Português

  • Samantha Ferreira da Costa Moreira Centro Universitário de Mineiros- Unifimes
  • Fernando Universidade Federal de Jataí
  • Eladio Sebastian Heredero UFMS
Palabras clave: Português, Desenho Universal para Aprendizagem, Inclusão, Proposta Pedagógica.

Resumen

For inclusive education, it is necessary to undergo some form of review of the organization and presentation of the school curriculum. Conceptually, we must consider that within this perspective, there are what are called adaptations or adjustments, flexibilities, and also curricular differentiations, such as UDL (Universal Design for Learning). The principles of UDL should be considered from lesson planning, through their execution, to assessment. This work is a segment of a broader doctoral thesis on the same theme, which was developed based on a qualitative descriptive methodology of a Case study on a Public Higher Education Institution in the Midwest of Brazil (IESCO), chosen due to accessibility to information and educators. Regarding the presence of any mention of inclusive educational practices in the educational project, from our analysis, we found that there is indeed an explicit mention of pedagogical practices that are part of inclusive educational practices. However, as they are not explicitly described in the analyzed document, we could only infer that there was an intention to construct an educational project that considered inclusion and related it to the elements of UDL. Still, due to a lack of inclusive knowledge in the light of UDL on the part of the creators of the educational project, we did not find fundamental elements for inclusive practice.

Descargas

La descarga de datos todavía no está disponible.

Biografía del autor/a

Samantha Ferreira da Costa Moreira, Centro Universitário de Mineiros- Unifimes

Graduada em Enfermagem pela Universidade Federal de Goiás - Regional Jataí (2014). Mestrado pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências e Tecnologias em Saúde da Universidade de Brasília (UnB).Especialista em Urgência e Emergência e Terapia Intensiva pelo Centro Goiano de Pesquisa e Pós- Graduação (CGESP).Especialista em Enfermagem em Dermatologia pelo Centro de Estudos de Enfermagem e Nutrição (CEEN). Professora do curso de Medicina do Centro Universitário de Mineiros. Doutoranda do curso de Pós Graduação em Educação da UFMS.

Fernando, Universidade Federal de Jataí

Bacharel e Mestre em Matemática pela Universidade Federal de Goiás e Doutor em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal de Uberlândia. Professor da Universidade Federal de Jataí desde 2009. E-mail: frmoreira@ufj.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7245-3525.

Eladio Sebastian Heredero, UFMS

Graduado en Magisterio de Primera Enseñanza por la Escuela de Magisterio de Guadalajara (España), Graduado en Ciencias de la Educación por la Universidad Complutense de Madrid (España), Post-graduación en Ciencias de la Educación por la Universidad Complutense de Madrid (España), Doctorado en Educación por la Universidad de Alcalá (España) y Post-doctorado en Educación por la Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho"de São Paulo (Brasil). Es Cátedra Distinguida por el Centro de Enseñanza Técnica y Superior (CETYS) de México.

Citas

BAGLIERI, S. et al. [Re]claiming “Inclusive Education” toward cohesion in educational reform: disability studies unravels the myth of the normal child—Teachers College Record, Columbia University, v. 113, p. 2122-2154, 2011. Disponível em: https://www.academia.edu/6420066/_2011_Re_claiming_inclusive_education_toward_cohesion_in_educational_reform_Disability_studies_in_education_unravels_the_myth_of_the_normal_child, acesso em 02-fev-2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRASIL Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional de 1996 (BRASIL, 1996).

BRASIL portaria Nº 3.284, de 7 de novembro de 2003, dispõe sobre a acessibilidade de pessoas portadoras de deficiências. 2003.

BRASIL MP nº 213/2004. Programa Universidade para todos foi criado pela. 2004.

BRASIL. Reforma da educação superior de 2005ª.

BRASIL Lei nº 11.096, de 13 de janeiro de 2005 (BRASIL, 2005b).

BRASIL Normativa nº 14. Programa Incluir: Acessibilidade na Educação Superior na Portaria. 2007a.

BRASIL Decreto nº 6.096/2007. Apoio a Planos e Reestruturação e Expansão das Universidades Federais/ REUNI pelo. 2007b.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial. 2008a.

BRASIL Lei de Oportunidades do Ensino Superior. 2008b.

BRASIL Lei nº 12.711/2012. Garante esse direito ao acesso por meio das cotas para as pessoas com deficiência. 2012.

BRASIL Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). 2015.

BRASIL, Lei nº 13.409. dispõe sobre a reserva de vagas para pessoas com deficiência nos cursos técnico de nível médio e superior das instituições federais de ensino. 2016.

CANTORANI, J. R. H., PILATTI, L. A., HELMANN, C. L.; SILVA, S. C. R. (2020). A acessibilidade e a inclusão em uma Instituição Federal de Ensino Superior a partir da lei n. 13.409. Revista Brasileira de Educação, v. 25, e250016, 1-26. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1413-24782020250016, acesso em 02-fev-2020.

CAST. Design for Learning guidelines – Desenho Universal para a aprendizagem. CAST, 2011. (Universal version 2.0. - www.cast.org / www.udlcenter.org – tradução).

CHA, H. J.; A.H.N, M. L. Development of design guidelines for tools to promote differentiated instruction in classroom teaching. Asia Pacific Education Review, Republic of Korea, v. 15, p. 511-523, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s12564-014-9337-6, acesso em 01-mai-2021.

EDYBURN, D. L. Would you recognize Universal Design for Learning if you saw it? ten propositions for new directions for the second decade of Udl. Learning Disability Quarterly, v. 33, n. 1, p. 33-41, 2010. Disponível em: file:///C:/Users/User/Downloads/UDL2ndDecade.pdf, acesso em 02-mai-2021.

EQUAL EMPLOYMENT OPPORTUNITY COMISSION. Lei dos Americanos com Deficiência (ADA), 26 de julho de 1990. Disponível em: https://stringfixer.com/pt/Americans_with_Disabilities_Act_of_1990, acesso em 02-mai-2021.

FERRARI, Marian A. L. D.; SEKKEL. Marie Claire. Educação inclusiva no ensino superior: um novo desafio. Psicologia Ciência e Profissão, Brasília, 2007, v. 27, n. 4, p. 636-647. Disponível: https://www.scielo.br/pdf/pcp/v27n4/v27n4a06.pdf Acesso em: 17 abr. de 2020.

FREY, T. J. et al. Collaboration by Design: integrating core pedagogical content and Special Education methods courses in a Preservice Secondary Education Program. The Teacher Educator, v. 47, n. 1, p. 45-66, 2011. Disponível em https://doi.org/10.1080/08878730.2011.632473, acesso em 02-fev-2020.

IESCO/PPC. Projeto Pedagógico Curricular. Mineiros: Unifimes, 2020.

IESCO/PDI. Plano de desenvolvimento Institucional. Mineiros: Unifimes, 2015.

KATZ, J. The three-block model of Universal Design for Learning (UDL): engaging students in inclusive education. Canadian Journal of Education, v. 36, n. 1, p. 153-194, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/286055447_The_Three-Block_model_of_universal_design_for_learning_UDL_Engaging_students_in_inclusive_education, acesso em 01-fev-2020.

LEE, C.; PICANCO, K. E. Accommodating diversity by analyzing teaching practices (ADAPT). Teacher Education and Special Education, v. 36, n. 2, p. 132-144, 2013. Disponível em: doi:10.1177/0888406413483327, acesso em 01-fev-2020.

DO.IT. National Center on Universal Design for Learning, University of Washington. 2014.

NOZU, W. C. S.; DA SILVA, A. M.; ANACHE, A. A. Permanência do aluno com deficiência no ensino superior: dados censitários sobre as universidades federais da região centro-oeste. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, [S.l.], p. 1421-1435, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11652, acesso em 01-mai-2021.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência Sede das Nações Unidas, Nova Iorque, 2006.

RAO, K.; OK, M. W.; BRYANT, B. R. A review of research on Universal Design Educational models. Remedial and Special Education, Austin, v. 35, n. 3, p. 153-166, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0741932513518980, acesso em 01-mai-2021

RAPPOLT-SCHLICHTMANN, G., DALEY, S. G.; ROSE, L. T. (Eds.) A research reader in universal design for learning. Cambridge, MA: Harvard Education Press. 2012.

ROSE, D. H. et al. Universal design for learning in postsecondary education: reflections on principles as their application. Journal of Postsecondary Education and Disability, v. 19, n. 2, p. 1-27, 2006. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ844630.pdf, acesso em 01-mai-2021

ROSE, D. H.; MEYER, A. Teaching every student in the digital age: universal learning design. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development, 2002.

SMITH, F. G. Analyzing a college course that adheres to the Universal Design for Learning (UDL) framework. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 12(3), 31-61, 2012. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ992116, acesso em 01-fev-2020.

UNESCO. Declaração mundial sobre educação para todos e plano de ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem. Jomtien, Tailândia: UNESCO, 1990.

UNESCO. Declaração de Salamanca. 1994.

UNESCO. Conferência Regional de Educação Superior para a América Latina e o Caribe. 2018.

VIEGAS, L.S.; ANGELUCCI, C.B. (orgs.) Políticas Públicas em Educação: uma Análise Crítica a Partir da Psicologia Escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2006.

ZERBATO, A.P.; MENDES, E. G. Desenho universal para a aprendizagem como estratégia de inclusão escolar. Educação Unisinos, n. 22, v. 2, p. 147-155, abr./jun. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.4013/edu.2018.222.14125, acesso em 01-mai-2021

Publicado
2024-04-02
Cómo citar
Ferreira da Costa Moreira, S., Fernando, & Heredero, E. S. (2024). Português. InterMeio: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Educação - UFMS, 29(58), 13-37. https://doi.org/10.55028/intermeio.v29i58.18792
Sección
Demanda Contínua