PERCEPTIONS OF PHYSICS TEACHERS ABOUT DIGITAL TECHNOLOGIES
Abstract
This article is guided by the results of a research that sought to reflect and relate perspectives and teaching practices to digital technologies. The methodology used unfolded through qualitative research, in a case study perspective, whose instrument used was a semi-structured interview where all subjects are physics professors and candidates for admission to a professional master's course in physics education. Today, in the classroom, some of the teachers who teach physics do not have adequate training in the area, thus the partiality of knowledge in the area corroborates the distance from the use of digital technologies. The general objective of the research is to map whether these subjects' conceptions about the concept of digital technology, their reflections, the possible uses that affect their classrooms, their initial training, promoted such discussions or whether their daily praxis was decisive in this process, due to the fact that we envision the use and appropriation of digital technologies, as potential cognitive vectors.
References
ALVES, Z.M.M.B.; SILVA, M.H.G.F. Análise qualitativa de dados de entrevista: uma proposta. Paidéia (Ribeirão Preto), Ribeirão Preto, Fev/Jul. 1992.
ANDRÉ, M. E. D. A. Texto, contexto e significado: algumas questões na análise de dados qualitativos. N.2. Cadernos de Pesquisa. 1983.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Básica de 2020, Brasília, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/3rbgJ. Acesso em: 16 jul. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria. 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, edição 53, pg. 39, 17 de março 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/daXLO. Acesso em: 03 ago. 2021.
CASTELLS, M. A Sociedade em Rede. 8. ed. São Paulo: Paz e Terra,2000.
DURKHEIM, E. As regras do método sociológico. Companhia Editora Nacional.10ª edição. 1982.
DUSEK, V. Filosofia da Tecnologia: uma introdução. Oxford: Blackwell Publishing, 2006.
ELLUL, J. A técnica e o desafio do século. São Paulo: Paz e Terra, 1968.
FERNANDES, M.E. Memória Camponesa. In: REUNIÃO ANUAL DE PSICOLOGIA, 21, 1991, Ribeirão Preto. Anais[...]. Ribeirão Preto: Sociedade Brasileira de Psicologia. 1991.
FRANCO, C.P. Understanding digital natives learning experiences. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v.13, n.3, p.643-658, 2013.
GARUTTI, S.; FERREIRA, V.L. Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação. Revista Cesumar, Maringá-PR, v.20, n.2, p. 355-372, 2015. Disponível em: https://link.ufms.br/Kppza. Acesso em: 23 maio. 2019.
KUCHARSKI, M.V.S. Fundamentos de Inovação e Tecnologia na Educação. Livro impresso. Especialização em Inovação e Tecnologias na Educação (INTEDUC)– Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019. Disponível em: https://link.ufms.br/gNStS. Acesso em: 20 maio 2020.
LIAO, T.; MOTTA, M.S. Interregno educacional e o cambiar de paradigmas no chão da escola: realidades e simulações. In: Inovações e tecnologias digitais na educação: uma busca por definições e compreensões. (org.) MOTTA, M.S. KALINKE, M.A. Life Editora. Campo Grande - MS. p.291-318. 2021.
MAURINA, K.C. (Re)visando Física: moodle, conectivismo e aprendizagem multimídia. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Inovação e Tecnologias na Educação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019.
METTEL,T. P. L. Reflexões sobre a metodologia observacional de enfoque etológico aplicada em pesquisas com excepcionais. Anais da 18º Reunião Anual de Psicologia. SPRP. Ribeirão Preto. 253-256. 1988.
MOREIRA, M.A. Uma análise crítica do ensino de Física. Estudos Avançados, São Paulo,v.3, n.94,Set./Dec., 2018.Disponível em: https://link.ufms.br/XaQMY. Acesso em: 20 maio 2019.
MOREIRA, J.A.; SCHLEMMER, R. Por um novo conceito e paradigma de Educação Digital Onlife. Revista UFG, Goiás, v. 20, n. 26, p. 1-35,2020.
MOTTA. M.S. Formação Inicial do Professor de Matemática no Contexto das Tecnologias Digitais. Contexto & Educação, Ijuí-RS, v. 32, n. 102, p. 170-204, 2017. Disponível em: https://link.ufms.br/St9tC. Acesso em: 31 out. 2020.
OLIVEIRA, João Paulo de. O ensino das Leis de Newton por meio da utilização de aplicativos educacionais móveis criados no App. Inventor 2. 2020. Dissertação (Mestrado em Formação Científica, Educacional e Tecnológica) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2020.
PRENSKY, M. From Digital Natives to Digital Wisdom: hopeful essays for 21st century learning. California: Corwin, 2012b.
QUEIROZ, M. I. P. Relatos orais: do "indizível ao "dizível". Ciência e Cultura. São Paulo. 1987.
ROCHA BRUNO, A; COUTO, J. L. P. Culturas Contemporâneas: o digital e o ciber em relação. Educação e Cultura Contemporânea, v. 16, p. 95-122, 2019.
RUIZ, A.I.; RAMOS, M.N.; HINGEL, M. Escassez de Professores no Ensino Médio: Propostas Estruturais e Emergenciais. Ministério da Educação. 2007. Disponível on-line: https://link.ufms.br/6Yce4. Acesso em: 15 de jun. 2020.
SCHUHMACHER, V. R. N., FILHO, J.P. A., SCHUHMACHER E. As barreiras da prática docente no uso das tecnologias de informação e comunicação. Ciênc. Educ., Bauru, v. 23, n. 3, p. 563-576, 2017.
VEEN, W.; VRAKKING, B. Homo zappiens: educando na era digital. Porto Alegre: Artmed, 2009.
Edutec uses the Creative Commons License - Attribution 4.0 International as a basis. It believes in the importance of the open access movement in scientific journals, such as the Open Archives Initiative.
By submitting a text to the journal, the authors agree to the following terms:
- The authors agree to license works accepted for publication under the Creative Commons License - Attribution 4.0 International.
- With CC-BY 4.0 licensing, authors maintain intellectual rights over the text and grant Edutec the right to first publication.
- The authors authorize the sending and indexing of texts written by them in databases and academic and scientific information portals.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, on personal pages and academic social networks, after the editorial process, as long as the forms of licensing and presentation of the text are respected, in addition to the indication of the place of origin of the publication, in this case, the link to the Edutec.
- The authors of the works published in the Edutec are expressly responsible for their content.
- All works submitted to Edutec that have images, photographs, figures in which images of human beings are registered in their bodies must be accompanied by an Image Use Authorization Term by the member participating in the image and, in the case of children, family members of exposed children, with data and signature.
- In commitment to practices for the openness and popularization of science, Revista Edutec may create content (including with the participation of Generative Artificial Intelligence, always with editorial supervision) for scientific dissemination of the publication on social media, citing the authorship and the access link.











2.png)

