa e mapas conceituais. Aprendizagem Significativa em Revista, Porto Alegre, v. 2, n. 3, p. 14-24, 2012. Disponível em: https://link.ufms.br/E0dpg. Acesso em: 20 jun. 2021.
MORAES, C. R.; VARELA, S. Motivação do aluno durante o processo de ensino aprendizagem. Revista Eletrônica de Educação, v.1, n.1, ago./dez. 2007. Disponível em: Acesso em: 05 de junho de 2021.
MORAES, E.M.; COSTA, W. C. L.; PASSOS, V.M.A. Ensino remoto: percepções de professores que ensinam matemática. Revista Prática Docente, v. 6, n. 2, ed 029, 2021. Disponível em: https://link.ufms.br/brvuO. Acesso em: 11 jul. 2021.
OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis, Vozes, 2007.
OLIVEIRA, S. S.; SILVA, O. S. F.; SILVA, M.J. , O. Educar na incerteza e na urgência: implicações do ensino remoto ao fazer docente e a reinvenção da sala de aula. EDUCAÇÃO, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 25–40, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/RJDRc. Acesso em: 19 abr. 2021.
OLIVEIRA, W. K.; DUARTE, E.; FRANÇA, G. V. A.; GARCIA, L. P. Como o Brasil pode deter a COVID-19. Epidemiol. Serv. Saúde. V. 29, n. 2. Brasília, 2020. Epub Apr. 27, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/JK0mj. Acesso em: 17 abr. 2021.
BOURDIEU, P. (1986). The forms of capital. In J. Richardson (Ed.), Handbook of theory and research for the Sociology of Education (pp. 241-258). Nova Iorque: Greenwood.
RIEDNER, Daiani Damm Tonetto; PISCHETOLA, Magda. Cultura digital, capital cultural e capital tecnológico: uma análise das práticas pedagógicas no ensino superior. Eccos - Revista Científica, São Paulo, n. 57, p. 1-20, e15907, abr./jun. 2021. Disponível em: https://link.ufms.br/hCsnk.
RIPOLL, D.; AMARAL, M. B.; SANTOS, L. M. A pesquisa qualitativa e o ensino de ciência nos trabalhos do ENPEC: outras questões a serem discutidas. Disponível em: https://link.ufms.br/7jMhp. Acesso em: 25 abr. 2021.
RUANO, J. M. Professora diversifica aulas remotas de biologia para discutir clima. Disponível em: https://link.ufms.br/XGT5e. Acesso em: 10 abr. 2021.
SOUZA, E. P. Educação em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Caderno de Ciências Sociais Aplicadas. Ano XVII, n. 30, jul./dez. 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/pTjNX. Acesso em: 27 abr. 2020.
TESSARI, R. M.; FERNANDES, C. T.; CAMPOS, M. G. Prática Pedagógica e Mídias Digitais: um diálogo necessário na educação contemporânea. Revista Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 22, n. 1, 02-10, 2021. Disponível em: https://link.ufms.br/ARJXn. Acesso em: 17 abr. 2021.
UNESCO. A Comissão Futuros da Educação da Unesco apela ao planejamento antecipado contra o aumento das desigualdades após a COVID-19. Paris: Unesco, 16 abr. 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/lft4R. Acesso em: 17 abr. 2021.
Edutec uses the Creative Commons License - Attribution 4.0 International as a basis. It believes in the importance of the open access movement in scientific journals, such as the Open Archives Initiative.
By submitting a text to the journal, the authors agree to the following terms:
- The authors agree to license works accepted for publication under the Creative Commons License - Attribution 4.0 International.
- With CC-BY 4.0 licensing, authors maintain intellectual rights over the text and grant Edutec the right to first publication.
- The authors authorize the sending and indexing of texts written by them in databases and academic and scientific information portals.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, on personal pages and academic social networks, after the editorial process, as long as the forms of licensing and presentation of the text are respected, in addition to the indication of the place of origin of the publication, in this case, the link to the Edutec.
- The authors of the works published in the Edutec are expressly responsible for their content.
- All works submitted to Edutec that have images, photographs, figures in which images of human beings are registered in their bodies must be accompanied by an Image Use Authorization Term by the member participating in the image and, in the case of children, family members of exposed children, with data and signature.
- In commitment to practices for the openness and popularization of science, Revista Edutec may create content (including with the participation of Generative Artificial Intelligence, always with editorial supervision) for scientific dissemination of the publication on social media, citing the authorship and the access link.











2.png)

