A INSERÇÃO DA CULTURA FÍSICA NA ESCOLA NORMAL DO PARANÁ

DA GYMNASTICA AOS PRIMEIROS JOGOS E ESPORTES (1917-1930)

Resumen

Physical culture was very important throughout the 19th and early 20th centuries in the European context and, similarly, in Brazil, being a specialized form of discourse organized around physical exercises, amusements, games and sports. In this sense, the present article sought to investigate how the process of incorporation of the elements of physical culture by the Normal School of Paraná occurred, in the period between the years 1917 to 1930. It is pointed out that in this process of incorporating the elements of physical culture, the Normal School of Paraná used rational gymnastics arguments from the Belgian doctor Renê Ledent, to later incorporate games and some sports practices. It is concluded that, in this movement, the area related to Physical Education was consolidating in Paraná to the point of beginning to think, in the 1930s, of some more specialized institutional devices, such as an Inspectorate of Physical Culture.

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Biografía del autor/a

Vera Luiza Moro, Universidade Federal do Paraná

Doutora em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná. Professora do Departamento de Educação Física da Universidade Federal do Paraná.

Marcelo Moraes e Silva, Universidade Federal do Paraná

Doutor em Educação (UNICAMP). Professor do Departamento de Educação Física da Universidade Federal do Paraná. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação (Linha História e Historiografia da Educação) da Universidade Federal do Paraná. Realiza estágio pós-doutoral pela Université de Rennes 2/França, com financiamento de pesquisa oriunda do governo francês.

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Publicado
2023-03-15
Cómo citar
Moro, V. L., & Moraes e Silva, M. (2023). A INSERÇÃO DA CULTURA FÍSICA NA ESCOLA NORMAL DO PARANÁ. InterMeio: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Educação - UFMS, 28(56), 61-84. https://doi.org/10.55028/intermeio.v28i56.17680