REFLECTIONS ABOUT TEACHER TRAINING AND TEACHING POSSIBILITIES FOR THE MAKER CULTURE
Abstract
The social distancing, a measure to combat the Pandemic caused by COVID-19, intensified the use of digital media in several areas of work. In education systems, it was necessary to adapt the strategies and methodologies to the new reality of teachers, students and pedagogical practices. These adaptations expanded the possibilities of pedagogical practices, demanding that new skills be considered in the training of teachers who work in these contexts and from these contexts. The present paper has the goal to problematize the epistemological base influence in the reconfiguration of knowledge and pedagogical practices, as well as the ways how it can affect the restructuring of teacher education. This discussion was implemented in three sections: (1) by the analyze of the methodological aspects and uses of technological resources necessary for the reformulation of pedagogical mediation in Pandemic contexts; (2) by the thematization of the processes of constitution of the student protagonism, like a consequence of the decentralization of the teacher's leading arising from these teaching modalities; (3) and by the presentation of the paradigm of maker culture, as a epistemological movement differentiated from traditional teaching processes, and its repercussions in the reconfiguration of teacher education and mediation. As a result of this study, it is highlighted that the redesign of methodological issues should be supported by another epistemological perspective guided by the maker culture, from the proposition of student protagonism as an element of pedagogical innovation that guides the reconfiguration of teacher education.
References
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate (Org.). Estratégias de Ensinagem. Joinville, SC: Editora Univille, 2003. Disponível em: https://link.ufms.br/VhIID. Acesso em: 03 agosto. 2021.
ANATASIOU, Léa das Graças; ALVES. Ensinar, Aprender, Apreender e Processos de Ensinagem. 10 ed. Joinville, SC: Editora Univille, 2015. Disponível em: https://link.ufms.br/Eom90. Acesso em: 03 agosto. 2021.
ARRUDA, Juliana Silva; SIQUEIRA, Liliane Maria Ramalho de Castro. Metodologias Ativas, Ensino Híbrido e os Artefatos Digitais: sala de aula em tempos de pandemia. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 3, n. 1, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/cUtNl. Acesso em: 24 abril. 2021.
BIGGS, John; TANG, Catherine. Ensino para uma aprendizagem de qualidade na universidade. McGraw-Hill Education. 2007.
BISSOLOTTI, Katielen; NOGUEIRA, Hamilton Garcia; PEREIRA, Alice Theresinha Cybis. Potencialidades das mídias sociais e da gamificação na educação a distância. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, 12(2). 2014. Disponível em: https://link.ufms.br/mn1tl. Acesso em: 1 maio. 2021.
BOLLELA, Valdes Roberto; SENGER, Maria Helena; TOURINHO, Francis Solange Vieira; AMARAL, Eliana. Aprendizagem baseada em equipes: da teoria à prática. Medicina (Ribeirão Preto), [S. l.], v. 47, n. 3, p. 293-300, 2014. Disponível em: https://link.ufms.br/8WUVC. Acesso em: 1 maio. 2021.
BRASIL. Ministério da Saúde. 2021. Disponível em: https://link.ufms.br/0oq75. Acesso em: 24 abr. 2021.
CAVANAGH, Dave. Coronavirus avian infectious bronchitis virus. Veterinary Research, [S.l.], v. 38, n. 2, p. 281-297, march-april, 2007. Disponível em: https://link.ufms.br/txLBf. Acesso em: 20 abril. 2021.
CHAVES, Tânia do Socorro Souza; BELLEI, Nancy Cristina Junqueira. SARS-COV-2, o novo Coronavírus: uma reflexão sobre a Saúde Única (One Health) e a importância da medicina de viagem na emergência de novos patógenos. Revista de Medicina, [S. l.], v. 99, n. 1, p. i-iv, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.1679-9836.v99i1pi-iv. Acesso em: 24 abr. 2021.
CORTÊS, Ana Cristina Fernandes Cortês; GABRIEL, Graça da Conceição Filipe; MARTINS, Ana Bela de Jesus. SBIDM: comunicação síncrona, assíncrona e multidireccional. 10º Congresso Nacional de Bibliotecários, Arquivistas e Documentalistas. Guimarães, Portugal, 2010. Anais 10º CNBAD. Disponível em: https://link.ufms.br/tLeip. Acesso em: 26 abr. 2021.
FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação? 7ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido.17. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.
HARTWIG, Amanda Körber; SILVEIRA, Marlei Maria; FRONZA Leonardo; MATTOS, Mauro; KOHLER, Luciana de Araújo. Metodologias ativas para o ensino da computação: uma revisão sistemática e um estudo prático. VIII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2019). XXV Workshop de Informática na Escola. Brasília: DF, 2019. Disponível em: https://link.ufms.br/iKxB4. Acesso em: 26 abr. 2021.
HOEK, Lia van der; PYRC, Krzysztof; JEBBINK, Maarten; VERMEULEN-OOST, Wilma; BERKHOUT, Ron; WOLTHERS, Katja; WERTHEIM-VAN DILLEN, Pauline; KAANDORP, Jos; SPAARGAREN, Joke; BERKHOUT, Ben.. Identification of a new human coronavirus. Nature Medicine, [S.l.], v. 10, p. 368-373, 2004. Disponível em: https://link.ufms.br/fStyK. Acesso em: 20 abril. 2021.
IWATA, Megumi; PITKÄNEN, Kati; LARU, Jari; MÄKITALO, Kati. Explorando Potenciais e Desafios para Desenvolver Habilidades do Século XXI e Pensamento Computacional na Educação Maker K-12. Fronteiras na Educação, 5 (), 87, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/QTdmd.
JENSEN, Klaus Bruhn; HELLES, Rasmus. Speaking into the System: Social Media and Many-to-One Communication. European Journal of Communication 32, no. 1. February 2017 16–25. Disponível em: https://link.ufms.br/9iyqz. Acesso em: 20 abril. 2021.
LOPES, Renato Matos; ALVES, Neila Guimarães; PIERINI, Max Fonseca; SILVA FILHO, Moacelio Veranio. Características gerais da Aprendizagem Baseada em Problemas. In: LOPES, Renato Matos, SILVA FILHO, Moacelio Veranio; ALVES, Neila Guimarães. (Org). Aprendizagem baseada em problemas: fundamentos para a aplicação no Ensino Médio e na formação de professores. Rio de Janeiro: Publiki, 2019, p. 47-74.
MARTIN, Lee. The Promise of the Maker Movement for Education. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), v. 5, n. 1, p. 30–39, 29 abr. 2015.
MENDES, Sonia Maria da Costa; LEME, Maria Eduvirges Guerreiro. A mediação pedagógica: formação docente para a educação inclusiva frente às novas tecnologias. Brazilian Journal of Technology, Communication, and Cogntive Science, São Paulo, Edição 2, Ano II, Agosto. 2014. Disponível em: https://link.ufms.br/tg03g. Acesso em: 24 abril. 2021.
MENESES, Abel Silva de. Gerenciamento Emergencial de Recursos da Atenção Primária à Saúde no Enfrentamento a Pandemia da COVID-19. SciELO Preprints, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/iiirC. Acesso em: 20 abril. 2021.
MOATE, Josephine; LEMPEL, Liisa; PALOJÄRVI, Anu; KANGASVIERI, Tea. et al. Teacher development through language-related innovation in a decentralised educational system, Professional Development in Education, 2021.
MOORE, Michael Grahame. Theory of Transactional Distance. In: Keegan, D. Theoretical Principles of Distance Education. London: Routledge, p.03-38. 1993. Traduzido por Wilson Azevedo. In: Revista de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, Agosto, 2002.
MOORE, Michael Grahame; KEARSLEY, Greg. Educação a distância: sistemas de aprendizagem online. 3 ed. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
MOREIRA, Maria Eduarda Souza; CRUZ, Inglity Lorrane da Silva; SALES, Maria Eduarda Nascimento; MOREIRA, Nhaypi Iasmin Taveira; FREIRE, Heloisa de Castro; MARTINS, Gabriela Aguiar; AVELINO, Gustavo Henrique Fernandes; JÚNIOR, Silvio de Almeida; POPOLIM, Rafaela Simei. Metodologias e tecnologias para educação em tempos de pandemia COVID-19/ Methodologies and technologies for education in times of pandemic COVID-19. Brazilian Journal of health Review. Curitiba, v. 3, n. 3, p.6281-6290 may./jun. 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/zFFij. Acesso em: 26 abr. 2021.
MOUNIR, Samir; LABONTÉ, Patrick; TALBOT Pierre J. Characterization of the Nonstructural and Spike Proteins of the Human Respiratory Coronavirus OC43: Comparison with Bovine Enteric Coronavirus. In: Laude H., Vautherot JF. (eds) Coronaviruses. Advances in Experimental Medicine and Biology, Springer, Boston, MA. vol 342. 1994. Disponível em: https://link.ufms.br/QqxTs. Acesso em: 20 abril. 2021.
NASCIMENTO, Ernandes Rodrigues do; BRITO, Isabel Pauline Lima de; SILVA, Arlaine Gabriela Pereira da. Aprendizagem em ambientes multitarefas. Uma realidade na Cultura Maker. Revista de Estilos de Aprendizaje, [S. l.], v. 13, n. Especial, p. 157–170, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/reK5g. Acesso em: 13 jun. 2021.
NIEMEYER, Dodie J.; GERBER, Hannah R. Maker culture and Minecraft: implications for the future of learning, Educational Media International, 52:3, 216-226. 2015.
PAULA, Bruna Braga de; OLIVEIRA, Tiago de; MARTINS, Camila Bertini. Análise do Uso da Cultura Maker em Contextos Educacionais: Revisão Sistemática de Literatura. Revista Novas Tecnologias da Educação. UFRGS. V. 17, Nº 3, dezembro de 2019.
RAABE, André; GOMES, Eduardo Borges. Maker: uma nova abordagem para a tecnologia na educação. Revista Tecnologias na Educação – Ano 10. Número/Vol. 26. Edição Temática VIII – III Congresso sobre Tecnologias na Educação, 2018.
SANTOS, Boaventura de Souza. Um discurso sobre as ciências. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2008. 92 p.
SERVANT-MIKLOS, Virginie; NOORDEGRAAF-EELENS, Liesbeth. Rumo à educação social transformadora: uma crítica ontológica da aprendizagem autodirigida, Critical Studies in Education, 62: 2, 147-163, 2021.
SILVA, Douglas dos Santos; ANDRADE, Leane Amaral Paz; SANTOS, Silvana Maria Pantoja dos. Alternativas de ensino em tempo de pandemia. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 9, p. e424997177, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i9.7177. Acesso em: 3 mar. 2021.
STEVANIM, Luiz Felipe. Exclusão nada remota: desigualdades sociais e digitais dificultam a garantia do direito à educação na pandemia. RADIS: Comunicação e Saúde, n. 215, p. 10-15, ago. 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/mgeH8. Acesso em: 20 abril. 2021.
TORP, Linda; SAGE, Sara. Problems as Possibilities: Problem-Based Learning for K-16 Education. 2 ed. Alexandria: ACSD, 2002.
Copyright (c) 2022 Edutec - Education, Digital Technologies, and Teacher Education
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Edutec uses the Creative Commons License - Attribution 4.0 International as a basis. It believes in the importance of the open access movement in scientific journals, such as the Open Archives Initiative.
By submitting a text to the journal, the authors agree to the following terms:
- The authors agree to license works accepted for publication under the Creative Commons License - Attribution 4.0 International.
- With CC-BY 4.0 licensing, authors maintain intellectual rights over the text and grant Edutec the right to first publication.
- The authors authorize the sending and indexing of texts written by them in databases and academic and scientific information portals.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, on personal pages and academic social networks, after the editorial process, as long as the forms of licensing and presentation of the text are respected, in addition to the indication of the place of origin of the publication, in this case, the link to the Edutec.
- The authors of the works published in the Edutec are expressly responsible for their content.
- All works submitted to Edutec that have images, photographs, figures in which images of human beings are registered in their bodies must be accompanied by an Image Use Authorization Term by the member participating in the image and, in the case of children, family members of exposed children, with data and signature.