THE USE OF TDIC IN A HIGH SCHOOL IN THE MUNICIPALITY OF CAETITÉ – BAHIA
Abstract
This is a work carried out with the objective of investigating, together with high school teachers from a public school, in the city of Caetité-BA, experiences in Digital Information and Communication Technologies in Education - TDIC, analyzing them according to the proposals from the government of the state of Bahia and theoretical references on the subject, in 2017. The educational digital content is made available by the state government, through the Secretary of Education of the State of Bahia, on the institutional portal. The field research was developed, having as main approach Gramsci's (1979) and Vázques (2007) conception of praxiology, which proposes action mediated by the research problem and belongs to a social and historical context. The instrument used was the questionnaire. The information obtained during the research was analyzed based on theoretical references such as Vigotski (2007) and Moran (2018). The results presented demonstrate that the infrastructure found in the school is different from what is intended to be carried out in the teaching-learning process with the mediation of TDIC. Teachers are offered continuing education and a collection of digital didactic resources that, due to the conditions they face in the school context, it is not possible for all this production of knowledge to be applied in their pedagogical practice.
References
BAHIA, Governo do Estado da. Secretaria da Educação. A Física e o Cotidiano. Projeto Conteúdos Digitais do MEC. Disponível em: https://link.ufms.br/sXGuL. Acesso em: 18 dez. 2017.
BAHIA, Governo do Estado da. Secretaria da Educação. Ambiente Educacional Web. Disponível em: https://link.ufms.br/gZELZ. Acesso em: 18 dez. 2017.
BAHIA, Governo do Estado da. Secretaria da Educação. Plataforma Anísio Teixeira. Disponível em: https://link.ufms.br/ExBXp. Acesso em: 18 dez. 2017.
BRAIT, Beth (org.). Bakhtin e o círculo. São Paulo: Contexto, 2009.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, DF: MEC/CONSED/UNDIME, 2018.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União. Brasília, DF: Presidência da República [1996]. Disponível em: https://link.ufms.br/2meZ9. Acesso em: 21 dez. 2023.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, 1998.
BRASIL. Presidência. Ministério da Educação. Secretaria de Articulação com os Sistemas de Ensino. Planejando a Próxima Década: conhecendo as 20 metas do Plano Nacional de Educação. Ministério da Educação / Secretaria de Articulação com os Sistemas de Ensino (MEC/ SASE), 2014.
CARVALHO, Eliana Márcia dos Santos. Interdisciplinaridade ou puzzle disciplinar? Uma investigação em um curso de Letras/Inglês. 2014. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
CARVALHO, Eliana Márcia dos Santos; ARAÚJO, Ginaldo Cardoso de. Ensino remoto, saberes e formação docente: uma reflexão necessária. Revista Cocar, Belém, v. 14, n. 30, p. 1-19, 2020.
FAZENDA, Ivani. Interdisciplinaridade: didática e prática de ensino. Interdisciplinaridade (Grupo de Estudos e Pesquisa em Interdisciplinaridade (GEPI) – Educação: Currículo – Linha de Pesquisa: Interdisciplinaridade), São Paulo, v. 1, n. 6, 2015. Edição especial.
FAZENDA, Ivani. Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2010.
GAMA, Tânia Dantas; DONATO, Juvênio Aguiar; CARNEIRO, Joseany Rodrigues. Contexto educacional em tempo de globalização: desafios na formação de professores. 2012. Disponível em: https://link.ufms.br/167sr. Acesso em: 13 mai. 2017.
GIDDENS, Anthony. O mundo na era da globalização. Editorial Presença: Lisboa, 2006.
GÓMEZ, Guilhermo Orozco. Comunicação, educação e novas tecnologias: a tríade do século XXI. Comunicação & Informação, v. 2, n. 2, p. 125–143, 1999.
HERNÁNDEZ Sampieri, Roberto. Metodologia de pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2013.
KENSKI, Ivani Moreira. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2012.
LAVILLE, Christian. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Tradução de Heloísa Monteiro e Francisco Settineri. Porto Alegre: Artmed; Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.
MACAYA, Javiera F.; JEREISSATI, Tatiana. Continuidade do ensino na pandemia COVID-19: o uso das TIC em escolas públicas brasileiras. In: NÚCLEO de Informação e Coordenação do Ponto BR. Educação e tecnologias digitais: desafios e estratégias para a continuidade da aprendizagem em tempos de COVID-19. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2021. p. 175-220.
MORAN, José. Educação inovadora presencial e a distância. Educação Transformadora, 2018a. Disponível em: https://link.ufms.br/3bKEt. Acesso em: 29 jun. 2018.
MORAN, José. Tecnologias digitais para uma aprendizagem ativa e inovadora. Educação Transformadora, 2018b. Disponível em: https://link.ufms.br/3bKEt. Acesso em: 25 jun. 2018.
PINTO, Aroldo José; GOMES, Leandro Eduardo Wick (org.). Ver e entrever a comunicação: sociedade, mídia e cultura. São Paulo: Arte e Ciência, 2008.
POMBO, Olga. Epistemologia da interdisciplinaridade. Revista Ideação, Foz do Iguaçu, v. 10, n. 1, p. 9-40, 2008. Disponível em: https://link.ufms.br/ebEbc. Acesso em: 21 dez. 2023.
POMBO, Olga. Interdisciplinaridade e integração dos saberes. Congresso Luso-Brasileiro sobre Epistemologia e Interdisciplinaridade na Pós-graduação. Universidade Pontifícia do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: 2004.
SANTOS, Boaventura Sousa. Um discurso sobre as Ciências na transição para uma ciência pós-moderna. Revista Estudos Avançados Fapesp, São Paulo, v. 2, n. 2, 1988.
SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2001.
TRINDADE, Diamantino Fernandes. Interdisciplinaridade: um olhar sobre as ciências. In: FAZENDA, Invani (org.). O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2013.
UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Diretrizes de políticas da UNESCO para a aprendizagem móvel. 2014. Disponível em: https://link.ufms.br/wQGzW. Acesso em: 21 dez. 2023.
VIGOTSKI, Lev Semenovitch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Copyright (c) 2023 Edutec - Education, Digital Technologies, and Teacher Education
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Edutec uses the Creative Commons License - Attribution 4.0 International as a basis. It believes in the importance of the open access movement in scientific journals, such as the Open Archives Initiative.
By submitting a text to the journal, the authors agree to the following terms:
- The authors agree to license works accepted for publication under the Creative Commons License - Attribution 4.0 International.
- With CC-BY 4.0 licensing, authors maintain intellectual rights over the text and grant Edutec the right to first publication.
- The authors authorize the sending and indexing of texts written by them in databases and academic and scientific information portals.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, on personal pages and academic social networks, after the editorial process, as long as the forms of licensing and presentation of the text are respected, in addition to the indication of the place of origin of the publication, in this case, the link to the Edutec.
- The authors of the works published in the Edutec are expressly responsible for their content.
- All works submitted to Edutec that have images, photographs, figures in which images of human beings are registered in their bodies must be accompanied by an Image Use Authorization Term by the member participating in the image and, in the case of children, family members of exposed children, with data and signature.