REFLECTIONS ABOUT TEACHER TRAINING AND TEACHING POSSIBILITIES FOR THE MAKER CULTURE

Keywords: Teacher Training, Maker Culture, Teaching, Student Protagonism

Abstract

The social distancing, a measure to combat the Pandemic caused by COVID-19, intensified the use of digital media in several areas of work. In education systems, it was necessary to adapt the strategies and methodologies to the new reality of teachers, students and pedagogical practices. These adaptations expanded the possibilities of pedagogical practices, demanding that new skills be considered in the training of teachers who work in these contexts and from these contexts. The present paper has the goal to problematize the epistemological base influence in the reconfiguration of knowledge and pedagogical practices, as well as the ways how it can affect the restructuring of teacher education. This discussion was implemented in three sections: (1) by the analyze of the methodological aspects and uses of technological resources necessary for the reformulation of pedagogical mediation in Pandemic contexts; (2) by the thematization of the processes of constitution of the student protagonism, like a consequence of the decentralization of the teacher's leading arising from these teaching modalities; (3) and by the presentation of the paradigm of maker culture, as a epistemological movement differentiated from traditional teaching processes, and its repercussions in the reconfiguration of teacher education and mediation. As a result of this study, it is highlighted that the redesign of methodological issues should be supported by another epistemological perspective guided by the maker culture, from the proposition of student protagonism as an element of pedagogical innovation that guides the reconfiguration of teacher education.

Author Biographies

Simone Corte Real Barbieri, Universidade de Caxias do Sul

Doutora em Educação pela Universidade de Caxias do Sul. Mestre em Ética e Filosofia Política pela Pontifícia Universidade Católica de Porto Alegre. Docente na área de Humanidades da Universidade de Caxias do Sul. Coordenadora da Editora da Universidade de Caxias do Sul (EDUCS). Pós-Doutoranda em Educação na Universidade de Caxias do Sul, com interesse em pesquisa na formação docente e em biopolítica.

Scheila de Avila e Silva, Universidade de Caxias do Sul

Possui graduação em Gestão da Tecnologia da Informação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos e em Ciências Biológicas pela Universidade de Caxias do Sul. A formação stricto sensu inclui mestrado em Computação Aplicada pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos e doutorado em Biotecnologia pela Universidade de Caxias do Sul. Atualmente é professora adjunta na Universidade de Caxias do Sul, nos níveis de graduação e pós-graduação. É membro do corpo docente Programa de Pós-Graduação em Biotecnologia e do Programa de Pós-Graduação em Saúde Animal da UCS. Atua como pesquisadora do Núcleo de pesquisa em Bioinformática e coordena projetos de pesquisa no Laboratório de Biologia Computacional e Bioinformática. Possui experiência em análise de dados e integração de bases de dados biológicos, além da aplicação de técnicas de inteligência artificial em dados genômicos. Os atuais projetos de pesquisa estão relacionados ao problema de predição de promotores bacterianos e anotação genômica. Atua como revisora ad hoc de revistas internacionais e nacionais e como orientadora de alunos de iniciação científica, graduação, especialização, mestrado e doutorado. É membro do Comitê Gestor da Comissão Especial de Sistemas de Informação (CE-SI) da Sociedade Brasileira de Computação e do corpo editorial da revista iSys.

Kétini Mafalda Sacon Baccin, Universidade de Caxias do Sul

Graduada em Ciências Biológicas Licenciatura e Bacharelado pela UCS. Possui experiência em métodos e estratégias de aprendizagem ativa em ciências e biologia, pela atuação como bolsista do PIBID - Ciências Biológicas e voluntária do Projeto LABIC UCS-CARVI. Atuou também como bolsista no laboratório de melhoramento genético da EMBRAPA Uva e Vinho, no qual desenvolveu atividades referentes à biologia molecular com ênfase no Banco Ativo de Germoplasma - Uva (BAG-UVA). Atuou ainda como bolsista BIC-UCS no Instituto de Saneamento Ambiental (ISAM), participando dos projetos SI - Ambiental e Concentração de Metais em Tubarões e Peixes.

References

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate (Org.). Estratégias de Ensinagem. Joinville, SC: Editora Univille, 2003. Disponível em: https://link.ufms.br/VhIID. Acesso em: 03 agosto. 2021.

ANATASIOU, Léa das Graças; ALVES. Ensinar, Aprender, Apreender e Processos de Ensinagem. 10 ed. Joinville, SC: Editora Univille, 2015. Disponível em: https://link.ufms.br/Eom90. Acesso em: 03 agosto. 2021.

ARRUDA, Juliana Silva; SIQUEIRA, Liliane Maria Ramalho de Castro. Metodologias Ativas, Ensino Híbrido e os Artefatos Digitais: sala de aula em tempos de pandemia. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 3, n. 1, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/cUtNl. Acesso em: 24 abril. 2021.

BIGGS, John; TANG, Catherine. Ensino para uma aprendizagem de qualidade na universidade. McGraw-Hill Education. 2007.

BISSOLOTTI, Katielen; NOGUEIRA, Hamilton Garcia; PEREIRA, Alice Theresinha Cybis. Potencialidades das mídias sociais e da gamificação na educação a distância. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, 12(2). 2014. Disponível em: https://link.ufms.br/mn1tl. Acesso em: 1 maio. 2021.

BOLLELA, Valdes Roberto; SENGER, Maria Helena; TOURINHO, Francis Solange Vieira; AMARAL, Eliana. Aprendizagem baseada em equipes: da teoria à prática. Medicina (Ribeirão Preto), [S. l.], v. 47, n. 3, p. 293-300, 2014. Disponível em: https://link.ufms.br/8WUVC. Acesso em: 1 maio. 2021.

BRASIL. Ministério da Saúde. 2021. Disponível em: https://link.ufms.br/0oq75. Acesso em: 24 abr. 2021.

CAVANAGH, Dave. Coronavirus avian infectious bronchitis virus. Veterinary Research, [S.l.], v. 38, n. 2, p. 281-297, march-april, 2007. Disponível em: https://link.ufms.br/txLBf. Acesso em: 20 abril. 2021.

CHAVES, Tânia do Socorro Souza; BELLEI, Nancy Cristina Junqueira. SARS-COV-2, o novo Coronavírus: uma reflexão sobre a Saúde Única (One Health) e a importância da medicina de viagem na emergência de novos patógenos. Revista de Medicina, [S. l.], v. 99, n. 1, p. i-iv, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.1679-9836.v99i1pi-iv. Acesso em: 24 abr. 2021.

CORTÊS, Ana Cristina Fernandes Cortês; GABRIEL, Graça da Conceição Filipe; MARTINS, Ana Bela de Jesus. SBIDM: comunicação síncrona, assíncrona e multidireccional. 10º Congresso Nacional de Bibliotecários, Arquivistas e Documentalistas. Guimarães, Portugal, 2010. Anais 10º CNBAD. Disponível em: https://link.ufms.br/tLeip. Acesso em: 26 abr. 2021.

FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação? 7ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1983.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido.17. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.

HARTWIG, Amanda Körber; SILVEIRA, Marlei Maria; FRONZA Leonardo; MATTOS, Mauro; KOHLER, Luciana de Araújo. Metodologias ativas para o ensino da computação: uma revisão sistemática e um estudo prático. VIII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2019). XXV Workshop de Informática na Escola. Brasília: DF, 2019. Disponível em: https://link.ufms.br/iKxB4. Acesso em: 26 abr. 2021.

HOEK, Lia van der; PYRC, Krzysztof; JEBBINK, Maarten; VERMEULEN-OOST, Wilma; BERKHOUT, Ron; WOLTHERS, Katja; WERTHEIM-VAN DILLEN, Pauline; KAANDORP, Jos; SPAARGAREN, Joke; BERKHOUT, Ben.. Identification of a new human coronavirus. Nature Medicine, [S.l.], v. 10, p. 368-373, 2004. Disponível em: https://link.ufms.br/fStyK. Acesso em: 20 abril. 2021.

IWATA, Megumi; PITKÄNEN, Kati; LARU, Jari; MÄKITALO, Kati. Explorando Potenciais e Desafios para Desenvolver Habilidades do Século XXI e Pensamento Computacional na Educação Maker K-12. Fronteiras na Educação, 5 (), 87, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/QTdmd.

JENSEN, Klaus Bruhn; HELLES, Rasmus. Speaking into the System: Social Media and Many-to-One Communication. European Journal of Communication 32, no. 1. February 2017 16–25. Disponível em: https://link.ufms.br/9iyqz. Acesso em: 20 abril. 2021.

LOPES, Renato Matos; ALVES, Neila Guimarães; PIERINI, Max Fonseca; SILVA FILHO, Moacelio Veranio. Características gerais da Aprendizagem Baseada em Problemas. In: LOPES, Renato Matos, SILVA FILHO, Moacelio Veranio; ALVES, Neila Guimarães. (Org). Aprendizagem baseada em problemas: fundamentos para a aplicação no Ensino Médio e na formação de professores. Rio de Janeiro: Publiki, 2019, p. 47-74.

MARTIN, Lee. The Promise of the Maker Movement for Education. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), v. 5, n. 1, p. 30–39, 29 abr. 2015.

MENDES, Sonia Maria da Costa; LEME, Maria Eduvirges Guerreiro. A mediação pedagógica: formação docente para a educação inclusiva frente às novas tecnologias. Brazilian Journal of Technology, Communication, and Cogntive Science, São Paulo, Edição 2, Ano II, Agosto. 2014. Disponível em: https://link.ufms.br/tg03g. Acesso em: 24 abril. 2021.

MENESES, Abel Silva de. Gerenciamento Emergencial de Recursos da Atenção Primária à Saúde no Enfrentamento a Pandemia da COVID-19. SciELO Preprints, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/iiirC. Acesso em: 20 abril. 2021.

MOATE, Josephine; LEMPEL, Liisa; PALOJÄRVI, Anu; KANGASVIERI, Tea. et al. Teacher development through language-related innovation in a decentralised educational system, Professional Development in Education, 2021.

MOORE, Michael Grahame. Theory of Transactional Distance. In: Keegan, D. Theoretical Principles of Distance Education. London: Routledge, p.03-38. 1993. Traduzido por Wilson Azevedo. In: Revista de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, Agosto, 2002.

MOORE, Michael Grahame; KEARSLEY, Greg. Educação a distância: sistemas de aprendizagem online. 3 ed. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

MOREIRA, Maria Eduarda Souza; CRUZ, Inglity Lorrane da Silva; SALES, Maria Eduarda Nascimento; MOREIRA, Nhaypi Iasmin Taveira; FREIRE, Heloisa de Castro; MARTINS, Gabriela Aguiar; AVELINO, Gustavo Henrique Fernandes; JÚNIOR, Silvio de Almeida; POPOLIM, Rafaela Simei. Metodologias e tecnologias para educação em tempos de pandemia COVID-19/ Methodologies and technologies for education in times of pandemic COVID-19. Brazilian Journal of health Review. Curitiba, v. 3, n. 3, p.6281-6290 may./jun. 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/zFFij. Acesso em: 26 abr. 2021.

MOUNIR, Samir; LABONTÉ, Patrick; TALBOT Pierre J. Characterization of the Nonstructural and Spike Proteins of the Human Respiratory Coronavirus OC43: Comparison with Bovine Enteric Coronavirus. In: Laude H., Vautherot JF. (eds) Coronaviruses. Advances in Experimental Medicine and Biology, Springer, Boston, MA. vol 342. 1994. Disponível em: https://link.ufms.br/QqxTs. Acesso em: 20 abril. 2021.

NASCIMENTO, Ernandes Rodrigues do; BRITO, Isabel Pauline Lima de; SILVA, Arlaine Gabriela Pereira da. Aprendizagem em ambientes multitarefas. Uma realidade na Cultura Maker. Revista de Estilos de Aprendizaje, [S. l.], v. 13, n. Especial, p. 157–170, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/reK5g. Acesso em: 13 jun. 2021.

NIEMEYER, Dodie J.; GERBER, Hannah R. Maker culture and Minecraft: implications for the future of learning, Educational Media International, 52:3, 216-226. 2015.

PAULA, Bruna Braga de; OLIVEIRA, Tiago de; MARTINS, Camila Bertini. Análise do Uso da Cultura Maker em Contextos Educacionais: Revisão Sistemática de Literatura. Revista Novas Tecnologias da Educação. UFRGS. V. 17, Nº 3, dezembro de 2019.

RAABE, André; GOMES, Eduardo Borges. Maker: uma nova abordagem para a tecnologia na educação. Revista Tecnologias na Educação – Ano 10. Número/Vol. 26. Edição Temática VIII – III Congresso sobre Tecnologias na Educação, 2018.

SANTOS, Boaventura de Souza. Um discurso sobre as ciências. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2008. 92 p.

SERVANT-MIKLOS, Virginie; NOORDEGRAAF-EELENS, Liesbeth. Rumo à educação social transformadora: uma crítica ontológica da aprendizagem autodirigida, Critical Studies in Education, 62: 2, 147-163, 2021.

SILVA, Douglas dos Santos; ANDRADE, Leane Amaral Paz; SANTOS, Silvana Maria Pantoja dos. Alternativas de ensino em tempo de pandemia. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 9, p. e424997177, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i9.7177. Acesso em: 3 mar. 2021.

STEVANIM, Luiz Felipe. Exclusão nada remota: desigualdades sociais e digitais dificultam a garantia do direito à educação na pandemia. RADIS: Comunicação e Saúde, n. 215, p. 10-15, ago. 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/mgeH8. Acesso em: 20 abril. 2021.

TORP, Linda; SAGE, Sara. Problems as Possibilities: Problem-Based Learning for K-16 Education. 2 ed. Alexandria: ACSD, 2002.

Published
2022-09-25
How to Cite
Corte Real Barbieri, S., de Avila e Silva, S., & Sacon Baccin, K. M. (2022). REFLECTIONS ABOUT TEACHER TRAINING AND TEACHING POSSIBILITIES FOR THE MAKER CULTURE. Edutec - Education, Digital Technologies, and Teacher Education, 2(1), 1-25. https://doi.org/10.55028/edutec.v2i1.14488