Evidence of technological capital in education in times of pandemic

Keywords: Pandemic, Remote Learning, Technological Capital, Digital Capital, New Technologies

Abstract

This article aims to discuss, analyze and compare the difficulties of remote teaching and the tools used by teachers to teach on digital platforms during social distancing. This context required teachers to adapt to the new reality. This discussion takes into account the specific skills of the education professional, such as creativity, productivity beyond the usual, as well as mastering the use of digital communication and information technology. The methodology used was document analysis, with a qualitative approach and the research was carried out from the random selection of a report entitled "Teacher diversifies remote biology classes to discuss climate" where she reports what was done by a biology teacher whose work is the object of analysis. Comparative data were analyzed through bibliographical research based on the concepts of cultural capital, digital capital and technological capital. The final considerations show us the various changes brought about in the daily lives of teachers and students with the use of digital technologies in pedagogical practices, the example of an education professional who innovated her teaching practice and how the transformations that occurred, resulting from the technological race, affect different spheres of society, be it economic, social and educational.

Author Biographies

Kassiana Maria Galli Cardoso Brizola, Universidade Anhanguera-Uniderp

Mestranda no programa de mestrado Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Anhanguera - UNIDERP.

Antônio Sales, Universidade Anhanguera-Uniderp

Doutor em Educação pela Universidade Anhanguera - UNIDERP.

Leda Márcia Araújo Bento, Universidade Anhanguera-Uniderp

Doutora em Farmacologia pela Universidade Anhanguera - UNIDERP.

References

ALVES, L. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Revista Interfaces Científicas. V. 8, N. 3, p. 348-365, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/51ZDL. Acesso em: 17 abr. 2021.

BARBOSA, A. T.; FERREIRA, G. L.; KATO, D. S. O ensino remoto emergencial de Ciências e Biologia em tempos de pandemia: com a palavra as professoras da Regional 4 da Sbenbio (MG/GO/TO/DF). Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 379-399, 2020.Disponível em: https://link.ufms.br/tvTeL. Acesso em: 19 abr. 2021.

BOURDIEU, P. (1986). The forms of capital. In J. Richardson (Ed.), Handbook of theory and research for the Sociology of Education (pp. 241-258). Nova Iorque: Greenwood.

BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. Tradução de Cássia R. da Silveira e Denise Moreno Pegorim. São Paulo: Brasiliense, 2004.

BORBA, R. C. N. et. al. Percepções docentes e práticas de ensino de ciências e biologia na pandemia: uma investigação da Regional 2 da SBEnBio. REnBio - Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio (ISSN: 1982-1867), v. 13, n. 1, p. 153-171, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/vdDkI. Acesso em: 23 mai. 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: https://link.ufms.br/L16bs. Acesso em: 22 de Abril de 2021.

CASILLAS ALVARADO, M. A..; RAMIREZ MARTINELL, A. .; ORTIZ MÉNDEZ, V. . El capital tecnológico una nueva especie del capital cultural. Una propuesta para su medición. (2014). Disponível em: https://link.ufms.br/CGtVG. Acesso em: 11 jul. 2021.

CORTONI, I; PEROVIC, J. Análise sociológica do capital digital dos professores Montenegrinos. Comunicação e Sociedade. v. 37, p. 169-184, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/rf09r. Acesso em: 11 jul. 2021.

CUNHA JÚNIOR, A. S.; SOARES, L. J. G. FORMAR PROFESSORES PARA A EDUCAÇÃO DE PESSOAS JOVENS E ADULTAS NA AMÉRICA LATINA: UM CAMPO EM DEFINIÇÃO. Práxis Educacional, [S. l.], v. 16, n. 42, p. 96-114, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i42.7338. Disponível em: https://link.ufms.br/8iAsD. Acesso em: 28 Junho. 2021.

DIAS, E.; PINTO, F. C. F. A educação e a Covid-19. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. V. 28, n. 108, Rio de Janeiro, Jul./Sept. 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/A6A7x. Acesso em: 17 abr. 2021.

FERREIRA, L. H.; BARBOSA, A. Lições de quarentena: limites e possibilidades da atuação docente em época de isolamento social. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2015483, p. 1 - 24, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/3wXkG. Acesso em: 07 mai. 2021.

FREITAS, W. A. S.; SILVA, A. C. Avanços e desafios na adoção do modelo de ensino remoto durante a pandemia Covid-19. Revista UNILUS Ensino e Pesquisa. v. 17, n. 48, jul./set., 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/eMyby. Acesso em: 17 abr. 2021.

LIB NEO, José Carlos. Organização e gestão da escola - teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2004.

MÉDICI, M. S.; TATTO, E. R.; LEÃO, M. F. Percepções de estudantes do Ensino Médio das redes pública e privada sobre atividades remotas ofertadas em tempos de pandemia do coronavírus. Revista Thema, v. 18, n. ESPECIAL, p. 136-155, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/BtPyJ. Acesso em: 17 abr. 2021.

MENDONÇA, C. A. S. Investigando conhecimentos dos licenciandos em Biologia sobre Aprendizagem Significativa e mapas conceituais. Aprendizagem Significativa em Revista, Porto Alegre, v. 2, n. 3, p. 14-24, 2012. Disponível em: https://link.ufms.br/E0dpg. Acesso em: 20 jun. 2021.

MORAES, C. R.; VARELA, S. Motivação do aluno durante o processo de ensino aprendizagem. Revista Eletrônica de Educação, v.1, n.1, ago./dez. 2007. Disponível em: Acesso em: 05 de junho de 2021.

MORAES, E.M.; COSTA, W. C. L.; PASSOS, V.M.A. Ensino remoto: percepções de professores que ensinam matemática. Revista Prática Docente, v. 6, n. 2, ed 029, 2021. Disponível em: https://link.ufms.br/brvuO. Acesso em: 11 jul. 2021.

OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis, Vozes, 2007.

OLIVEIRA, S. S.; SILVA, O. S. F.; SILVA, M.J. , O. Educar na incerteza e na urgência: implicações do ensino remoto ao fazer docente e a reinvenção da sala de aula. EDUCAÇÃO, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 25–40, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/RJDRc. Acesso em: 19 abr. 2021.

OLIVEIRA, W. K.; DUARTE, E.; FRANÇA, G. V. A.; GARCIA, L. P. Como o Brasil pode deter a COVID-19. Epidemiol. Serv. Saúde. V. 29, n. 2. Brasília, 2020. Epub Apr. 27, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/JK0mj. Acesso em: 17 abr. 2021.

BOURDIEU, P. (1986). The forms of capital. In J. Richardson (Ed.), Handbook of theory and research for the Sociology of Education (pp. 241-258). Nova Iorque: Greenwood.

RIEDNER, Daiani Damm Tonetto; PISCHETOLA, Magda. Cultura digital, capital cultural e capital tecnológico: uma análise das práticas pedagógicas no ensino superior. Eccos - Revista Científica, São Paulo, n. 57, p. 1-20, e15907, abr./jun. 2021. Disponível em: https://link.ufms.br/hCsnk.

RIPOLL, D.; AMARAL, M. B.; SANTOS, L. M. A pesquisa qualitativa e o ensino de ciência nos trabalhos do ENPEC: outras questões a serem discutidas. Disponível em: https://link.ufms.br/7jMhp. Acesso em: 25 abr. 2021.

RUANO, J. M. Professora diversifica aulas remotas de biologia para discutir clima. Disponível em: https://link.ufms.br/XGT5e. Acesso em: 10 abr. 2021.

SOUZA, E. P. Educação em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Caderno de Ciências Sociais Aplicadas. Ano XVII, n. 30, jul./dez. 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/pTjNX. Acesso em: 27 abr. 2020.

TESSARI, R. M.; FERNANDES, C. T.; CAMPOS, M. G. Prática Pedagógica e Mídias Digitais: um diálogo necessário na educação contemporânea. Revista Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 22, n. 1, 02-10, 2021. Disponível em: https://link.ufms.br/ARJXn. Acesso em: 17 abr. 2021.

UNESCO. A Comissão Futuros da Educação da Unesco apela ao planejamento antecipado contra o aumento das desigualdades após a COVID-19. Paris: Unesco, 16 abr. 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/lft4R. Acesso em: 17 abr. 2021.

Published
2021-12-28
How to Cite
BRIZOLA, K. M. G. C.; SALES, A.; BENTO, L. M. A. Evidence of technological capital in education in times of pandemic. Edutec - Education, Digital Technologies, and Teacher Education, v. 1, n. 1, p. 23, 28 Dec. 2021.